Tekoälytyökalujen hyödyntäminen markkinointisisältöjen tuottamisessa
Tikkanen, Hanna (2024)
Tikkanen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186851
Tiivistelmä
Tekoälyn rooli on kasvanut markkinoinnissa viime vuosien aikana huomattavasti. Huomiota ovat herättäneet muun muassa erilaiset generatiivista tekoälyä edustavat työkalut. Yksi merkittävin näistä on ChatGPT. Tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa on aiheena todella ajankohtainen ja tärkeä, sillä tekoälyn merkitys tulee varmasti korostumaan vielä lähivuosien aikana, ja uusia mahdollisuuksia tekoälyn saralla tulee esille jatkuvasti.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, miten tekoälyä hyödynnetään markkinointisisältöjen tuottamisessa. Markkinointi ja sisällöntuottaminen ovat molemmat hyvin laajoja aiheita, joten tutkimuksessa keskityttiin tekstisisältöjen tuottamiseen. Vastausta päätutkimuskysymykseen pyrittiin saamaan myös alatutkimuskysymysten kautta, jotka olivat, miksi tekoälyä hyödynnetään markkinointisisältöjen tuottamisessa, mitä erilaisia tekoälyn sovelluksia käytetään, millaisten erilaisten markkinointisisältöjen tuottamiseen tekoälyä hyödynnetään ja mitä tekoälyn hyödyntämisestä tulee huomioida nyt ja tulevaisuudessa.
Työn tietoperusta koostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä käsiteltiin tekoälyä yleisesti, sekä tekoälyn vaikutuksesta liiketoimintaan ja markkinointiin. Toisessa tietoperustaluvussa käsiteltiin eri tekoälytyökaluja, joista erityisen huomion kohteena oli ChatGPT.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu, jota varten saatiin kaksi haastateltavaa. Saadut haastateltavat olivat markkinoinnin alan asiantuntijoita, jotka olivat hyödyntäneet tekoälyä työssään. Haastattelut toteutettiin 2.2.2024 ja 8.2.2024.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että tekoälyä käyttämällä saadaan hyötyä moniin sisällöntuottamisen eri osa-alueisiin. Tekoäly auttaa esimerkiksi ideoinnissa, erilaisten näkökulmien antamisessa sekä työn tehostamisessa. Tekoäly voi myös korvata rutiininomaisia työtehtäviä, jotta aikaa jää enemmän luovaan tekemiseen. ChatGPT todettiin yhdeksi merkittävämmäksi tekoälyn työkaluksi sen helppouden ja mukavuuden vuoksi. Todettiin, että tekoälyllä on mahdollista tuottaa monenlaisia markkinointisisältöjä, kuten erilaisia markkinointitekstejä, blogipostauksia sekä sisältöjä sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksessa nousi myös esille tekoälyyn liittyviä haasteita, kuten eettiset kysymykset, tekijänoikeusasiat sekä työpaikkojen tulevaisuus.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, miten tekoälyä hyödynnetään markkinointisisältöjen tuottamisessa. Markkinointi ja sisällöntuottaminen ovat molemmat hyvin laajoja aiheita, joten tutkimuksessa keskityttiin tekstisisältöjen tuottamiseen. Vastausta päätutkimuskysymykseen pyrittiin saamaan myös alatutkimuskysymysten kautta, jotka olivat, miksi tekoälyä hyödynnetään markkinointisisältöjen tuottamisessa, mitä erilaisia tekoälyn sovelluksia käytetään, millaisten erilaisten markkinointisisältöjen tuottamiseen tekoälyä hyödynnetään ja mitä tekoälyn hyödyntämisestä tulee huomioida nyt ja tulevaisuudessa.
Työn tietoperusta koostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä käsiteltiin tekoälyä yleisesti, sekä tekoälyn vaikutuksesta liiketoimintaan ja markkinointiin. Toisessa tietoperustaluvussa käsiteltiin eri tekoälytyökaluja, joista erityisen huomion kohteena oli ChatGPT.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu, jota varten saatiin kaksi haastateltavaa. Saadut haastateltavat olivat markkinoinnin alan asiantuntijoita, jotka olivat hyödyntäneet tekoälyä työssään. Haastattelut toteutettiin 2.2.2024 ja 8.2.2024.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että tekoälyä käyttämällä saadaan hyötyä moniin sisällöntuottamisen eri osa-alueisiin. Tekoäly auttaa esimerkiksi ideoinnissa, erilaisten näkökulmien antamisessa sekä työn tehostamisessa. Tekoäly voi myös korvata rutiininomaisia työtehtäviä, jotta aikaa jää enemmän luovaan tekemiseen. ChatGPT todettiin yhdeksi merkittävämmäksi tekoälyn työkaluksi sen helppouden ja mukavuuden vuoksi. Todettiin, että tekoälyllä on mahdollista tuottaa monenlaisia markkinointisisältöjä, kuten erilaisia markkinointitekstejä, blogipostauksia sekä sisältöjä sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksessa nousi myös esille tekoälyyn liittyviä haasteita, kuten eettiset kysymykset, tekijänoikeusasiat sekä työpaikkojen tulevaisuus.