Visuaalisen ilmeen ja ensimmäisen tuotesarjan suunnittelu : case Loitsu Label
Koivula, Mari-Anne; Suominen, Neva (2024)
Koivula, Mari-Anne
Suominen, Neva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176823
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella aloittavalle yritykselle Loitsu Labelille visuaalinen ilme ja ensimmäisen tuotesarjan konsepti. Visuaalisen ilmeen ja tuotesarjan konseptin lähtökohtana oli, että ne olisivat keskenään yhteensopivat ja niistä näkyisi selkeästi Loitsu Labelin identiteetti goottibrändinä.
Opinnäytetyön tietopohjana käytettiin kirjallisuutta ja muita tiedonlähteitä koskien muun muassa yrityksen brändäystä, kestävyyttä, visuaalista ilmettä, goottikulttuuria ja miten vastuullisuus ilmenee goottimuodin parissa. Tiedonkeruun menetelminä käytettiin strukturoitua haastattelua ja havainnointia jo markkinoilla olevista Suomessa käsityönä tehdyistä tuotteista ja olemassa olevien goottibrändien logoista ja niiden visuaalisesta ilmeestä. Tuotekehitystä varten toteutettiin tiedonkeruu havainnoimalla kotimaisen käsityömarkkinoiden tuotetarjontaa ja markkinoilla yleisesti käytettäviä materiaaleja. Tiedonkeruuta varten toteutettiin myös kysely käsityöyrittäjillä, jossa selvitettiin yrittäjien työstötapoja, heidän käyttämiään materiaaleja ja kuinka he huomioivat vastuullisuuden yrityksessään. Visuaalisen ilmeen suunnittelua varten havainnoitiin ja vertailtiin goottibrändien logoja ja värimaailmaa.
Tietopohjan, yrityksen antamien lähtökohtien ja tiedonkeruusta tehdyn yhteenvedon kautta suunniteltiin Loitsu Labelin visuaalinen ilme eli yrityksen logo, värimaailma, yrityksen tarpeisiin räätälöidyt graafiset materiaalit ja ensimmäisen tuotesarjan konsepti. Loitsu Labelin kohderyhmälle järjestettiin kysely sosiaalisessa mediassa, jonka avulla otettiin selvää heidän kiinnostuksensa suunnitelluille tuotteille. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi aloittavalle yritykselle visuaalinen ilme ja ensimmäisen tuotesarjan konsepti. Visuaaliseen ilmeeseen kuuluu yrityksen logo, värimaailma ja tarpeelliset graafiset materiaalit. Tuotesarjan konsepti esitellään tuotteiden esityskuvina.
Opinnäytetyön tietopohjana käytettiin kirjallisuutta ja muita tiedonlähteitä koskien muun muassa yrityksen brändäystä, kestävyyttä, visuaalista ilmettä, goottikulttuuria ja miten vastuullisuus ilmenee goottimuodin parissa. Tiedonkeruun menetelminä käytettiin strukturoitua haastattelua ja havainnointia jo markkinoilla olevista Suomessa käsityönä tehdyistä tuotteista ja olemassa olevien goottibrändien logoista ja niiden visuaalisesta ilmeestä. Tuotekehitystä varten toteutettiin tiedonkeruu havainnoimalla kotimaisen käsityömarkkinoiden tuotetarjontaa ja markkinoilla yleisesti käytettäviä materiaaleja. Tiedonkeruuta varten toteutettiin myös kysely käsityöyrittäjillä, jossa selvitettiin yrittäjien työstötapoja, heidän käyttämiään materiaaleja ja kuinka he huomioivat vastuullisuuden yrityksessään. Visuaalisen ilmeen suunnittelua varten havainnoitiin ja vertailtiin goottibrändien logoja ja värimaailmaa.
Tietopohjan, yrityksen antamien lähtökohtien ja tiedonkeruusta tehdyn yhteenvedon kautta suunniteltiin Loitsu Labelin visuaalinen ilme eli yrityksen logo, värimaailma, yrityksen tarpeisiin räätälöidyt graafiset materiaalit ja ensimmäisen tuotesarjan konsepti. Loitsu Labelin kohderyhmälle järjestettiin kysely sosiaalisessa mediassa, jonka avulla otettiin selvää heidän kiinnostuksensa suunnitelluille tuotteille. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi aloittavalle yritykselle visuaalinen ilme ja ensimmäisen tuotesarjan konsepti. Visuaaliseen ilmeeseen kuuluu yrityksen logo, värimaailma ja tarpeelliset graafiset materiaalit. Tuotesarjan konsepti esitellään tuotteiden esityskuvina.