Kuormalavatoimintojen logistiikan optimointi
Nieminen, Sami (2024)
Nieminen, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166669
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on toimitus- ja noutoerän koon ja kuljetusvälineen vaikutus liiketoiminnan kannattavuuteen eli kuormalavalogistiikan optimoiminen. Työssä oli päämääränä tutkia ja löytää kehitysideoita sekä keinoja logistiikkakulujen pienentämiseksi kuormalavakuljetuksissa ja niihin liittyvissä toiminnoissa. Työssä ei selvitetty sisälogistiikan toimintoja säästöjen saavuttamiseksi, vaan työ rajattiin yrityksen lastauslaiturille ja kuormalavakuljetuksiin. Työn tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle merkityksellisiä tehostamiskeinoja, joita voidaan hyödyntää hinnoitteluprosesseissa ja liiketoiminnassa.
Kuormalavaliiketoiminta on vahvasti kilpailtu ala, Suomessa on noin 20 kuormalavoja myyvää yritystä. Lisäksi markkinat ovat globaalit, eli myös ulkomaiset kauppiaat ovat samoilla markkinoilla. Kuormalavat ovat kaikilla myyjillä samanlaisia, jolloin hintakilpailu on kovaa. Kuormalavakaupassa merkitsee hinta, saatavuus ja laatu. Kaupan kannattavuuden määrittelee osto- ja myyntihinnan välinen raha, jolla pitää kattaa kaikki kulut ja tehdä mahdollinen liikevoitto.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi logistiikan perusteita sekä yritystoiminnan laatua ja vastuullisuutta. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi kuljetusmuotoja sekä kuljetusyrityksen perustamista ja lain asettamia rajoituksia kuljettajalle ja kalustolle.
Tutkimusosuus eli empiria toteutettiin laadullisena kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jonka toimeksiantajana oli Encore Ympäristöpalvelut Oy. Työ toteutettiin tutustumalla aihepiirin kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin, osallistuvalla havainnoinnilla ja sekä avoimilla haastatteluilla käytyjä keskusteluja hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuloksissa löydettiin muutamia keinoja yksikkökohtaisen logistiikkakustannuksen pienentämiseksi. Tärkeä havainto oli se, että kustannussäästöjen saavuttamiseksi kenenkään ei tarvitse juosta yhtään kovempaa vaan tuotannon sekä osto- ja myyntiorganisaation saumattoman yhteistyön tärkeys korostui. Myös syvemmällä yhteistyöllä ja ymmärryksellä asiakkaan kanssa on suuri merkitys kustannussäästöjä etsittäessä.
Kuormalavaliiketoiminta on vahvasti kilpailtu ala, Suomessa on noin 20 kuormalavoja myyvää yritystä. Lisäksi markkinat ovat globaalit, eli myös ulkomaiset kauppiaat ovat samoilla markkinoilla. Kuormalavat ovat kaikilla myyjillä samanlaisia, jolloin hintakilpailu on kovaa. Kuormalavakaupassa merkitsee hinta, saatavuus ja laatu. Kaupan kannattavuuden määrittelee osto- ja myyntihinnan välinen raha, jolla pitää kattaa kaikki kulut ja tehdä mahdollinen liikevoitto.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi logistiikan perusteita sekä yritystoiminnan laatua ja vastuullisuutta. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi kuljetusmuotoja sekä kuljetusyrityksen perustamista ja lain asettamia rajoituksia kuljettajalle ja kalustolle.
Tutkimusosuus eli empiria toteutettiin laadullisena kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jonka toimeksiantajana oli Encore Ympäristöpalvelut Oy. Työ toteutettiin tutustumalla aihepiirin kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin, osallistuvalla havainnoinnilla ja sekä avoimilla haastatteluilla käytyjä keskusteluja hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuloksissa löydettiin muutamia keinoja yksikkökohtaisen logistiikkakustannuksen pienentämiseksi. Tärkeä havainto oli se, että kustannussäästöjen saavuttamiseksi kenenkään ei tarvitse juosta yhtään kovempaa vaan tuotannon sekä osto- ja myyntiorganisaation saumattoman yhteistyön tärkeys korostui. Myös syvemmällä yhteistyöllä ja ymmärryksellä asiakkaan kanssa on suuri merkitys kustannussäästöjä etsittäessä.