Digimarkkinointisuunnitelma: TR3 Media Oy
Oinonen, Vilma (2024)
Oinonen, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186921
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutetaan TR3 Media Oy:lle digimarkkinoinnin suunnitelma. Kyseinen yritys tarjoaa media-alan palveluita yritysasiakkaille ja heidän markkinointitoimensa on kohdistettu pääasiassa digitaalisille alustoille. Työn aiheeseen päädyttiin yrityksen tarpeesta saada sisältömarkkinoinnistaan suunnitelmallisempaa ja säännöllisempää. Lisäksi toivottiin, että löydettäisiin keinoja uusien kiinnostuneiden asiakkaiden saavuttamiseen.
Työ tehtiin vetoketjumallin rakenteella, sisältäen tietoperustan, kehittämistyömenetelmiä ja tuotoksen, jotka tukevat toinen toisiaan. Työssä käytettiin neljää kehittämistyömenetelmää: SWOT-analyysiä, benchmarkingia, segmentointia ja REAN-mallia. SWOT-analyysiä käytettiin yrityksen nykytila-analyysin toteuttamisessa ja benchmarking-menetelmää hyödynnettiin kilpailijoiden analysoinnissa. Yrityksen nykyisten asiakkaiden analysoinnin pohjana käytettiin segmentointia. REAN-mallilla puolestaan kartoitettiin asiakaspolkua. Työssä toteutettiin myös ostajapersoonan profiili, joka havainnollistaa yrityksen ihanneasiakasta.
Työssä käytettiin laajasti kotimaisia ja kansainvälisiä verkkolähteitä, ja lähdekriittisyyttä haluttiin vahvistaa hyödyntämällä vertaisarvioituja artikkeleita. Työssä tarkastellaan muun muassa digi- ja sisältömarkkinoinnin keinoja sekä Instagramin mahdollisuuksia, ottaen huomioon yritysasiakkaat. Työssä esitetään erilaisia digimarkkinoinnin työkaluja, joilla tuetaan digimarkkinoinnin toteuttamista sekä sisältömarkkinoinnin tavoitteiden mittaamista.
Yrityksen haasteena on ollut säännöllisen sisällön julkaiseminen, joten suunnitelmallisuutta tukemaan toteutettiin Instagram-sisällön toteutussuunnitelma eli julkaisukalenteri. Julkaisukalenteri ja yritykselle määritellyt sisältömarkkinoinnin tavoitteet suunniteltiin vuodelle 2025. Julkaisukalenterista suunniteltiin selkeä ja helposti muokattavissa oleva, mikä mahdollistaa sen hyödyntämisen myös tulevaisuudessa. Julkaisukalenterin lisäksi esitetään sisältöideoita, joilla halutaan tukea asiakkaita sitouttavaa sisältöä. Yrityksen ensin kehittäessä suunnitelmallisuutta Instagramissa, heidän on todennäköisesti helppo jatkaa tätä kehitystä muillakin kanavilla. Työn lopputulos on toimeksiantajalle selkeä, ajankohtainen ja jatkossa helposti hyödynnettävä digimarkkinointisuunnitelma.
Työ tehtiin vetoketjumallin rakenteella, sisältäen tietoperustan, kehittämistyömenetelmiä ja tuotoksen, jotka tukevat toinen toisiaan. Työssä käytettiin neljää kehittämistyömenetelmää: SWOT-analyysiä, benchmarkingia, segmentointia ja REAN-mallia. SWOT-analyysiä käytettiin yrityksen nykytila-analyysin toteuttamisessa ja benchmarking-menetelmää hyödynnettiin kilpailijoiden analysoinnissa. Yrityksen nykyisten asiakkaiden analysoinnin pohjana käytettiin segmentointia. REAN-mallilla puolestaan kartoitettiin asiakaspolkua. Työssä toteutettiin myös ostajapersoonan profiili, joka havainnollistaa yrityksen ihanneasiakasta.
Työssä käytettiin laajasti kotimaisia ja kansainvälisiä verkkolähteitä, ja lähdekriittisyyttä haluttiin vahvistaa hyödyntämällä vertaisarvioituja artikkeleita. Työssä tarkastellaan muun muassa digi- ja sisältömarkkinoinnin keinoja sekä Instagramin mahdollisuuksia, ottaen huomioon yritysasiakkaat. Työssä esitetään erilaisia digimarkkinoinnin työkaluja, joilla tuetaan digimarkkinoinnin toteuttamista sekä sisältömarkkinoinnin tavoitteiden mittaamista.
Yrityksen haasteena on ollut säännöllisen sisällön julkaiseminen, joten suunnitelmallisuutta tukemaan toteutettiin Instagram-sisällön toteutussuunnitelma eli julkaisukalenteri. Julkaisukalenteri ja yritykselle määritellyt sisältömarkkinoinnin tavoitteet suunniteltiin vuodelle 2025. Julkaisukalenterista suunniteltiin selkeä ja helposti muokattavissa oleva, mikä mahdollistaa sen hyödyntämisen myös tulevaisuudessa. Julkaisukalenterin lisäksi esitetään sisältöideoita, joilla halutaan tukea asiakkaita sitouttavaa sisältöä. Yrityksen ensin kehittäessä suunnitelmallisuutta Instagramissa, heidän on todennäköisesti helppo jatkaa tätä kehitystä muillakin kanavilla. Työn lopputulos on toimeksiantajalle selkeä, ajankohtainen ja jatkossa helposti hyödynnettävä digimarkkinointisuunnitelma.