Viritetty soitin ja viritetty mieli : mindfulnessin mahdollisuuksia soitonopetuksessa
Tuominen, Maria (2024)
Tuominen, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217101
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin kirjallisuuden ja muiden lähteiden avulla mindfulnessin, eli hyväksyvän tietoisen läsnäolon, periaatteita. Työssä pohdittiin tietoisuustaitojen vaikutuksia musiikkiopiston soitonopetukseen. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen. Tarkoitus oli selvittää, miten mindfulness voi auttaa soitonopetuksen haasteissa ja miten mindfulness vaikuttaa opinnäytetyön tekijän opetustapaan.
Soitonopetuksen tulisi olla monipuolista ja jokaisen oppilaan henkilökohtaisia tarpeita ja tavoitteita huomioivaa. Soitonopettajan työtä haastavat monet asiat, kuten kiireinen elämäntapa, oppilaiden sitoutumattomuus soittoharrastukseen ja erilaisten oppijoiden tukeminen. Merkittävä soitonopettamisen haaste on saada oppilas itse arvioimaan ja reflektoimaan omaa harjoitteluaan, ja siihen voidaan vaikuttaa mindfulness-harjoituksilla. Tietoisuustaitoharjoitusten avulla soitonopettaja tukee oppilaan oppimaan oppimisen taitoja.
Mindfulness on mielen taitojen harjoittelemista. Mieli vaikuttaa kaikkeen mitä teemme, eikä mieltä ja kehoa voi erottaa toisistaan. Mindfulnessista saa apua soitonopetuksen mentaaliseen puoleen, mielen ja ajatusten maailmaan. Vuorovaikutuksessa oppilaaseensa opettajan omalla mielialalla, työmotivaatiolla ja vuorovaikutustaidoilla on suuri vaikutus. Soitonopetuksessa opettaja voi hyödyntää valmiita mielen ammattilaisten tekemiä harjoitteita, joita on runsaasti saatavilla verkossa.
Lukuisat mindfulnesstutkimukset osoittavat, että mindfulness kehittää vuorovaikutustaitoja, läsnäoloa, stressinhallintaa, itsemyötätuntoa ja empatiaa sekä keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta. Soitto-oppilaat voivat hyötyä esimerkiksi rauhoittumisharjoituksista, tietoisen kuuntelun harjoituksista ja kehotietoisuusharjoituksista. Opettajilla tulisi olla riittävästi tietoa ja omakohtaista kokemusta mindfulnessista, että sen soveltaminen käytäntöön onnistuisi. Tärkeää on ymmärtää mindfulnessiin kuuluva arvostelemattomuuden asenne.
Soitonopetuksen tulisi olla monipuolista ja jokaisen oppilaan henkilökohtaisia tarpeita ja tavoitteita huomioivaa. Soitonopettajan työtä haastavat monet asiat, kuten kiireinen elämäntapa, oppilaiden sitoutumattomuus soittoharrastukseen ja erilaisten oppijoiden tukeminen. Merkittävä soitonopettamisen haaste on saada oppilas itse arvioimaan ja reflektoimaan omaa harjoitteluaan, ja siihen voidaan vaikuttaa mindfulness-harjoituksilla. Tietoisuustaitoharjoitusten avulla soitonopettaja tukee oppilaan oppimaan oppimisen taitoja.
Mindfulness on mielen taitojen harjoittelemista. Mieli vaikuttaa kaikkeen mitä teemme, eikä mieltä ja kehoa voi erottaa toisistaan. Mindfulnessista saa apua soitonopetuksen mentaaliseen puoleen, mielen ja ajatusten maailmaan. Vuorovaikutuksessa oppilaaseensa opettajan omalla mielialalla, työmotivaatiolla ja vuorovaikutustaidoilla on suuri vaikutus. Soitonopetuksessa opettaja voi hyödyntää valmiita mielen ammattilaisten tekemiä harjoitteita, joita on runsaasti saatavilla verkossa.
Lukuisat mindfulnesstutkimukset osoittavat, että mindfulness kehittää vuorovaikutustaitoja, läsnäoloa, stressinhallintaa, itsemyötätuntoa ja empatiaa sekä keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta. Soitto-oppilaat voivat hyötyä esimerkiksi rauhoittumisharjoituksista, tietoisen kuuntelun harjoituksista ja kehotietoisuusharjoituksista. Opettajilla tulisi olla riittävästi tietoa ja omakohtaista kokemusta mindfulnessista, että sen soveltaminen käytäntöön onnistuisi. Tärkeää on ymmärtää mindfulnessiin kuuluva arvostelemattomuuden asenne.