Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Kauneushoitola Jennalle
Juola, Noora (2024)
Juola, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176804
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Kauneushoitola Jenna. Kauneushoitola toimii Pohjois-Pohjanmaalla Kalajoella. Yritys on perustettu vuonna 2019, ja sen tarjoamat palvelut koostuvat erilaisista hoidoista, ripsi- ja kulmapalveluista, meikkauksista, geelilakkauksista sekä sokeroinneista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimiva, mutta helposti ja pienellä ajankäytöllä toteutettavissa oleva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Kauneushoitola Jennalle. Vaikka kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, eriteltiin kuitenkin kolme tutkimuskysymystä, joiden pohjalta aloitettiin teoria- sekä toiminnallisen osuuden rakentaminen: Miten tehdä toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma vuonna 2023? Millaista sisältöä asiakkaat toivovat kauneudenhoitoalan yrityksiltä? Millä keinoin helpottaa kiireisen yrittäjän sosiaalisenmedian sisällöntuotantoa?
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti markkinointia, digitaalista markkinointiviestintää, markkinointisuunnitelman laatimista SOSTAC-mallia käyttäen sekä sosiaalista mediaa ja sen hyödyntämistä liiketoiminnassa. Teoriaosuus toimi kattavana tietoperustana toiminnallisen osuuden laadinnassa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin yrittäjälle tehtyä teemahaastattelua, alan yritysten sosiaalisenmedian kanavien havainnointia, yrityksen aikaisempien julkaisujen tilastojen analysointia sekä nykyisille ja potentiaalisille Kauneushoitola Jennan asiakkaille tehtyä kyselyä. Kysely toteutettiin Webropol-sovelluksella, ja linkkiä kyselyyn jaettiin Facebookissa.
Toiminnallisen osuuden toteutus onnistui tavoitteiden mukaisesti, ja sen tuotoksena syntyi kattava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Kauneushoitola Jennalle. Suunnitelma koostuu nykytila-analyysista, markkinointitavoitteista, markkinointistrategiasta, toimenpiteistä, toimintasuunnitelmasta sekä ohjeistuksesta tulosten seurantaan ja mittaamiseen. Toimintasuunnitelmaan sisältyy vuosikello, sisältökalenteri sekä valmiita julkaisupohjia. Kaikkiin kolmeen tutkimuskysymykseen saatiin myös vastaukset ja ne tulevat ilmi, niin tietoperustassa kuin toiminnallisessa osuudessakin. Yhteenvetona voidaan todeta, että sosiaalinen media ja markkinointi sosiaalisessa mediassa muuttuu todella nopealla tempolla ja uusia trendejä syntyy koko ajan. Kuluttajien valta lisääntyy vuosi vuodelta ja kaiken suunnittelemisen ytimenä tulisikin olla ihmiset, joille sisältöä tuotetaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimiva, mutta helposti ja pienellä ajankäytöllä toteutettavissa oleva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Kauneushoitola Jennalle. Vaikka kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, eriteltiin kuitenkin kolme tutkimuskysymystä, joiden pohjalta aloitettiin teoria- sekä toiminnallisen osuuden rakentaminen: Miten tehdä toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma vuonna 2023? Millaista sisältöä asiakkaat toivovat kauneudenhoitoalan yrityksiltä? Millä keinoin helpottaa kiireisen yrittäjän sosiaalisenmedian sisällöntuotantoa?
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti markkinointia, digitaalista markkinointiviestintää, markkinointisuunnitelman laatimista SOSTAC-mallia käyttäen sekä sosiaalista mediaa ja sen hyödyntämistä liiketoiminnassa. Teoriaosuus toimi kattavana tietoperustana toiminnallisen osuuden laadinnassa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin yrittäjälle tehtyä teemahaastattelua, alan yritysten sosiaalisenmedian kanavien havainnointia, yrityksen aikaisempien julkaisujen tilastojen analysointia sekä nykyisille ja potentiaalisille Kauneushoitola Jennan asiakkaille tehtyä kyselyä. Kysely toteutettiin Webropol-sovelluksella, ja linkkiä kyselyyn jaettiin Facebookissa.
Toiminnallisen osuuden toteutus onnistui tavoitteiden mukaisesti, ja sen tuotoksena syntyi kattava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Kauneushoitola Jennalle. Suunnitelma koostuu nykytila-analyysista, markkinointitavoitteista, markkinointistrategiasta, toimenpiteistä, toimintasuunnitelmasta sekä ohjeistuksesta tulosten seurantaan ja mittaamiseen. Toimintasuunnitelmaan sisältyy vuosikello, sisältökalenteri sekä valmiita julkaisupohjia. Kaikkiin kolmeen tutkimuskysymykseen saatiin myös vastaukset ja ne tulevat ilmi, niin tietoperustassa kuin toiminnallisessa osuudessakin. Yhteenvetona voidaan todeta, että sosiaalinen media ja markkinointi sosiaalisessa mediassa muuttuu todella nopealla tempolla ja uusia trendejä syntyy koko ajan. Kuluttajien valta lisääntyy vuosi vuodelta ja kaiken suunnittelemisen ytimenä tulisikin olla ihmiset, joille sisältöä tuotetaan.