Reijolan uuden koulun vaihtoehtotarkastelu
Pääkkönen, Sini (2024)
Pääkkönen, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166683
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli tehdä vaihtoehtotarkastelu Joensuun Reijolaan rakennettavalle uudelle alakoululle. Työn toimeksiantajana toimi Joensuun kaupunki.
Reijolan nykyinen alakoulu oli tullut teknisen käyttöikänsä päähän, jonka vuoksi uudelle koululle tuli tarkastella sijaintia. Reijolan nykyinen koulu sijaitsee keskeisellä paikalla Reijolassa osoitteessa Tiedonpolku 3. Työn lähtötietoina oli se, että alakoulun uudeksi sijainniksi oli kolme eri vaihtoehtoa ja samalle tontille tulee mahtua alakoulu ja päiväkoti. Työn alkuvaiheessa vaihtoehdot rajautuivat kahteen päävaihtoehtoon. Kolmas vaihtoehto rajattiin työstä ulkopuolelle, koska tälle tontille ei olisi mahtunut kuin joko alakoulu tai päiväkoti.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi koulumatkojen yleistä liikenneturvallisuutta ja koulumatkoihin liittyvää lainsäädäntöä. Teoriaosuudessa tarkasteltiin liikenneturvallisuuden nykytilaa ja sen kehittymistä viime vuosien aikana. Tässä osiossa tehtiin tarkasteltua Joensuun kaupungin omia ohjeistuksia koulumatkojen suhteen.
Työn tutkivassa osuudessa tutkittiin nykyisen koulun toimivuutta nykyisessä sijainnissaan. Tutkimukset tehtiin maastokäynnin havaintojen perusteella ja tutustumalla alueeseen karttojen avulla. Lisäksi työn tekijän omaa paikallistietoutta hyödynnettiin tässä osiossa. Näiden lisäksi tässä osiossa tutkittiin uuden alakoulun ja päiväkodin vaihtoehtoisia sijainteja. Sijainteja tutkittiin tarkastelemalla oppilaiden etäisyyksiä tonteista, koulumatkareittejä, saattoliikenteen järjestämisen edellytyksiä ja maankäyttöä.
Kahdelle päävaihtoehdolle, jotka olivat Mäntylä ja Kaupparaitti, tehtiin vertailua tehtyjen tutkimuksien perusteella. Tutkimuksissa keskityttiin erityisesti pohtimaan koulumatkojen liikenneturvallisuutta, saattoliikenteen järjestämisen edellytyksiä ja maankäyttöä.
Johtopäätöksenä työssä oli, että molemmat vaihtoehdot soveltuisivat alakoulun ja päiväkodin uudeksi sijainniksi. Vaihtoehdoista Kaupparaitti soveltuisi kuitenkin paremmin vastaamaan uuden alakoulun ja päiväkodin tarpeita. Kaupparaitin keskeinen sijainti tukee Reijolan alueen palveluita ja on hyvin saavutettavissa eri kulkumuodoilla. Suuri, rakentamaton tontti mahdollistaisi myös parhaimman mahdollisen maankäytön tällä alueella.
Reijolan nykyinen alakoulu oli tullut teknisen käyttöikänsä päähän, jonka vuoksi uudelle koululle tuli tarkastella sijaintia. Reijolan nykyinen koulu sijaitsee keskeisellä paikalla Reijolassa osoitteessa Tiedonpolku 3. Työn lähtötietoina oli se, että alakoulun uudeksi sijainniksi oli kolme eri vaihtoehtoa ja samalle tontille tulee mahtua alakoulu ja päiväkoti. Työn alkuvaiheessa vaihtoehdot rajautuivat kahteen päävaihtoehtoon. Kolmas vaihtoehto rajattiin työstä ulkopuolelle, koska tälle tontille ei olisi mahtunut kuin joko alakoulu tai päiväkoti.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi koulumatkojen yleistä liikenneturvallisuutta ja koulumatkoihin liittyvää lainsäädäntöä. Teoriaosuudessa tarkasteltiin liikenneturvallisuuden nykytilaa ja sen kehittymistä viime vuosien aikana. Tässä osiossa tehtiin tarkasteltua Joensuun kaupungin omia ohjeistuksia koulumatkojen suhteen.
Työn tutkivassa osuudessa tutkittiin nykyisen koulun toimivuutta nykyisessä sijainnissaan. Tutkimukset tehtiin maastokäynnin havaintojen perusteella ja tutustumalla alueeseen karttojen avulla. Lisäksi työn tekijän omaa paikallistietoutta hyödynnettiin tässä osiossa. Näiden lisäksi tässä osiossa tutkittiin uuden alakoulun ja päiväkodin vaihtoehtoisia sijainteja. Sijainteja tutkittiin tarkastelemalla oppilaiden etäisyyksiä tonteista, koulumatkareittejä, saattoliikenteen järjestämisen edellytyksiä ja maankäyttöä.
Kahdelle päävaihtoehdolle, jotka olivat Mäntylä ja Kaupparaitti, tehtiin vertailua tehtyjen tutkimuksien perusteella. Tutkimuksissa keskityttiin erityisesti pohtimaan koulumatkojen liikenneturvallisuutta, saattoliikenteen järjestämisen edellytyksiä ja maankäyttöä.
Johtopäätöksenä työssä oli, että molemmat vaihtoehdot soveltuisivat alakoulun ja päiväkodin uudeksi sijainniksi. Vaihtoehdoista Kaupparaitti soveltuisi kuitenkin paremmin vastaamaan uuden alakoulun ja päiväkodin tarpeita. Kaupparaitin keskeinen sijainti tukee Reijolan alueen palveluita ja on hyvin saavutettavissa eri kulkumuodoilla. Suuri, rakentamaton tontti mahdollistaisi myös parhaimman mahdollisen maankäytön tällä alueella.