Asiakaslähtöisen rekrytointiprosessin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin yritys X:ssä
Malkamäki, Eerika (2024)
Malkamäki, Eerika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166731
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää henkilöstöpalveluyritys X:n rekrytointiprosessia asiakaslähtöisesti palvelumuotoilun keinoin. Tutkimuksessa selvitettiin, miten henkilöstöpalveluyritys voi tuottaa lisäarvoa asiakkailleen kehittämällä rekrytointiprosessiaan, kohtaavatko rekrytointikonsulttien ja ravintolapäälliköiden näkemykset sopivasta työntekijästä sekä mitä konkreettisia työkaluja yritys voi luoda kehittäessään rekrytointiprosessiaan laadukkaammaksi ja yhtenäisemmäksi. Työn tuloksena luotiin työkaluja, joiden avulla yritys pystyy toteuttamaan rekrytointinsa asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyö on tyypiltään tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka teoreettinen viitekehys rakentui palvelumuotoilun, henkilöstöpalvelualan ja rekrytoinnin ympärille. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa toteutettiin laadullisia teemahaastatteluita helmikuussa 2024. Haastatteluiden perusteella oli tavoitteena selvittää, millaisia toiveita ja odotuksia yrityksen rekrytointikonsulteilla ja asiakasyritysten ravintolapäälliköillä oli rekrytoinnin suhteen, ja miten heidän näkemyksensä kohtasivat. Kehitystyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessimallia sekä leanlaatujohtamista.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen rekrytointikonsulttien ja asiakkaiden näkemykset kohtaavat melko hyvin, mutta käytännön toteutuksessa ilmenee haasteita. Merkittävimmät ongelmakohdat liittyivät hakijan luotettavuuden arvioimiseen, hakijaprofiilien kokoamiseen sekä hakijaesittelyiden oikeanlaiseen toteuttamiseen. Tutkimuksen tuloksena luotiin kolme työkalua yrityksen käyttöön: työhaastattelurunko, hakijaprofiilipohja ja asiakasprofiilikortit. Työkalut suunniteltiin teorian, tutkimushaastatteluiden ja yrityksen työntekijöiden kanssa käydyn suunnittelupalaverin pohjalta.
Jatkokehitysehdotuksena tutkimuksessa nostettiin esille eri alojen rekrytoinnin kehittäminen, uusasiakashankinta, rekrytointitapahtumien järjestäminen, hakijakokemuksen parantaminen sekä CRM-järjestelmän päivittäminen. Opinnäytetyön luotettavuutta arvioitiin tutkimuksen reliabiliteetin ja validiteetin näkökulmista. Haastattelut toteutettiin eettisesti ja tutkimusmenetelmät sekä analysoitu data esiteltiin avoimesti raportissa.
Opinnäytetyö on tyypiltään tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka teoreettinen viitekehys rakentui palvelumuotoilun, henkilöstöpalvelualan ja rekrytoinnin ympärille. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa toteutettiin laadullisia teemahaastatteluita helmikuussa 2024. Haastatteluiden perusteella oli tavoitteena selvittää, millaisia toiveita ja odotuksia yrityksen rekrytointikonsulteilla ja asiakasyritysten ravintolapäälliköillä oli rekrytoinnin suhteen, ja miten heidän näkemyksensä kohtasivat. Kehitystyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessimallia sekä leanlaatujohtamista.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen rekrytointikonsulttien ja asiakkaiden näkemykset kohtaavat melko hyvin, mutta käytännön toteutuksessa ilmenee haasteita. Merkittävimmät ongelmakohdat liittyivät hakijan luotettavuuden arvioimiseen, hakijaprofiilien kokoamiseen sekä hakijaesittelyiden oikeanlaiseen toteuttamiseen. Tutkimuksen tuloksena luotiin kolme työkalua yrityksen käyttöön: työhaastattelurunko, hakijaprofiilipohja ja asiakasprofiilikortit. Työkalut suunniteltiin teorian, tutkimushaastatteluiden ja yrityksen työntekijöiden kanssa käydyn suunnittelupalaverin pohjalta.
Jatkokehitysehdotuksena tutkimuksessa nostettiin esille eri alojen rekrytoinnin kehittäminen, uusasiakashankinta, rekrytointitapahtumien järjestäminen, hakijakokemuksen parantaminen sekä CRM-järjestelmän päivittäminen. Opinnäytetyön luotettavuutta arvioitiin tutkimuksen reliabiliteetin ja validiteetin näkökulmista. Haastattelut toteutettiin eettisesti ja tutkimusmenetelmät sekä analysoitu data esiteltiin avoimesti raportissa.