Markkinointistrategia kasvavalle startup-yritykselle
Nieminen, Mirja (2024)
Nieminen, Mirja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166729
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunnittelin ja kehitin toimeksiantajani pyynnöstä heidän vanhan markkinointistrategiansa, sillä varsinkin asiakassegmentit olivat vanhentuneet. Päivitin markkinointistrategian analyysien tuloksien perusteella. Toisin sanoen opinnäytetyön lopputuloksena oli päivitetty markkinointistrategia yrityksen käyttöön.
Toimeksiantajani on Uudellamaalla toimiva startup-yritys, joka on rakentanut SaaS-markkinapaikan. Yritys toimii Suomessa, mutta myös Euroopassa ja Yhdysvalloissa.
Toimeksiantajani oli huomannut yrityksen markkinointistrategian vanhentuneen ja tehtävänäni oli tutkia markkinointistrategian ajantasaisuutta ja päivittää se tarpeen mukaan. Opinnäytetyöni rajattiin keskittymään asiakasprofiiliin Suomen markkinoilla.
Toteutin opinnäytetyön käytännöllisen osuuden alkuvuodesta 2024. Käytin metodeina lähtökohta-analyysia ja sisällönanalyysia. Materiaalina käytin muun muassa vanhoja markkinointistrategioita, markkinointiviestintästrategioita, workshop-materiaaleja ja omia muistiinpanoja erilaisista palavereista, joissa asiaa käsiteltiin.
Analyysien tulosten perusteella totesin markkinointistrategian olevan vanhentunut segmentoinnin, asiakasprofiilien ja SWOT-analyysien osilta. Päivitin toimeksiantajalle asiakassegmentit sekä sen, millaisella strategialla niitä tulisi kohdentaa ja asemoida markkinoinnin kilpailukeinoissa.
Tuloksena oli uusi, alkuvuodesta 2024 päivitetty markkinointistrategia, jonka mukaan toimeksiantajani pääsee toteuttamaan markkinoinnillisia toimenpiteitä vielä kohdennetummin juuri heidän kohdeasiakkailleen.
Toimeksiantajani on Uudellamaalla toimiva startup-yritys, joka on rakentanut SaaS-markkinapaikan. Yritys toimii Suomessa, mutta myös Euroopassa ja Yhdysvalloissa.
Toimeksiantajani oli huomannut yrityksen markkinointistrategian vanhentuneen ja tehtävänäni oli tutkia markkinointistrategian ajantasaisuutta ja päivittää se tarpeen mukaan. Opinnäytetyöni rajattiin keskittymään asiakasprofiiliin Suomen markkinoilla.
Toteutin opinnäytetyön käytännöllisen osuuden alkuvuodesta 2024. Käytin metodeina lähtökohta-analyysia ja sisällönanalyysia. Materiaalina käytin muun muassa vanhoja markkinointistrategioita, markkinointiviestintästrategioita, workshop-materiaaleja ja omia muistiinpanoja erilaisista palavereista, joissa asiaa käsiteltiin.
Analyysien tulosten perusteella totesin markkinointistrategian olevan vanhentunut segmentoinnin, asiakasprofiilien ja SWOT-analyysien osilta. Päivitin toimeksiantajalle asiakassegmentit sekä sen, millaisella strategialla niitä tulisi kohdentaa ja asemoida markkinoinnin kilpailukeinoissa.
Tuloksena oli uusi, alkuvuodesta 2024 päivitetty markkinointistrategia, jonka mukaan toimeksiantajani pääsee toteuttamaan markkinoinnillisia toimenpiteitä vielä kohdennetummin juuri heidän kohdeasiakkailleen.