Kehitysvammaisen potilaan kohtaaminen päivystyksessä : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Jakobsson, Sonja; Kantanen, Rosa (2024)
Jakobsson, Sonja
Kantanen, Rosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176746
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoa kehitysvammaisten potilaiden kohtaamisesta päivystyshoitotyössä sairaanhoitajakoulutuksessa. Potilaiden kohtaaminen on aina ajankohtaista hoitotyöstä puhuttaessa, ja siinä on aina myös kehittämisen aihetta. Kehitysvammaisten potilaiden kohtaamiseen liittyy tiettyjä erityispiirteitä. Kaikkien hoitotyötä tekevien tulisi tiedostaa nämä piirteet, vaikka he eivät tekisikään töitä pääasiassa kehitysvammaisten henkilöiden kanssa. Jokaiselle hoitotyötä tekevälle tulee jossakin vaiheessa uraansa kehitysvammaisia potilaita.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen tarkoituksena oli kerätä tietoa kehitysvammaisten potilaiden kohtaamisesta päivystyksessä sekä asiakkaan että hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta tutkimuksesta, joista seitsemän olivat englanninkielisiä ja yksi suomenkielinen. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Millainen on hoitohenkilökunnan kokemus kehitysvammaisten asiakkaiden kohtaamisesta päivystysympäristössä? ja Miten kehitysvammaiset potilaat kokevat tulevansa kohdatuksi päivystysympäristössä? Kirjallisuuskatsauksen tulokset ovat teemoiteltu kahden alaotsikon alle edellä mainittujen kysymysten perusteella. Tiedonhaussa on hyödynnetty PubMed-, CINAHL- ja ScienceDirect -tietokantoja sekä Theseusta.
Hoitohenkilökunnan kokemuksissa kehitysvammaisten potilaiden kohtaamisessa nousi esiin neljä teemaa: huonot valmiudet kohdata kehitysvammainen potilas, ongelmat kommunikaatiossa, negatiiviset asenteet ja ennakkoluulot sekä hoidon mukauttamiseen liittyvät ongelmat. Myös kehitysvammaisten potilaiden kokemuksia tarkasteltaessa esiin nousi neljä teemaa: vaikeudet kommunikoinnissa, epätasa-arvoinen kohtelu, ongelmat perushoidossa sekä itsemääräämisoikeuden puute. Teemat ovat osittain samat kuin hoitohenkilökunnan kokemuksissa ilmenneet. Useammassa tutkimuksessa nousi esiin myös se, että jo sairaanhoitajaopintoihin tulisi sisällyttää enemmän kehitysvammaisten henkilöiden hoitoon liittyviä opintoja ja käytännön harjoittelua. Hoitohenkilökunnan kokemuksissa korostuivat hoitajien epävarmuus ja valmiuksien puute hoitaa kehitysvammaisia potilaita. Lisäksi molemminpuoliset vaikeudet kommunikaatiossa heikensivät hoidon laatua. Suomessa ja maailmalla käytössä olevat sairaalapassit koettiin hyödyllisenä keinona tutustua kehitysvammaisen potilaan henkilökohtaisiin tarpeisiin. Kehitysvammaisten potilaiden näkökulmasta hoidon laadusta päivystyksessä tarvittaisiin lisää tutkimustietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen tarkoituksena oli kerätä tietoa kehitysvammaisten potilaiden kohtaamisesta päivystyksessä sekä asiakkaan että hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta tutkimuksesta, joista seitsemän olivat englanninkielisiä ja yksi suomenkielinen. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Millainen on hoitohenkilökunnan kokemus kehitysvammaisten asiakkaiden kohtaamisesta päivystysympäristössä? ja Miten kehitysvammaiset potilaat kokevat tulevansa kohdatuksi päivystysympäristössä? Kirjallisuuskatsauksen tulokset ovat teemoiteltu kahden alaotsikon alle edellä mainittujen kysymysten perusteella. Tiedonhaussa on hyödynnetty PubMed-, CINAHL- ja ScienceDirect -tietokantoja sekä Theseusta.
Hoitohenkilökunnan kokemuksissa kehitysvammaisten potilaiden kohtaamisessa nousi esiin neljä teemaa: huonot valmiudet kohdata kehitysvammainen potilas, ongelmat kommunikaatiossa, negatiiviset asenteet ja ennakkoluulot sekä hoidon mukauttamiseen liittyvät ongelmat. Myös kehitysvammaisten potilaiden kokemuksia tarkasteltaessa esiin nousi neljä teemaa: vaikeudet kommunikoinnissa, epätasa-arvoinen kohtelu, ongelmat perushoidossa sekä itsemääräämisoikeuden puute. Teemat ovat osittain samat kuin hoitohenkilökunnan kokemuksissa ilmenneet. Useammassa tutkimuksessa nousi esiin myös se, että jo sairaanhoitajaopintoihin tulisi sisällyttää enemmän kehitysvammaisten henkilöiden hoitoon liittyviä opintoja ja käytännön harjoittelua. Hoitohenkilökunnan kokemuksissa korostuivat hoitajien epävarmuus ja valmiuksien puute hoitaa kehitysvammaisia potilaita. Lisäksi molemminpuoliset vaikeudet kommunikaatiossa heikensivät hoidon laatua. Suomessa ja maailmalla käytössä olevat sairaalapassit koettiin hyödyllisenä keinona tutustua kehitysvammaisen potilaan henkilökohtaisiin tarpeisiin. Kehitysvammaisten potilaiden näkökulmasta hoidon laadusta päivystyksessä tarvittaisiin lisää tutkimustietoa.