Asiakkaiden kokemuksia tiedonsaannista ja vaikuttamismahdollisuuksista Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan päiväkeskuksen toiminnassa
Tikkanen, Hilja (2024)
Tikkanen, Hilja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176832
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan päiväkeskuksen asiakkaiden kanssa. Päiväkeskus on ensisijaisesti tarkoitettu tukemaan päihteettömiksi pyrkiviä henkilöitä, mutta on avoin kuitenkin kaikille. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää päiväkeskuksen asiakkaiden kokemuksia vaikuttamismahdollisuuksista ja tiedonsaannista päiväkeskuksessa. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Kokevatko kyseisen päiväkeskuksen asiakkaat pystyvänsä vaikuttamaan organisaatiossa ja saamaan tietoa organisaatiosta? Miten asiakkaat itse kokevat tilanteen? Toinen tutkimuskysymyksistä muistuttaa paljon ensimmäistä, mutta sen avulla haluttiin painotta asiakkaiden asemaa ja mielipidettä. Tutkimus auttaa päiväkeskusta hahmottamaan nykytilannetta liittyen asiakkaiden kokemuksiin vaikuttamisessa ja tiedon saannissa organisaatiossa.
Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja, jotta saatiin asiakkaiden mielipiteet ja monipuolinen pohdinta kuuluviin, mutta pystyttiin pysymään tiettyjen kysymyksien ympärillä. Opinnäytetyö on aineistolähtöinen, joka tarkoittaa sitä, että työn teoria on syntynyt haastattelujen jälkeen. Tähän ovat syynä muun muassa tiukat aikatauluni sekä tunteeni siitä, että aineistolähtöinen analyysi oli itselleni henkilökohtaisesti kaikista luonnollisin tapa toteuttaa tutkimus. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston kerääminen tapahtui aluksi kolmen ryhmähaastattelun avulla, johon osallistui kahdeksan (8) henkilöä. Tämän jälkeen toteutettiin vielä viisi (5) yksilöhaastattelua, jotta aineistoa olisi tarpeeksi.
Tutkimuksessa selvisi, että moni haastateltavista koki pystyvänsä vaikuttamaan päiväkeskuksen toimintaan. Moni haastateltavista koki, että heitä kuunnellaan ja heidän ideoitaan arvostetaan. Osa toivoi, että asiakkaiden mielipiteisiin kiinnitettäisiin vielä enemmän huomiota. Vaikuttamiseen yhdistettiin budjettiin liittyvät seikat, kuten budjetin mielessä pitäminen ehdottaessa toimintaa. Rutiineista poikkeavia tapahtumia arvostettiin. Moni haastateltavista koki, että he viestivät ja vaikuttavat mieluummin suullisesti, kuin kirjallisesti. Päiväkeskuksen viestiminen toimii kohtalaisen hyvin haastateltavien mukaan. Haastateltavat saivat tietoa organisaatioon liittyen eniten paikan päältä ja internetin kautta.
Asiasanat: Tiedonsaanti, vaikuttaminen, osallisuus, asiakaslähtöisyys, viestintä menetelmät
Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja, jotta saatiin asiakkaiden mielipiteet ja monipuolinen pohdinta kuuluviin, mutta pystyttiin pysymään tiettyjen kysymyksien ympärillä. Opinnäytetyö on aineistolähtöinen, joka tarkoittaa sitä, että työn teoria on syntynyt haastattelujen jälkeen. Tähän ovat syynä muun muassa tiukat aikatauluni sekä tunteeni siitä, että aineistolähtöinen analyysi oli itselleni henkilökohtaisesti kaikista luonnollisin tapa toteuttaa tutkimus. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston kerääminen tapahtui aluksi kolmen ryhmähaastattelun avulla, johon osallistui kahdeksan (8) henkilöä. Tämän jälkeen toteutettiin vielä viisi (5) yksilöhaastattelua, jotta aineistoa olisi tarpeeksi.
Tutkimuksessa selvisi, että moni haastateltavista koki pystyvänsä vaikuttamaan päiväkeskuksen toimintaan. Moni haastateltavista koki, että heitä kuunnellaan ja heidän ideoitaan arvostetaan. Osa toivoi, että asiakkaiden mielipiteisiin kiinnitettäisiin vielä enemmän huomiota. Vaikuttamiseen yhdistettiin budjettiin liittyvät seikat, kuten budjetin mielessä pitäminen ehdottaessa toimintaa. Rutiineista poikkeavia tapahtumia arvostettiin. Moni haastateltavista koki, että he viestivät ja vaikuttavat mieluummin suullisesti, kuin kirjallisesti. Päiväkeskuksen viestiminen toimii kohtalaisen hyvin haastateltavien mukaan. Haastateltavat saivat tietoa organisaatioon liittyen eniten paikan päältä ja internetin kautta.
Asiasanat: Tiedonsaanti, vaikuttaminen, osallisuus, asiakaslähtöisyys, viestintä menetelmät