Oppimismentorointi hiljaisen tiedon siirtäjänä
Wallén, Tuomo (2024)
Wallén, Tuomo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176786
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadittu Itä-Suomen aluehallintoviraston Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat (PEOL) -vastuualueelle. Työn lähtökohtana tunnistettiin haaste siitä, että hiljaista tietoa katoaa tilanteissa, joissa pitkään työssä olleet työntekijät siirtyvät eläkkeelle tai vaihtavat muihin tehtäviin. Haasteena nähdään myös se, että uuden työntekijän on vaikeaa saada hiljaista tietoa käyttöönsä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, millaista hiljaista tietoa Itä-Suomen aluehallintoviraston PEOL-vastuualueella on, millä tavalla sitä voidaan siirtää ja myös saada pysymään organisaatiossa. Työn tavoitteena oli luoda saadun tiedon avulla oppimismentoroinnin malli, jonka avulla hiljaisen tiedon siirtymistä voidaan edistää Itä-Suomen aluehallintoviraston PEOL-vastuualueella ja jota voidaan mahdollisesti kehittää työyhteisössä myöhemmin omana projektinaan.
Opinnäytetyö on tutkimusotteeltaan laadullinen, tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tiedon keräämisessä ja kehittämissuunnitelman tekemisessä käytettiin laadullisia menetelmiä, joita olivat teemahaastattelu ja teoriaohjaava sisällönanalyysi. Työn teoreettinen viitekehys muodostettiin hiljaista tietoa, yleisestä mentorointia sekä erityisesti vertaismentorointia käsittelevästä kirjallisuudesta sekä vertaisarvioiduista julkaisuista ja tutkimuksista. Oppimismentorointia käsittelevä tieto koottiin oppimismentorointia käsittelevistä sähköisistä lähteistä sekä oppimismentorointivalmennuksen opintomateriaaleista.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan nähdä, että hiljainen tieto vaatii siirtyäkseen vuorovaikutusta. Vastuualueen hiljaista tietoa onnistutaan tavoittamaan yhdessä työskentelemällä sekä tuomalla dokumentoitavissa olevaa hiljaista tietoa esiin kirjallisesti tai visuaalisesti. Oppimismentorointi vaatii onnistuakseen siihen osallistujilta sitoutumista, luottamuksellista vuorovaikutusta ja dialogisuutta, joka kehittyy yhteisöllisyyden kautta. Tulosten mukaan oppimismentorointi voisi kehittää haasteena koettua hiljaisen tiedon hallintaa vastuualueella ja vaikuttaa myönteisesti työhyvinvointiin sekä olla mahdollistamassa uuden työntekijän hiljaisen tiedon saantia. Työn tavoitteena luodussa oppimismentoroinnin mallissa huomioidaan hiljaisen tiedon siirtymisen edellytyksiä erilaisissa mentorointitilanteissa- ja tavoissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, millaista hiljaista tietoa Itä-Suomen aluehallintoviraston PEOL-vastuualueella on, millä tavalla sitä voidaan siirtää ja myös saada pysymään organisaatiossa. Työn tavoitteena oli luoda saadun tiedon avulla oppimismentoroinnin malli, jonka avulla hiljaisen tiedon siirtymistä voidaan edistää Itä-Suomen aluehallintoviraston PEOL-vastuualueella ja jota voidaan mahdollisesti kehittää työyhteisössä myöhemmin omana projektinaan.
Opinnäytetyö on tutkimusotteeltaan laadullinen, tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tiedon keräämisessä ja kehittämissuunnitelman tekemisessä käytettiin laadullisia menetelmiä, joita olivat teemahaastattelu ja teoriaohjaava sisällönanalyysi. Työn teoreettinen viitekehys muodostettiin hiljaista tietoa, yleisestä mentorointia sekä erityisesti vertaismentorointia käsittelevästä kirjallisuudesta sekä vertaisarvioiduista julkaisuista ja tutkimuksista. Oppimismentorointia käsittelevä tieto koottiin oppimismentorointia käsittelevistä sähköisistä lähteistä sekä oppimismentorointivalmennuksen opintomateriaaleista.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan nähdä, että hiljainen tieto vaatii siirtyäkseen vuorovaikutusta. Vastuualueen hiljaista tietoa onnistutaan tavoittamaan yhdessä työskentelemällä sekä tuomalla dokumentoitavissa olevaa hiljaista tietoa esiin kirjallisesti tai visuaalisesti. Oppimismentorointi vaatii onnistuakseen siihen osallistujilta sitoutumista, luottamuksellista vuorovaikutusta ja dialogisuutta, joka kehittyy yhteisöllisyyden kautta. Tulosten mukaan oppimismentorointi voisi kehittää haasteena koettua hiljaisen tiedon hallintaa vastuualueella ja vaikuttaa myönteisesti työhyvinvointiin sekä olla mahdollistamassa uuden työntekijän hiljaisen tiedon saantia. Työn tavoitteena luodussa oppimismentoroinnin mallissa huomioidaan hiljaisen tiedon siirtymisen edellytyksiä erilaisissa mentorointitilanteissa- ja tavoissa.