Uuden toimipisteen korjaamoprosessin kehittäminen
Alhamo, Tuukka (2024)
Alhamo, Tuukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217118
Tiivistelmä
Suomen Autohuolto Tampere toimii Tampereen Lielahdessa Volkswagenin, Skodan, Toyotan ja Volvon merkkihuoltona. Opinnäytetyössä kehitettiin Lielahden uuden toimipisteen korjaamoprosessia. Opinnäytetyöntekijä työskentelee Volkswagen- ja Skoda- huoltoneuvojana kyseisessä yrityksessä. Aiheeksi valittiin uuden toimipisteen korjaamoprosessin kehittäminen, koska uusi toimipiste eroaa monella tapaa vanhasta.
Opinnäytetyössä on kuvattu huollon korjaamoprosessi. Huoltoprosessi koostuu kuudesta eri vaiheesta, joita ovat ajanvaraus, huollon valmistelut, työn vastaanotto, huollon suorittaminen, työn luovutus ja asiakastyytyväisyyskysely.
Korjaamoprosessin kehityskohteet kartoitettiin työnjohdon palavereissa ja mekaanikoiden palautteiden avulla. Näiden asioiden perusteella lähdettiin pohtimaan kehitysehdotuksia ja uusia toimintamalleja korjaamoprosessiin.
Kehitysehdotuksia luotiin esimerkiksi varaosien ennakkokeräilyihin, työvuoroihin, verkkovarausten käsittelyyn sekä työmääräyksiin. Ennakkokeräilyihin otettiin uusi toimintamalli käyttöön, työvuoroja muutettiin, verkkovaraukset määritettiin tiettyjen työntekijöiden vastuulle ja työmääräyksiä yhtenäistettiin.
Opinnäytetyössä on kuvattu huollon korjaamoprosessi. Huoltoprosessi koostuu kuudesta eri vaiheesta, joita ovat ajanvaraus, huollon valmistelut, työn vastaanotto, huollon suorittaminen, työn luovutus ja asiakastyytyväisyyskysely.
Korjaamoprosessin kehityskohteet kartoitettiin työnjohdon palavereissa ja mekaanikoiden palautteiden avulla. Näiden asioiden perusteella lähdettiin pohtimaan kehitysehdotuksia ja uusia toimintamalleja korjaamoprosessiin.
Kehitysehdotuksia luotiin esimerkiksi varaosien ennakkokeräilyihin, työvuoroihin, verkkovarausten käsittelyyn sekä työmääräyksiin. Ennakkokeräilyihin otettiin uusi toimintamalli käyttöön, työvuoroja muutettiin, verkkovaraukset määritettiin tiettyjen työntekijöiden vastuulle ja työmääräyksiä yhtenäistettiin.