Sosiaalisen median vaikutus urheilumarkkinoinnissa
Selviranta, Samu (2024)
Selviranta, Samu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196953
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median vaikutus urheilumarkkinoinnissa. Sosiaalinen media on markkinointivälineenä vielä uusi, verrattuna perinteisempiin markkinointikeinoihin, esimerkiksi printtimediassa käytävään markkinointiin. Tämän takia urheiluseurat ovat erittäin kiinnostuneita oppimaan lisää sosiaalisesta mediasta, sekä sen mahdollisuuksista. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi urheilumarkkinointia, sekä sosiaalista mediaa, ja sen eri kanavia.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa analysoitiin toimeksiantajayrityksen eli Feran ja Pöytyän Urheilijoiden välisen Talvisuper-ottelun yleisöä, sekä heidän sosiaalisen median käyttöään. Tutkimus suoritettiin määrällistä tutkimustapaa käyttäen, Google Forms sovelluksen avulla. Kyselyssä selvitettiin vastaajien omaa sosiaalisen median käyttöä sekä heidän suhteitaan Feran sosiaalisen median kanaviin. Kysely toteutettiin anonyymisti yksityisyydensuojan lisäämiseksi.
Tutkimuksen jatkotutkimusmahdollisuudet ovat laajat. Jos samainen tutkimus toteutettaisiin uudelleen kesällä, ja suuremmalle yleisölle, tutkimustulokset olisivat varmasti erilaisia. Talvella suoritettu tutkimus antoi tutkimukselle kapeamman otannan, sillä tutkimukseen vastaajat koostuivat pitkälti pesäpalloa aktiivisesti seuraavista henkilöistä.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa analysoitiin toimeksiantajayrityksen eli Feran ja Pöytyän Urheilijoiden välisen Talvisuper-ottelun yleisöä, sekä heidän sosiaalisen median käyttöään. Tutkimus suoritettiin määrällistä tutkimustapaa käyttäen, Google Forms sovelluksen avulla. Kyselyssä selvitettiin vastaajien omaa sosiaalisen median käyttöä sekä heidän suhteitaan Feran sosiaalisen median kanaviin. Kysely toteutettiin anonyymisti yksityisyydensuojan lisäämiseksi.
Tutkimuksen jatkotutkimusmahdollisuudet ovat laajat. Jos samainen tutkimus toteutettaisiin uudelleen kesällä, ja suuremmalle yleisölle, tutkimustulokset olisivat varmasti erilaisia. Talvella suoritettu tutkimus antoi tutkimukselle kapeamman otannan, sillä tutkimukseen vastaajat koostuivat pitkälti pesäpalloa aktiivisesti seuraavista henkilöistä.