Kuljetusalan työvoimapula
Elonen, Niko-Petteri (2024)
Elonen, Niko-Petteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176777
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen kuljettajapula Suomessa on ja miten se vaikuttaa meidän jokapäiväiseen elämäämme. Tässä tutkimuksessa pohdittiin myös kuljettajien työoloja ja sitä, minkälainen vaikutus näillä on alaan. Pohdittiin myös, miksi alalle on haasteellista työllistyä, vaikka Suomessa on työttömiä, jotka olisi mahdollista työllistää alalle. Lisäksi tutkittiin, mitä haasteita alalla esiintyy yrittäjän näkökulmasta ja miksi yrittäjät eivät aina halua palkata lisää työvoimaa. Tutkimuksessa yritettiin myös selvittää, mikä auttaisi kuljettajapulaan ja miten kuljettajien rekrytointia voitaisiin mahdollisesti edesauttaa ja rekrytointi-ilmoituksia parantaa. Työssä tuodaan esille, mitä vaatii, että pääsee toimimaan kuljettajana ja miten on mahdollista saada kuljettajan työhön vaaditut luvat kuntoon ja miten niitä ylläpidetään. Raskaan kaluston kuljettamiseen vaaditaan CE-ajokortti ja ammattipätevyys. Näitä pitää säännöllisin väliajoin uusia. Työssä tuodaan myös esille kuljettajien realistista arkea ja sitä, mitä työ käytännössä on.
Päätutkimuskysymyksenä oli selvittää, kokevatko jo alalla työskentelevät ihmiset kuljettajapulaa. Alatutkimuskysymyksiä olivat: mikä on kuljettajapula, mikä vaikuttaa kuljettajapulan syntymiseen, onko ilmiö maailmanlaajuinen, miten kuljettajapula vaikuttaa jo alalla työskenteleviin ihmisiin sekä minkälaiset työolot kuljettajilla ovat?
Työssä tutkittiin kuljettajapulan näkymistä jo alalla työskenteleville ihmisille. Tutkimuksen mukaan noin 58 % vastaajista olikin kohdannut kuljettajapulaa. Tutkimuksessa kävi kattavasti ilmi syitä kuljettajapulaan. Suurimpina syinä esille nousi kuljettajien työoloja sekä tiestön huonoa kuntoa koskevia seikkoja. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kuljetusalalla ei makseta aina työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Työssä saatiin selville myös, että koulutus alalle on huonoa eikä nuorten ammattitaito sekä käsitys kohtaa alan todellisuuden kanssa.
Tutkimuksessa kävi ilmi erilaisia kuljettajapulan vaikutuksia kuljettajien arkeen. Tällaisia esille tulleita seurauksia kuljettajapulasta olivat jo valmiiksi töissä olevien kuljettajien lisärasittaminen työmäärän kasvulla ja ylitöillä sekä lomien ja vapaiden saannin hankaluus. Pääsyynä näihin ongelmiin nähtiin ammattitaitoisten sijaisten heikko saatavuus.
Työnantajan näkökulmasta haasteena koettiin uusien kuljettajien kouluttamisen kustannukset, heidän sitoutumisensa yritykseen, sijaisten löytäminen sekä kustannusten nousu.
Päätutkimuskysymyksenä oli selvittää, kokevatko jo alalla työskentelevät ihmiset kuljettajapulaa. Alatutkimuskysymyksiä olivat: mikä on kuljettajapula, mikä vaikuttaa kuljettajapulan syntymiseen, onko ilmiö maailmanlaajuinen, miten kuljettajapula vaikuttaa jo alalla työskenteleviin ihmisiin sekä minkälaiset työolot kuljettajilla ovat?
Työssä tutkittiin kuljettajapulan näkymistä jo alalla työskenteleville ihmisille. Tutkimuksen mukaan noin 58 % vastaajista olikin kohdannut kuljettajapulaa. Tutkimuksessa kävi kattavasti ilmi syitä kuljettajapulaan. Suurimpina syinä esille nousi kuljettajien työoloja sekä tiestön huonoa kuntoa koskevia seikkoja. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kuljetusalalla ei makseta aina työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Työssä saatiin selville myös, että koulutus alalle on huonoa eikä nuorten ammattitaito sekä käsitys kohtaa alan todellisuuden kanssa.
Tutkimuksessa kävi ilmi erilaisia kuljettajapulan vaikutuksia kuljettajien arkeen. Tällaisia esille tulleita seurauksia kuljettajapulasta olivat jo valmiiksi töissä olevien kuljettajien lisärasittaminen työmäärän kasvulla ja ylitöillä sekä lomien ja vapaiden saannin hankaluus. Pääsyynä näihin ongelmiin nähtiin ammattitaitoisten sijaisten heikko saatavuus.
Työnantajan näkökulmasta haasteena koettiin uusien kuljettajien kouluttamisen kustannukset, heidän sitoutumisensa yritykseen, sijaisten löytäminen sekä kustannusten nousu.