UML-mallinnuksen hyödyntäminen asiakastarpeen määrittelyssä ja PLC-ohjelmoinnissa
Soisalo, Markus (2024)
Soisalo, Markus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176835
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtiin insinööritoimisto Caplan Oy:lle. Työssä oli kaksi päätavoitetta, joista ensimmäinen oli selvittää, kuinka UML-mallinnusta hyväksikäyttäen voitaisiin parantaa asiakastarpeen määrittelyä automaatioprojektissa. Toimeksiantajalla oli toisinaan ollut haasteita epäselvien asiakastarpeiden kanssa. Toisena tavoitteena oli tutkia, kuinka UML-mallinnusta voitaisiin hyödyntää PLC-projektin dokumentoinnissa sekä ylläpidettävyydessä, jolloin projektikoodin sisältö ja rakenne ymmärrettäisiin nopeasti projektin jälkeenkin.
Toimeksiantajan automaatio-osastolle suoritettiin kyselytutkimus, jonka avulla perehdyttiin siihen, kuinka epäselvä asiakastarpeen määrittely on vaikuttanut työskentelyyn, ja miten asiaa voitaisiin yrittää helpottaa. Ratkaisuna vastauksissa ehdotettiin uutta työkalua, jonka avulla asiakkaan tarpeet saataisiin paremmin esiin.
Ratkaisuna asiakas tarpeen määrittämisen haasteisiin sekä kyselytutkimuksen vastauksien toiveeseen uudesta työkalusta asiakastarpeen määrittelyyn luotiin UML-tilakaaviot asiakkaan toimintakuvauksen perusteella automaatiolaitteesta yleiskielisillä termeillä. Lisäksi luottiin valmiista PLC-projektista UML-luokkakaavio, jonka avulla saatiin ratkaistua tämän opinnäytetyön toinen tavoite.
Opinnäytetyön tuloksena oli uusi työkalu toimeksiantajan käyttöön, työkalulla pystytään helpottamaan toimeksiantajan haasteita. Keskeinen havainto työn aikana oli, kuinka paljon monimutkaisten asioiden visualisointi helpottaa asian ymmärtämistä.
Toimeksiantajan automaatio-osastolle suoritettiin kyselytutkimus, jonka avulla perehdyttiin siihen, kuinka epäselvä asiakastarpeen määrittely on vaikuttanut työskentelyyn, ja miten asiaa voitaisiin yrittää helpottaa. Ratkaisuna vastauksissa ehdotettiin uutta työkalua, jonka avulla asiakkaan tarpeet saataisiin paremmin esiin.
Ratkaisuna asiakas tarpeen määrittämisen haasteisiin sekä kyselytutkimuksen vastauksien toiveeseen uudesta työkalusta asiakastarpeen määrittelyyn luotiin UML-tilakaaviot asiakkaan toimintakuvauksen perusteella automaatiolaitteesta yleiskielisillä termeillä. Lisäksi luottiin valmiista PLC-projektista UML-luokkakaavio, jonka avulla saatiin ratkaistua tämän opinnäytetyön toinen tavoite.
Opinnäytetyön tuloksena oli uusi työkalu toimeksiantajan käyttöön, työkalulla pystytään helpottamaan toimeksiantajan haasteita. Keskeinen havainto työn aikana oli, kuinka paljon monimutkaisten asioiden visualisointi helpottaa asian ymmärtämistä.