Fanien hyödyntäminen urheiluorganisaation markkinoinnissa
Palm, Tuomas (2024)
Palm, Tuomas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166695
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteena on selvittää miten urheiluorganisaatiot tällä hetkellä hyödyntävät faneja markkinoinnissaan. Tavoitteena on myös selvittää miten organisaatiot hyödyntävät fanitapahtumia, faniyhteisöjä sekä sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Urheiluliiketoiminta on nopeasti kasvava liiketoiminnan-alue ja fanit ovat keskeinen osa tätä kehitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin tarkastelemalla kirjallisuutta urheiluorganisaatioista ja urheilumarkkinoinnista sekä haastattelemalla urheiluorganisaatioissa toimivia henkilöitä.
Työn tuloksesta selvisi että, fanien rooli organisaatioiden markkinoinnissa on merkittävä. Organisaatiot pyrkivät resurssiensa mukaan hyödyntää fanejaan markkinoinnissa. Suomalaiset organisaatiot pyrkivät osallistamaan faneja ideointiin sekä markkinoinnin toteutukseen.
Pienemmät urheiluorganisaatiot pystyvät hyödyntämään tuloksia omassa markkinoinnissaan ja ottamaan vinkkejä, miten isommat organisaatiot ovat hyödyntäneet fanejaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tarkastelemalla kirjallisuutta urheiluorganisaatioista ja urheilumarkkinoinnista sekä haastattelemalla urheiluorganisaatioissa toimivia henkilöitä.
Työn tuloksesta selvisi että, fanien rooli organisaatioiden markkinoinnissa on merkittävä. Organisaatiot pyrkivät resurssiensa mukaan hyödyntää fanejaan markkinoinnissa. Suomalaiset organisaatiot pyrkivät osallistamaan faneja ideointiin sekä markkinoinnin toteutukseen.
Pienemmät urheiluorganisaatiot pystyvät hyödyntämään tuloksia omassa markkinoinnissaan ja ottamaan vinkkejä, miten isommat organisaatiot ovat hyödyntäneet fanejaan.