Verkkosivujen digitaalisen käytettävyyden kehittäminen : case: Kansalaisopisto Alma ja taiteen perusopetus TaiKon
Salo, Kaisa (2024)
Salo, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166742
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy Vaasan kaupungin kansalaisopisto Alman ja Alman alaisuudessa toimivan, lapsille ja nuorille taiteen perusopetusta järjestävän TaiKonin verkkosivujen digitaalisen käytettävyyden kehittämiseen. Ulkopuolisen ohjelmatoimittajan toteuttamasta ilmoittautumisjärjestelmästä otettiin uusi versio käyttöön keväällä 2023. Asiakaspalautteiden perusteella selvisi, että uudesta versiosta oli haasteellista löytää erityisesti TaiKonin kursseja. Opinnäytetyön avulla selvitettiin, miten verkkosivujen digitaalista käytettävyyttä voisi parantaa erityisesti asiakasnäkökulmasta. Tämän lisäksi kartoitettiin, mitä tietoa asiakkaat etsivät ilmoittautuessaan, löytävätkö he tiedon ja miten tiedon löydettävyyttä voisi edistää. Päätavoitteena oli asiakastyytyväisyyden ja digitaalisen asiakaskokemuksen edistäminen käytettävyyttä kehittämällä.
Tämä opinnäytetyö on aineistolähtöinen tapaustutkimus, johon hankittiin aineistoa asiakkaille suunnatulla kyselytutkimuksella. Kyselytutkimuksen perusteella kävi ilmi, että käytettävyys on melko hyvällä tasolla, mutta silti on vielä kehitettävää, jotta voidaan helpottaa tiedon löydettävyyttä ja lisätä käyttökokemuksen miellyttävyyttä. Kyselytutkimuksen lisäksi tutkimusmenetelmänä toimi myös benchmarking eli vertailuanalyysi, jonka avulla tutustuttiin siihen, miten muut ovat digitaalisen käytettävyyden ratkaisseet. Tulosten pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma, joka tarjoaa ratkaisuja kyselytutkimuksen perusteella nousseisiin kehittämiskohteisiin. Yhtenä kehittämissuunnitelman näkökulmana ovat asiakasnäkökulman lisäksi myös sisällöntuottajat, eli tarkoituksena on varmistaa tietojen helppo päivitettävyys myös sisällöntuottajan näkökulmasta.
Opinnäytetyö toimii pohjana uudistukselle, jossa kehitetään digitaalista asiakaskokemusta. Hyvä käytettävyys toimii kilpailuetuna ja on myös osa digitaalista asiakaskokemusta. Hyvä asiakaskokemus taas mahdollistaa kestävän kasvun, jota tarvitaan erityisesti nyt, kun vapaan sivistystyön valtionosuuksia on vähennetty.
Tämä opinnäytetyö on aineistolähtöinen tapaustutkimus, johon hankittiin aineistoa asiakkaille suunnatulla kyselytutkimuksella. Kyselytutkimuksen perusteella kävi ilmi, että käytettävyys on melko hyvällä tasolla, mutta silti on vielä kehitettävää, jotta voidaan helpottaa tiedon löydettävyyttä ja lisätä käyttökokemuksen miellyttävyyttä. Kyselytutkimuksen lisäksi tutkimusmenetelmänä toimi myös benchmarking eli vertailuanalyysi, jonka avulla tutustuttiin siihen, miten muut ovat digitaalisen käytettävyyden ratkaisseet. Tulosten pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma, joka tarjoaa ratkaisuja kyselytutkimuksen perusteella nousseisiin kehittämiskohteisiin. Yhtenä kehittämissuunnitelman näkökulmana ovat asiakasnäkökulman lisäksi myös sisällöntuottajat, eli tarkoituksena on varmistaa tietojen helppo päivitettävyys myös sisällöntuottajan näkökulmasta.
Opinnäytetyö toimii pohjana uudistukselle, jossa kehitetään digitaalista asiakaskokemusta. Hyvä käytettävyys toimii kilpailuetuna ja on myös osa digitaalista asiakaskokemusta. Hyvä asiakaskokemus taas mahdollistaa kestävän kasvun, jota tarvitaan erityisesti nyt, kun vapaan sivistystyön valtionosuuksia on vähennetty.