Opettajien kokema aivokuormitus ja sen hallinta : aineistoanalyysi
Ravantti, Kirsi; Torsti, Sanna (2024)
Ravantti, Kirsi
Torsti, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156584
Tiivistelmä
Suomalaisten työhyvinvoinnin ja työkyvyn kokemukset ovat heikentyneet ja työuupumisoireet lisääntyneet vuodesta 2021 vuoteen 2023. Uupumisoiretta kokee joka neljäs työntekijä. Myös opettajien työhyvinvointi on heikentynyt viime vuosina. Aivokuormitus on yhtenä syynä työhyvinvoinnin heikentymiseen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana Kestävä aivoterveys –hanketta, jota koordinoi Tampereen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyössä selvitettiin opettajien kuvaamaa aivokuormitusta sekä aivokuormituksen hallinnassa auttavia tekijöitä. Opettajien vastausaineisto koostui Kestävä aivoterveys -hankkeen alkukyselyn vastauksista (n=72). Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Opettajat kokivat aivokuormitusta aiheuttaviksi tekijöiksi eettisen kuormittumisen, jatkuvat muutokset sekä huonot työolosuhteet. Työssä koettiin ristiriitoja, huonoa johtamista sekä työmäärän lisääntymistä jatkuviin muutoksiin sopeutumisen johdosta. Työn pirstaleisuus sekä suuret ryhmäkoot opetuksessa aiheuttivat myös aivokuormitusta. Aivokuormitusta vähentävinä tekijöinä opettajat kokivat mahdollisuuden itsensä johtamiseen sekä työympäristön toimivuuden. Työpaikan sosiaalinen ympäristö auttoi myös kuormituksen hallinnassa. Aivokuormitusta vähensivät itsenäinen työote, onnistumisen kokemukset sekä oma työmotivaatio. Työpaikan sosiaalisen ympäristön koettiin tukevan työhyvinvointia. Työyhteisöllä oli tärkeä merkitys työssä jaksamiselle sekä palautteenantajana.
Opettajan työ on aivoille kuormittavaa. Kuormituksen hallinnassa auttavat tietoiset valinnat omien voimavarojen suhteen. Työyhteisöllä on merkittävä rooli aivokuormituksen hallinnassa. Jatkotutkimusaiheena ehdotetaan interventioita opettajien työhyvinvoinnin edistämiseksi aivokuormituksen näkökulmasta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana Kestävä aivoterveys –hanketta, jota koordinoi Tampereen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyössä selvitettiin opettajien kuvaamaa aivokuormitusta sekä aivokuormituksen hallinnassa auttavia tekijöitä. Opettajien vastausaineisto koostui Kestävä aivoterveys -hankkeen alkukyselyn vastauksista (n=72). Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Opettajat kokivat aivokuormitusta aiheuttaviksi tekijöiksi eettisen kuormittumisen, jatkuvat muutokset sekä huonot työolosuhteet. Työssä koettiin ristiriitoja, huonoa johtamista sekä työmäärän lisääntymistä jatkuviin muutoksiin sopeutumisen johdosta. Työn pirstaleisuus sekä suuret ryhmäkoot opetuksessa aiheuttivat myös aivokuormitusta. Aivokuormitusta vähentävinä tekijöinä opettajat kokivat mahdollisuuden itsensä johtamiseen sekä työympäristön toimivuuden. Työpaikan sosiaalinen ympäristö auttoi myös kuormituksen hallinnassa. Aivokuormitusta vähensivät itsenäinen työote, onnistumisen kokemukset sekä oma työmotivaatio. Työpaikan sosiaalisen ympäristön koettiin tukevan työhyvinvointia. Työyhteisöllä oli tärkeä merkitys työssä jaksamiselle sekä palautteenantajana.
Opettajan työ on aivoille kuormittavaa. Kuormituksen hallinnassa auttavat tietoiset valinnat omien voimavarojen suhteen. Työyhteisöllä on merkittävä rooli aivokuormituksen hallinnassa. Jatkotutkimusaiheena ehdotetaan interventioita opettajien työhyvinvoinnin edistämiseksi aivokuormituksen näkökulmasta.