Opetusapuvälineen käyttöönotto verhoilulinjalla
Raistakka, Päivi (2024)
Raistakka, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176749
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan verhoiluopiskelijoiden kiinnitystarvikkeiden tietämyksen lisääntymistä opetusapuvälineen käyttöönoton yhteydessä. Lisäksi työ perehdyttää verhoilualalla käytettäviin kiinnitysratkaisuihin. Opetusapuväline on suunniteltu Turun Ammattikorkeakoulun tuotekehitysprojektityö opinnoissa ja otettu käyttöön TAO, Turun Ammattiopistosäätiön verhoilun opetuksessa.
Tässä tutkimuksessa on käytetty kyselyitä TAOn verhoilualan opiskelijoille heidän kiinnitystekniikoiden tuntemuksesta. Kyselyt toteutettiin ennen opetusapuvälineen käyttöönottoa ja sen jälkeen. Lisäksi on tutkittu haastattelujen avulla kiinnitystarvikkeiden saatavuutta kolmen eri verhoilutukkuliikkeen osalta.
Opetusapuväline on kyselytutkimuksen mukaan parantanut opiskelijoiden kiinnitystarvikkeiden tuntemusta. Valmistusta varten syntyi myös opetusvihko. Lisäksi haastattelujen tuloksena tutkimuksen liitteenä on saatavissa taulukot tukkureiden kiinnitystarvikkeista. Käyttöönoton myötä on havaittu tuotteen monipuolisuus opetuksessa, sekä materiaalien kierrätys ja -säästöt. Opetusapuväline jää osaksi TAOn verhoiluopiskelijan opetusta. The purpose of this thesis is to study if the use of a teaching aid increases upholstery student´s knowledge of fasteners. Additionally, the thesis introduces different fastening solutions used in upholstery. The teaching aid was planned at Turku University of Applied Sciences as a part of product development studies. It was implemented in upholstery studies for the students of TAO, Turun Ammattiopistosäätiö.
For this study, students filled questionnaires before and after using the teaching aid, about their knowledge of upholstery fasteners. Interviews were also conducted with three different wholesale stores to gain an overview of the availability of different fasteners. Based on the results of the questionnaire, the teaching aid improved student´s knowledge of upholstery fasteners. In addition to the study, a teaching booklet was developed. A table of wholesale stores supply of fasteners was also produced, and it is attached to this thesis as an appendix. The teaching aid has proven to be versatile in teaching and its use has also contributed to the recycling and savings of material. It will be used as a part of upholstery education in TAO in the future as well.
Tässä tutkimuksessa on käytetty kyselyitä TAOn verhoilualan opiskelijoille heidän kiinnitystekniikoiden tuntemuksesta. Kyselyt toteutettiin ennen opetusapuvälineen käyttöönottoa ja sen jälkeen. Lisäksi on tutkittu haastattelujen avulla kiinnitystarvikkeiden saatavuutta kolmen eri verhoilutukkuliikkeen osalta.
Opetusapuväline on kyselytutkimuksen mukaan parantanut opiskelijoiden kiinnitystarvikkeiden tuntemusta. Valmistusta varten syntyi myös opetusvihko. Lisäksi haastattelujen tuloksena tutkimuksen liitteenä on saatavissa taulukot tukkureiden kiinnitystarvikkeista. Käyttöönoton myötä on havaittu tuotteen monipuolisuus opetuksessa, sekä materiaalien kierrätys ja -säästöt. Opetusapuväline jää osaksi TAOn verhoiluopiskelijan opetusta.
For this study, students filled questionnaires before and after using the teaching aid, about their knowledge of upholstery fasteners. Interviews were also conducted with three different wholesale stores to gain an overview of the availability of different fasteners. Based on the results of the questionnaire, the teaching aid improved student´s knowledge of upholstery fasteners. In addition to the study, a teaching booklet was developed. A table of wholesale stores supply of fasteners was also produced, and it is attached to this thesis as an appendix. The teaching aid has proven to be versatile in teaching and its use has also contributed to the recycling and savings of material. It will be used as a part of upholstery education in TAO in the future as well.