Demoharjoittelu valmennusosaamisen kehittäjänä – yhteisistä keskusteluista kehittymiseen
Karhu, Lauri (2024)
Karhu, Lauri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166658
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Haaga-Helia ammattikorkeakoululle Vierumäen kampukselle jatkona aiempaan AMK opinnäytetyöhön. Tavoitteena kehittää opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja valmennusosaamista Coaching practice 1 opintojaksolla. Tässä työssä toteutetussa tutkimuksessa selvitettiin liikunnanohjaajaopiskelijoiden keskinäistä vuorovaikutusta demoharjoittelussa.
Tutkimuskysymykset olivat: 1. Millaisia keskusteluja opiskelijat käyvät demoharjoituksen aikana? 2. Mitkä tekijät edistävät valmennusosaamisen näkymistä opiskelijoiden käymissä keskusteluissa demoharjoituksen aikana? 3. Miten opettajan osallistuminen vaikuttaa keskusteluihin? 4. Miten valmennusosaaminen näkyy demoharjoittelun jälkeisissä reflektiokeskusteluissa? Tutkimustulosten pohjalta tuotiin esille näkökulmia demoharjoitukseen osallistuvien opiskelijoiden oppimiskokemuksen kehittämiseen.
Tutkimuksen kohteena olivat englanninkielisen liikunnanohjaajan AMK-tutkinnon urheiluvalmennukseen erikoistuvat opiskelijat. Kehittämistyön tutkimus toteutettiin laadullisena havaintotutkimuksena.
Tutkimuksen tiedonkeruuta varten tallennettiin opiskelijoiden keskusteluja demoharjoitusten aikana. Tutkimuksen tuloksena muodostui käsitys opiskelijoiden keskustelun sisällöistä demoharjoituksen aikana sekä demoharjoituksen jälkeen tapahtuvissa reflektiokeskusteluissa.
Tutkimuksessa havaittiin, että suoritusten aikana demoharjoitteluun osallistuvat opiskelijat eivät keskustele valmennuksen näkökulmasta niin paljon, kuin olisi mahdollista. Toisaalta demoharjoittelun jälkeisissä reflektiokeskusteluissa opiskelijat keskustelevat valmennukseen liittyvistä teemoista. Tutkimuksessa myös havaittiin, että opettajalla oli merkittävä rooli keskustelujen fasilitoinnissa ja opiskelijoiden reflektion tukemisessa. Tämä tutkimus tuo tarvittavaa tietoa demoharjoittelua toteuttaville opettajille ja tulosten pohjalta demoharjoittelutilanteita voidaan tulevaisuudessa kehittää opiskelijoiden oppimiskokemuksen näkökulmasta.
Aktivoimalla oppijoita keskusteluihin systemaattisemmin prosessin aikana, voidaan lisätä heidän osaamistaan ja kehittää oppimisympäristöä.
Tutkimuskysymykset olivat: 1. Millaisia keskusteluja opiskelijat käyvät demoharjoituksen aikana? 2. Mitkä tekijät edistävät valmennusosaamisen näkymistä opiskelijoiden käymissä keskusteluissa demoharjoituksen aikana? 3. Miten opettajan osallistuminen vaikuttaa keskusteluihin? 4. Miten valmennusosaaminen näkyy demoharjoittelun jälkeisissä reflektiokeskusteluissa? Tutkimustulosten pohjalta tuotiin esille näkökulmia demoharjoitukseen osallistuvien opiskelijoiden oppimiskokemuksen kehittämiseen.
Tutkimuksen kohteena olivat englanninkielisen liikunnanohjaajan AMK-tutkinnon urheiluvalmennukseen erikoistuvat opiskelijat. Kehittämistyön tutkimus toteutettiin laadullisena havaintotutkimuksena.
Tutkimuksen tiedonkeruuta varten tallennettiin opiskelijoiden keskusteluja demoharjoitusten aikana. Tutkimuksen tuloksena muodostui käsitys opiskelijoiden keskustelun sisällöistä demoharjoituksen aikana sekä demoharjoituksen jälkeen tapahtuvissa reflektiokeskusteluissa.
Tutkimuksessa havaittiin, että suoritusten aikana demoharjoitteluun osallistuvat opiskelijat eivät keskustele valmennuksen näkökulmasta niin paljon, kuin olisi mahdollista. Toisaalta demoharjoittelun jälkeisissä reflektiokeskusteluissa opiskelijat keskustelevat valmennukseen liittyvistä teemoista. Tutkimuksessa myös havaittiin, että opettajalla oli merkittävä rooli keskustelujen fasilitoinnissa ja opiskelijoiden reflektion tukemisessa. Tämä tutkimus tuo tarvittavaa tietoa demoharjoittelua toteuttaville opettajille ja tulosten pohjalta demoharjoittelutilanteita voidaan tulevaisuudessa kehittää opiskelijoiden oppimiskokemuksen näkökulmasta.
Aktivoimalla oppijoita keskusteluihin systemaattisemmin prosessin aikana, voidaan lisätä heidän osaamistaan ja kehittää oppimisympäristöä.