Metsänhoidon uudistustarkastusten palautteenanto Metsä Groupilla
Pelttari, Jenni (2024)
Pelttari, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166608
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on metsänhoidon uudistustarkastusten palautteenanto Metsä Groupilla. Työ on toteutukseltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäyte toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka lopputuotteena laadittiin raportista erillinen toimintamalli. Työn toimeksiantaja on Metsäliitto Osuuskunta, Metsä Group.
Työn aihe valikoitui työelämässä havaitun tarpeen perusteella, kirjoittajan työskennellessä Metsä Groupilla kesällä 2023. Yhtiö toteuttaa uudistustarkastuksia edellisenä vuonna istutetuille taimikoille, osana laadunvarmistusta. Hyväksytystä tarkastustuloksesta tyypillisesti harjoittelija antaa puhelimitse palautteen metsänomistajalle. Puheluiden tueksi ei ollut aiemmin varsinaista kirjallista toimintamallia ja yhteistyössä toimeksiantajan kanssa todettiin, että toimintamallin kehittämisestä voisi olla monitahoisesti hyötyä liiketoiminnassa.
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää, millainen uudistustarkastusten puhelinyhteydenottojen asiakaskokemus on nyt, miten palautteenantoa voitaisiin kehittää ja asiakaskokemusta parantaa. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi toteutettiin kyselytutkimus, johon kerättiin vastauksia kohderyhmältä kahden viikon ajan vuonna 2024. Kysely lähetettiin 45 vastaajalle ja vastausprosentiksi saatiin 33 %. Kyselyn pohjalta saatiin kerättyä tarvittava aineisto projektiin. Lisäksi hyödynnettiin aihepiirin kirjallisuutta sekä alan oppaita ja julkaisuja.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että uudistustarkastusten palautteenannon asiakaskokemus on hyvällä tasolla ja palautteenanto on enimmäkseen selkeää. Kehityskohtiakin löytyi ja niitä pohditaan tässä raportissa. Aineiston pohjalta onnistuttiin myös luomaan toimintamalli. Metsä Group saa toimintamallin lisäksi käyttöönsä opinnäyteprosessissa muodostuneen aineiston, jonka pohjalta on mahdollista toteuttaa jatkossa laajempaakin tutkimusta ja vertailua.
Työn aihe valikoitui työelämässä havaitun tarpeen perusteella, kirjoittajan työskennellessä Metsä Groupilla kesällä 2023. Yhtiö toteuttaa uudistustarkastuksia edellisenä vuonna istutetuille taimikoille, osana laadunvarmistusta. Hyväksytystä tarkastustuloksesta tyypillisesti harjoittelija antaa puhelimitse palautteen metsänomistajalle. Puheluiden tueksi ei ollut aiemmin varsinaista kirjallista toimintamallia ja yhteistyössä toimeksiantajan kanssa todettiin, että toimintamallin kehittämisestä voisi olla monitahoisesti hyötyä liiketoiminnassa.
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää, millainen uudistustarkastusten puhelinyhteydenottojen asiakaskokemus on nyt, miten palautteenantoa voitaisiin kehittää ja asiakaskokemusta parantaa. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi toteutettiin kyselytutkimus, johon kerättiin vastauksia kohderyhmältä kahden viikon ajan vuonna 2024. Kysely lähetettiin 45 vastaajalle ja vastausprosentiksi saatiin 33 %. Kyselyn pohjalta saatiin kerättyä tarvittava aineisto projektiin. Lisäksi hyödynnettiin aihepiirin kirjallisuutta sekä alan oppaita ja julkaisuja.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että uudistustarkastusten palautteenannon asiakaskokemus on hyvällä tasolla ja palautteenanto on enimmäkseen selkeää. Kehityskohtiakin löytyi ja niitä pohditaan tässä raportissa. Aineiston pohjalta onnistuttiin myös luomaan toimintamalli. Metsä Group saa toimintamallin lisäksi käyttöönsä opinnäyteprosessissa muodostuneen aineiston, jonka pohjalta on mahdollista toteuttaa jatkossa laajempaakin tutkimusta ja vertailua.