Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mobiilisovelluksen suunnittelu kauneudenhoitoalan yritykselle

Kantola, Laura (2014)

 
Avaa tiedosto
Kantola_Laura.pdf (819.1Kt)
Lataukset: 


Kantola, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119510
Tiivistelmä
Älypuhelinten käyttö on viimeisten vuosien aikana yleistynyt nopeasti, ja niiden ominaisuuksien kehittyessä myös käyttötavat ovat monipuolistuneet. Nykyisin älypuhelinta käytetään yhteydenpidon lisäksi asioinnin ja tiedonhaun apuvälineenä. Asiakaskäyttäytymisessä tapahtunut muutos sekä mobiilikanavan hyödyt tarjoavat yrityksille kiinnostavan mahdollisuuden markkinoinnin, asioinnin ja asiakassuhteen kehittämiseen.

Mobiisisältöä ja –palveluita on mahdollista välittää lukuisin eri keinoin, joista tämän työn kohteena ovat mobiilisovellukset. Työn toimeksiantajana toimi kauneudenhoitoalan yritys Lumene Oy. Mobiilisovelluksen sisällön suunnittelu toteutettiin palvelumuotoiluprosessina, ja siihen sisältyivät vaiheet toimiala- ja asiakasymmärryksen hankkimisesta yrityksen ja sen asiakkaiden tarpeisiin suunnitellun mobiilisovelluskonseptin mallintamiseen.

Tarvittavan ymmärryksen muodostamiseksi sovelluskauppojen tarjontaa kartoitettiin kauneudenhoitoon liittyvien sovellusten osalta. Sovelluksista löydetyt ominaisuudet antoivat viitteitä siitä, millaisille mobiilipalveluille kauneudenhoitoalalla on kysyntää. Työhön liittyvä asiakastutkimus toteutettiin muotoiluluotain-menetelmällä. Potentiaalisista käyttäjistä kerättiin tietoa itsedokumentoinnin keinoin tarkoituksena perehtyä kohderyhmään sekä selvittää heidän odotuksiaan uutta palvelua kohtaan. Osallistujien vastausten perusteella saatiin tarvittavaa kohderyhmätuntemusta käyttäjälähtöisen suunnittelun pohjalle. Aineistoa käytettiin käyttäjäprofiilien luomisessa, jotka olivat kuvauksia kiinnostavista palvelun käyttäjäryhmistä.

Saatujen tulosten pohjalta ideoitiin neljä konseptiehdotusta, joiden houkuttelevuutta mitattiin käyttäjäprofiilien perusteella. Konseptien arviointia ja jalostusta tehtiin yhdessä yritysosapuolen markkinointitiimin kanssa. Työn lopputuotoksena toimeksiantajalle toteutettiin kuvaus potentiaalisimmasta konseptista. Sitä voidaan käyttää apuna asiakassuhteeseen ja brändimielikuvaan positiivisesti vaikuttavan sovelluksen kehittämisessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste