Organisaation varaosamyyntiprosessin kehittäminen
Valkama, Santeri (2024)
Valkama, Santeri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196946
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena tutkimuksena suomalaiselle teollisuusalan yritykselle, Koja Oy:lle. Tutkimuksessa oli tavoitteena tutkia organisaation varaosamyynnin prosesseja yhdistettynä nykypäiväisiin työtä edistäviin digitaalisiin apujärjestelmiin. Tarkoituksena oli myös selvittää isoimmat ongelmakohdat aiheeseen liittyen ja antaa näkökulmia niiden korjaamiseen tulevaisuudessa. Tutkimuksessa on keskeisenä osana avata tämänhetkisiä toimintatapoja prosessien läpiviemisessä. Kohdeorganisaatio toimii rakennusteollisuuden yksityisellä puolella valmistaen ilmastointilaitteita risteilijäaluksiin, kiinteistöihin ja tehtaisiin.
Varaosamyynti yritysten välillä on nykypäivänä muutakin kuin osapuolten fyysiseen tapaamiseen perustuvaa kaupankäyntiä. Varaosien myynnistä on tullut monimuotoisempaa kun siihen yhdistetään erilaiset tiedon taltioinnin ja toiminnanohjaukseen liittyvät järjestelmät. Prosessit ja niiden ymmärtäminen eri tilanteissa on tärkeää, jotta asiakas saa nopeaa palvelua ja varaosamyynti on sitä tekevälle nopeaa ja mutkatonta. Myynti ei ole vain osien toimittamista, vaan siitä on muodostunut palvelukokonaisuus jossa kaikki osapuolet saavat hyötyä toisistaan. Tutkimus on toteutettu toiminnallisena ja kvalitatiivisena. Toiminnallinen tutkimus perustuu jonkin prosessin toimintaan ja sen parantamiseen, tässä tutkimuksessa varaosamyyntiin. Kvalitatiivinen tutkimus selvittää organisaation sisältä saatuun tietoon perustuen, mitkä asiat eri järjestelmissä ovat esteenä työn sujuvaan etenemiseen varaosamyyntiprosesseihin liittyen.
Tutkimuksen keskeisin tulos on se, että ajan ja markkinan muutoksessa mukana pysyminen on ainoa tapa hallita varaosamyyntiä. Järjestelmät ja kaupankäynti kehittyvät jatkuvasti, joten muutoksessa mukana pysyminen vaatii organisaatiolta prosessien ja toimintatapojen säännöllistä tarkastelua ja kehittämistä. Kohdeorganisaatiolla on vakaa tilanne lähteä kehittämään järjestelmiä siten, että kaikki voisivat käyttää niitä samalla tavalla toimipisteestä riippumatta. Tekemällä jatkotutkimuksia tarjottavista varaosista voidaan varaosamyynnistä saada tulevaisuudessa vielä kannattavampaa liiketoimintaa kulujen pienentyessä ja tehokkuuden lisääntyessä.
Varaosamyynti yritysten välillä on nykypäivänä muutakin kuin osapuolten fyysiseen tapaamiseen perustuvaa kaupankäyntiä. Varaosien myynnistä on tullut monimuotoisempaa kun siihen yhdistetään erilaiset tiedon taltioinnin ja toiminnanohjaukseen liittyvät järjestelmät. Prosessit ja niiden ymmärtäminen eri tilanteissa on tärkeää, jotta asiakas saa nopeaa palvelua ja varaosamyynti on sitä tekevälle nopeaa ja mutkatonta. Myynti ei ole vain osien toimittamista, vaan siitä on muodostunut palvelukokonaisuus jossa kaikki osapuolet saavat hyötyä toisistaan. Tutkimus on toteutettu toiminnallisena ja kvalitatiivisena. Toiminnallinen tutkimus perustuu jonkin prosessin toimintaan ja sen parantamiseen, tässä tutkimuksessa varaosamyyntiin. Kvalitatiivinen tutkimus selvittää organisaation sisältä saatuun tietoon perustuen, mitkä asiat eri järjestelmissä ovat esteenä työn sujuvaan etenemiseen varaosamyyntiprosesseihin liittyen.
Tutkimuksen keskeisin tulos on se, että ajan ja markkinan muutoksessa mukana pysyminen on ainoa tapa hallita varaosamyyntiä. Järjestelmät ja kaupankäynti kehittyvät jatkuvasti, joten muutoksessa mukana pysyminen vaatii organisaatiolta prosessien ja toimintatapojen säännöllistä tarkastelua ja kehittämistä. Kohdeorganisaatiolla on vakaa tilanne lähteä kehittämään järjestelmiä siten, että kaikki voisivat käyttää niitä samalla tavalla toimipisteestä riippumatta. Tekemällä jatkotutkimuksia tarjottavista varaosista voidaan varaosamyynnistä saada tulevaisuudessa vielä kannattavampaa liiketoimintaa kulujen pienentyessä ja tehokkuuden lisääntyessä.