Hiljennetyt äänet : kohti sukupuolisensitiivistä laulupedagogiikkaa
Melgin, Ilona (2024)
Melgin, Ilona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186896
Tiivistelmä
Opinnäytteessä tutkittiin nykypäivän keskustelua sukupuolisensitiivisyydestä musiikkipedagogiikassa ja suomalaisessa musiikkikoulutuksessa. Tavoitteena oli tuoda ilmi sukupuolen moninaisuutta ja tarkastella sukupuolen historiaa sekä äänen fyysisiä ja sosiaalisia piirteitä.
Tekstissä käsiteltiin sukupuolinormeja ja -rooleja sekä niiden vaikutusta äänenkäyttöön ja ilmaisuun. Työn tarkoituksena oli luoda saavutettavia työkaluja musiikkipedagogeille ja laulun kanssa työskenteleville, jotta heidän on helpompi kohdata sukupuoleltaan moninaisia oppijoita. Työssä korostettiin inklusiivisen puheen tärkeyttä ja tuodaan esiin opetuksen sukupuolisensitiivistä otetta. Opinnäytetyössä pyrittiin tarjoamaan kokonaiskuvan sukupuolen ja äänen välisistä suhteista laulupedagogiikan parissa.
Työssä hyödynnettiin sukupuolentutkimuksen ja laulupedagogiikan alan lähdekirjallisuutta ja tutkimuksia, jotka tukevat sukupuolisensitiivisen laulupedagogiikan tavoitteita. Lähteinä käytettiin akateemisia artikkeleita, opinnäytteitä ja kirjoja, joiden avulla aihetta pystyttiin käsittelemään syvemmin. Opinnäytetyön tavoite oli tuoda aihetta tutkivaa ja analysoivaa kirjallisuutta helpommin saataville. Näin ollen työ toimi kirjallisuuskatsauksena ja pohjana mahdolliselle lisätutkimukselle.
Tekstissä käsiteltiin sukupuolinormeja ja -rooleja sekä niiden vaikutusta äänenkäyttöön ja ilmaisuun. Työn tarkoituksena oli luoda saavutettavia työkaluja musiikkipedagogeille ja laulun kanssa työskenteleville, jotta heidän on helpompi kohdata sukupuoleltaan moninaisia oppijoita. Työssä korostettiin inklusiivisen puheen tärkeyttä ja tuodaan esiin opetuksen sukupuolisensitiivistä otetta. Opinnäytetyössä pyrittiin tarjoamaan kokonaiskuvan sukupuolen ja äänen välisistä suhteista laulupedagogiikan parissa.
Työssä hyödynnettiin sukupuolentutkimuksen ja laulupedagogiikan alan lähdekirjallisuutta ja tutkimuksia, jotka tukevat sukupuolisensitiivisen laulupedagogiikan tavoitteita. Lähteinä käytettiin akateemisia artikkeleita, opinnäytteitä ja kirjoja, joiden avulla aihetta pystyttiin käsittelemään syvemmin. Opinnäytetyön tavoite oli tuoda aihetta tutkivaa ja analysoivaa kirjallisuutta helpommin saataville. Näin ollen työ toimi kirjallisuuskatsauksena ja pohjana mahdolliselle lisätutkimukselle.