CSC:n arkaluonteisten tutkimusaineistojen palveluiden käyttöliittymäsuunnittelun tarkastelu: parannusehdotuksia MyCSC, SD Connect ja SD Desktop -palveluille.
Kosonen, Vieno (2024)
Kosonen, Vieno
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166705
Tiivistelmä
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy tarjoaa tutkijoille arkaluonteisten tutkimusaineistojen palveluita. Palvelut on suunniteltu tukemaan arkaluonteisten tietojen, kuten terveystietojen, turvallista hallintaa käyttäjän omalta tietokoneelta. SD-palveluita käytetään useissa yliopistoissa ja useiden eri tieteenalojen projekteissa. Vuonna 2024 palveluiden parissa oli 201 aktiivista projektia mm. terveystieteiden, sosiaalitieteiden, luonnontieteiden ja insinööritieteiden aloilta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona CSC:lle ja sen tavoitteena oli SD Connectin, SD Desktopin sekä MyCSC:n kehittäminen käyttäjäystävällisemmiksi käyttäen tukena Nielsenin heuristiikkoja. CSC:n saamien tukipyyntöjen sekä SD Connectille tehdyn käyttäjätestauksen perusteella palveluiden rakennetta ja palvelukokonaisuuden osien suhdetta toisiinsa oli hankala hahmottaa. Palvelut koetaan ajoittain monimutkaisiksi eivätkä ole intuitiivisia käyttää. Palveluita testattiin manuaalisesti Safari-selaimella toukokuussa 2023 osana tekijän työtehtäviä ja ajatus niiden työstämisestä opinnäytetyöksi muodostui myöhemmin työsuhteen aikana. Tuloksena on selvitys MyCSC:n, SD Connectin sekä SD Desktopin käyttäjäkokemuksen sekä käyttöliittymän ongelmista perustuen tukipyyntöihin, manuaaliseen testaamiseen ja SD-tiimin kokemuksiin. Keskeisimmät havaitut teemat olivat yhdenmukaisuus, navigointi sekä käytettävyys. Palveluita kehittäessä ei noudatettu yhtenäistä linjausta käyttöliittymäsuunnittelussa, jolloin palveluiden havaittiin olevan ulkonäöllisesti, toiminnallisesti sekä rakenteeltaan toisistaan poikkeavia. Käytettävyyden kannalta ongelmalliseksi havaittiin erityisesti responsiivisuuden puute. Esille nostettuihin ongelmiin kehitettiin parannusehdotuksia perustuen Nielsenin heuristiikkoihin sekä prototyyppejä palveluiden välillä navigoimisen suoraviivaistamiseksi.