MASTO-Finna ja tiedonhankinnan ohjaus : Finnan paikallinen näkymä Lahden ammattikorkeakoulun kirjastossa
Nevalainen, Katri (2014)
Nevalainen, Katri
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219517
Tiivistelmä
Päijät-Hämeen koulutuskonsernin Tieto- ja kirjastopalvelut tuottaa kirjastopalveluja Lahden ammattikorkeakoululle (LAMK), Koulutuskeskus Salpaukselle ja Lahden yliopistokampukselle. Kansalliskirjaston kehittämä ja ylläpitämä kansallinen tiedonhakupalvelu Finna kokoaa yhden hakuliittymän taakse aineistoja kirjastoista, museoista ja arkistoista. Osallistuvilla organisaatioilla on mahdollisuus paikallisten näkymien toteuttamiseen, jolloin niiden kokoelmat tulevat osaksi Finnan yhteistä aineistopohjaa. LAMKin kirjasto on ottamassa ensimmäisenä AMK-kirjastona käyttöön pysyvän Finnan paikallisnäkymän.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin uuden sukupolven käyttöliittymää tiedonhankinnan ohjauksessa ammattikorkeakoulukirjastossa. Finnan paikallisnäkymä MASTO-Finna on ollut Lahden ammattikorkeakoulun kirjastossa beta-testauksessa vuodesta 2013 lähtien ja lanseerattiin pysyväksi näkymäksi joulukuussa 2014. Painetut ja sähköiset aineistot yhteen kokoavan MASTO-Finnan on tarkoitus korvata paikallinen WebVoyager-aineistoluettelo MASTO ja LAMKin Nelli-portaali.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä avataan informaatiolukutaidon määritelmiä, tiedonhankinnan prosessin vaiheita ja informaatiolukutaidon opetuksen merkitystä korkeakouluopiskelussa. Tiedonkeruussa ja analyysissa on sovellettu laadullisia menetelmiä. Tutkimusosa on toteutettu teemahaastatteluina, joiden tulokset on analysoitu ja joita on peilattu VuFind-käyttökokemuksiin muualla maailmassa.
Haastatteluista kävi ilmi, että uudenlainen tiedonhakupalvelu ei vaikuta vähentävän tai poistavan tarvetta tiedonhankinnan ohjaukseen. Kun laadukasta tietoa löytyy sekä painettuna että sähköisenä yhdellä haulla, lähdekriittisyyden ja tiedon eettisen käytön merkitys kasvaa. Informaatiolukutaidon tärkeyttä elinikäiselle oppimiselle ja ammatilliselle kasvulle painotettiin, ja sen ajatellaan parhaimmillaan olevan vuorovaikutteista ja kytkeytyvän todellisuuspohjaisiin ongelmiin.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin uuden sukupolven käyttöliittymää tiedonhankinnan ohjauksessa ammattikorkeakoulukirjastossa. Finnan paikallisnäkymä MASTO-Finna on ollut Lahden ammattikorkeakoulun kirjastossa beta-testauksessa vuodesta 2013 lähtien ja lanseerattiin pysyväksi näkymäksi joulukuussa 2014. Painetut ja sähköiset aineistot yhteen kokoavan MASTO-Finnan on tarkoitus korvata paikallinen WebVoyager-aineistoluettelo MASTO ja LAMKin Nelli-portaali.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä avataan informaatiolukutaidon määritelmiä, tiedonhankinnan prosessin vaiheita ja informaatiolukutaidon opetuksen merkitystä korkeakouluopiskelussa. Tiedonkeruussa ja analyysissa on sovellettu laadullisia menetelmiä. Tutkimusosa on toteutettu teemahaastatteluina, joiden tulokset on analysoitu ja joita on peilattu VuFind-käyttökokemuksiin muualla maailmassa.
Haastatteluista kävi ilmi, että uudenlainen tiedonhakupalvelu ei vaikuta vähentävän tai poistavan tarvetta tiedonhankinnan ohjaukseen. Kun laadukasta tietoa löytyy sekä painettuna että sähköisenä yhdellä haulla, lähdekriittisyyden ja tiedon eettisen käytön merkitys kasvaa. Informaatiolukutaidon tärkeyttä elinikäiselle oppimiselle ja ammatilliselle kasvulle painotettiin, ja sen ajatellaan parhaimmillaan olevan vuorovaikutteista ja kytkeytyvän todellisuuspohjaisiin ongelmiin.