Etäkaveritoiminnan kehittäminen ympärivuorokautisessa palveluasumisessa: etäryhmätoiminnan aloittajan opas
Hietaharju, Heli; Launonen, Sanna (2024)
Hietaharju, Heli
Launonen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166610
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää jo aiemmin pilotoitua etäkaveritoimintamallia kahdessa kouvolalaisessa palvelutalossa. Tarkoituksenamme oli tutkia, voitaisiinko etäkaveritoimintaa toteuttaa myös ryhmätoimintana sekä tuottaa etäryhmän ohjaajan opas toiminnan aloittamista
varten. Etäryhmätoimintaa toteuttamalla pystyimme tutkimaan ikääntyneiden
osallisuutta ja yksinäisyyden lievittämistä ryhmätoiminnan avulla. Toiminnan
avulla pyrittiin myös lieventämään ikääntyneiden digilaitepelkoa ja madaltamaan kynnystä osallistua etänä tapahtuvaan toimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin produktiivisena ja ryhmätoimintaan osallistuneita palvelutalon asukkaita seurattiin osallistuvan havainnoinnin avulla. Havainnoinnin
avulla saatiin tietoa siitä, voitaisiinko tällaisen toiminnan avulla lisätä ikääntyneiden osallisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä. Lisäksi keräsimme tietoa
alku- ja loppukyselyiden avulla. Näistä tehtyjen havaintojen pohjalta pystyttiin
toteamaan, että tämänkaltainen etäryhmätoiminta on hyvä työväline, jolla pystytään toteuttamaan viriketoimintaa samanaikaisesti kahdessa talossa. Tällä
tavoin pystytään vähentämään hoitohenkilöstön kuormitusta ja tarjoamaan
ikääntyneille palvelutalon asukkaille mielekästä tekemistä ja virikkeitä.
Saatujen tulosten perustella voidaan todeta, että etäryhmätoiminnalla oli positiivinen vaikutus osallistujien osallisuuden, vuorovaikutuksen ja sosiaalisen
kanssakäymisen lisääntymisenä. Etäryhmätoiminnan avulla pystyttiin vähentämään ikääntyneiden pelkoa digilaitteita kohtaan sekä osoittamaan, että etänä
tapahtuva ryhmän ohjaus voi olla yhtä toimivaa kuin paikan päällä tapahtuva
ohjaus. Hoitohenkilökunta koki, ettei etäryhmätoiminta kuormittanut heitä vaan
ennemminkin vapautti aikaa muihin tehtäviin.
Kehittämisehdotuksina tulevaisuudessa palvelutalon henkilökunta voisi pitää
viriketuokiot hybridimuotoisena toimintana samanaikaisesti molempiin taloihin,
jolloin se sitoisi vain yhden työntekijän ajan. Etäryhmän ohjaajan oppaan
avulla voidaan sitouttaa helpommin vapaaehtoistoimijoita ohjaamaan viriketuokioita. Etäryhmätoimintaa voidaan helposti viedä myös eri sektoreille käyttöön kuten virtuaalikotihoitoon. This functional thesis aimed to develop a previously piloted digital friend operating model in two service houses in Kouvola. The intention was to investigate
whether digital friend activities could also be carried out as group activities
and to produce a guide for the remote group instructor to start the activities.
By implementing remote group activities, we were able to study the inclusion
of older people and the alleviation of loneliness through group activities. The
activities were also used to alleviate the fear of digital devices for the elderly
and to lower the threshold for participating in remote activities.
The thesis was functional and during it, the residents who participated in the
group activities were observed. The observation provided information on
whether such activities could be used to increase the inclusion and social interaction of older people. In addition, we collected information through initial
and final surveys. Based on these observations, it was possible to conclude
that this kind of remote group activity is a good tool that can be used to carry
out activities at the same time in two houses. In this way, it is possible to reduce the burden on the nursing staff and provide meaningful activities and
stimulation for the elderly residents of the service housing.
Based on the results obtained, it can be concluded that remote group activities
had a positive effect on the participants. It appeared to increase participation,
interaction, and social activity. With the help of remote group activities, it was
possible to reduce elderly people's fear of digital devices and to demonstrate
that remote group activity can be as functional as traditional group guidance.
The nursing staff felt that remote group activities did not burden them but rather freed up time for other tasks.
As future development proposals, the service house staff could keep the
group activities as a hybrid activity at the same time in both houses. In this
way, it could give more time to do other work. Instructor's Guide makes it easier to engage volunteer actors to guide group activities. Remote group activities can also be easily taken to different sectors for use, for example, virtual
home care.
varten. Etäryhmätoimintaa toteuttamalla pystyimme tutkimaan ikääntyneiden
osallisuutta ja yksinäisyyden lievittämistä ryhmätoiminnan avulla. Toiminnan
avulla pyrittiin myös lieventämään ikääntyneiden digilaitepelkoa ja madaltamaan kynnystä osallistua etänä tapahtuvaan toimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin produktiivisena ja ryhmätoimintaan osallistuneita palvelutalon asukkaita seurattiin osallistuvan havainnoinnin avulla. Havainnoinnin
avulla saatiin tietoa siitä, voitaisiinko tällaisen toiminnan avulla lisätä ikääntyneiden osallisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä. Lisäksi keräsimme tietoa
alku- ja loppukyselyiden avulla. Näistä tehtyjen havaintojen pohjalta pystyttiin
toteamaan, että tämänkaltainen etäryhmätoiminta on hyvä työväline, jolla pystytään toteuttamaan viriketoimintaa samanaikaisesti kahdessa talossa. Tällä
tavoin pystytään vähentämään hoitohenkilöstön kuormitusta ja tarjoamaan
ikääntyneille palvelutalon asukkaille mielekästä tekemistä ja virikkeitä.
Saatujen tulosten perustella voidaan todeta, että etäryhmätoiminnalla oli positiivinen vaikutus osallistujien osallisuuden, vuorovaikutuksen ja sosiaalisen
kanssakäymisen lisääntymisenä. Etäryhmätoiminnan avulla pystyttiin vähentämään ikääntyneiden pelkoa digilaitteita kohtaan sekä osoittamaan, että etänä
tapahtuva ryhmän ohjaus voi olla yhtä toimivaa kuin paikan päällä tapahtuva
ohjaus. Hoitohenkilökunta koki, ettei etäryhmätoiminta kuormittanut heitä vaan
ennemminkin vapautti aikaa muihin tehtäviin.
Kehittämisehdotuksina tulevaisuudessa palvelutalon henkilökunta voisi pitää
viriketuokiot hybridimuotoisena toimintana samanaikaisesti molempiin taloihin,
jolloin se sitoisi vain yhden työntekijän ajan. Etäryhmän ohjaajan oppaan
avulla voidaan sitouttaa helpommin vapaaehtoistoimijoita ohjaamaan viriketuokioita. Etäryhmätoimintaa voidaan helposti viedä myös eri sektoreille käyttöön kuten virtuaalikotihoitoon.
whether digital friend activities could also be carried out as group activities
and to produce a guide for the remote group instructor to start the activities.
By implementing remote group activities, we were able to study the inclusion
of older people and the alleviation of loneliness through group activities. The
activities were also used to alleviate the fear of digital devices for the elderly
and to lower the threshold for participating in remote activities.
The thesis was functional and during it, the residents who participated in the
group activities were observed. The observation provided information on
whether such activities could be used to increase the inclusion and social interaction of older people. In addition, we collected information through initial
and final surveys. Based on these observations, it was possible to conclude
that this kind of remote group activity is a good tool that can be used to carry
out activities at the same time in two houses. In this way, it is possible to reduce the burden on the nursing staff and provide meaningful activities and
stimulation for the elderly residents of the service housing.
Based on the results obtained, it can be concluded that remote group activities
had a positive effect on the participants. It appeared to increase participation,
interaction, and social activity. With the help of remote group activities, it was
possible to reduce elderly people's fear of digital devices and to demonstrate
that remote group activity can be as functional as traditional group guidance.
The nursing staff felt that remote group activities did not burden them but rather freed up time for other tasks.
As future development proposals, the service house staff could keep the
group activities as a hybrid activity at the same time in both houses. In this
way, it could give more time to do other work. Instructor's Guide makes it easier to engage volunteer actors to guide group activities. Remote group activities can also be easily taken to different sectors for use, for example, virtual
home care.