Move! -polku Hämeenlinnan kaupungin perusopetuksessa
Heikkilä, Niina (2024)
Heikkilä, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166653
Tiivistelmä
Liikkumissuosituksen mukaan kaikkien 7-17 -vuotiaiden lasten ja nuorten tulisi liikkua vähintään tunti päivässä monipuolisesti, kohtuullisen reippaasti ja ikään sopivalla tavalla. Viime vuosikymmeninä istumiseen käytetty aika on lisääntynyt merkittävästi. Tutkimusten mukaan vähäinen fyysinen aktiivisuus, huono kunto ja runsas istuminen aiheuttavat noin 3 miljardin euron kustannukset.
Move! -mittaukset ovat valtakunnallinen 5. ja 8. vuosiluokkien fyysisen toimintakyvyn mittaamis- ja palautejärjestelmä. Järjestelmän tavoitteena on innostaa oppilaita omatoimiseen liikkumiseen ja huolehtimaan fyysisestä toimintakyvystään. Mittaustulosten tulisi välittyä huoltajille ja siirtyä kouluterveydenhoitajille käytettäväksi osana laajoja terveystarkastuksia. Vaikka Move! -mittaustuloksia voitaisiin käyttää monipuolisesti oppilaiden terveyden edistämiseen, kuten koululiikunnassa, terveystarkastuksissa ja hyvinvointitoimenpiteiden suunnittelussa, niiden käytännön hyödyntäminen on huomattu olevan haastavaa. Haasteita aiheuttavat esimerkiksi ajan puute, epätietoisuus jatkotoimenpiteistä, yhteisten toimintamallien puuttuminen ja epävarmuus salassapitosäännöksistä sekä vastuukysymykset.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kehittää palvelumuotoilun keinoin Hämeenlinnan Move! -polku. Tavoitteena oli yhdenmukaistaa koulujen käytänteitä koko mittausprosessin ajalta aina mittausvaiheesta tulosten käsittelyyn. Menetelminä käytettiin palvelumuotoilua ja siihen tiiviisti liitettynä toimintatutkimusta. Tärkeänä koko prosessin ajan oli asiakaslähtöisyys ja yhteiskehittäminen. Kehittämistyön aikana järjestettiin kaikkiaan kuusi tapaamista, joista jokaiseen osallistui vaihtelevilla kokoonpanoilla noin kymmenen ammattilaista perusopetuksesta, järjestöistä ja kouluterveydenhuollosta. Neljä tapaamisista toteutettiin osallistavalla työpajamenetelmällä ja kaksi tapaamista olivat vuorovaikutuksellisia palavereita. Jokaisen tapaamisen keskiössä pidettiin lasten ja nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuus, johon Move! -polku kuulu. Kehittämistyössä huomioitiin Hämeenlinnan kaupunkistrategia niiltä osa-alueilta, joihin kehittämistyö kohdentuu sekä strategiaan kuuluvia ohjelmia ja suunnitelmia, kuten Lapsiystävällinen Hämeenlinna, Liikkuva Hämeenlinna ja Hämeenlinnan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma.
Luotu toimintamalli on suunniteltu siten, että sen avulla voidaan kohdentaa jo olemassa olevia fyysistä toimintakykyä tukevia palveluita entistä tehokkaammin erityisesti niille oppilaille, joiden fyysinen toimintakyky on huolestuttavalla tasolla. Kehittämistyöllä luotu malli otetaan käyttöön Hämeenlinnassa lukuvuoden 2024-2025 alussa. Mallin avulla Move! -mittaustuloksia on mahdollista hyödyntää tehokkaammin oppilaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä osana laajoja terveystarkastuksia. Luodusta toimintamallista voivat myös muut kunnat saada ideoita oman Move! -toimintamallin kehittämiseen.
Move! -mittaukset ovat valtakunnallinen 5. ja 8. vuosiluokkien fyysisen toimintakyvyn mittaamis- ja palautejärjestelmä. Järjestelmän tavoitteena on innostaa oppilaita omatoimiseen liikkumiseen ja huolehtimaan fyysisestä toimintakyvystään. Mittaustulosten tulisi välittyä huoltajille ja siirtyä kouluterveydenhoitajille käytettäväksi osana laajoja terveystarkastuksia. Vaikka Move! -mittaustuloksia voitaisiin käyttää monipuolisesti oppilaiden terveyden edistämiseen, kuten koululiikunnassa, terveystarkastuksissa ja hyvinvointitoimenpiteiden suunnittelussa, niiden käytännön hyödyntäminen on huomattu olevan haastavaa. Haasteita aiheuttavat esimerkiksi ajan puute, epätietoisuus jatkotoimenpiteistä, yhteisten toimintamallien puuttuminen ja epävarmuus salassapitosäännöksistä sekä vastuukysymykset.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kehittää palvelumuotoilun keinoin Hämeenlinnan Move! -polku. Tavoitteena oli yhdenmukaistaa koulujen käytänteitä koko mittausprosessin ajalta aina mittausvaiheesta tulosten käsittelyyn. Menetelminä käytettiin palvelumuotoilua ja siihen tiiviisti liitettynä toimintatutkimusta. Tärkeänä koko prosessin ajan oli asiakaslähtöisyys ja yhteiskehittäminen. Kehittämistyön aikana järjestettiin kaikkiaan kuusi tapaamista, joista jokaiseen osallistui vaihtelevilla kokoonpanoilla noin kymmenen ammattilaista perusopetuksesta, järjestöistä ja kouluterveydenhuollosta. Neljä tapaamisista toteutettiin osallistavalla työpajamenetelmällä ja kaksi tapaamista olivat vuorovaikutuksellisia palavereita. Jokaisen tapaamisen keskiössä pidettiin lasten ja nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuus, johon Move! -polku kuulu. Kehittämistyössä huomioitiin Hämeenlinnan kaupunkistrategia niiltä osa-alueilta, joihin kehittämistyö kohdentuu sekä strategiaan kuuluvia ohjelmia ja suunnitelmia, kuten Lapsiystävällinen Hämeenlinna, Liikkuva Hämeenlinna ja Hämeenlinnan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma.
Luotu toimintamalli on suunniteltu siten, että sen avulla voidaan kohdentaa jo olemassa olevia fyysistä toimintakykyä tukevia palveluita entistä tehokkaammin erityisesti niille oppilaille, joiden fyysinen toimintakyky on huolestuttavalla tasolla. Kehittämistyöllä luotu malli otetaan käyttöön Hämeenlinnassa lukuvuoden 2024-2025 alussa. Mallin avulla Move! -mittaustuloksia on mahdollista hyödyntää tehokkaammin oppilaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä osana laajoja terveystarkastuksia. Luodusta toimintamallista voivat myös muut kunnat saada ideoita oman Move! -toimintamallin kehittämiseen.