The Economic and Environmental Impact of ReFuelEU Aviation Regulation to Domestic Air Traffic in Finland
Miettinen, Erno (2024)
Miettinen, Erno
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217116
Tiivistelmä
Sustainability has become the topic of various research, and it is the subject in many aviation related issues. The environmental impact of aviation is a remarkable contributor to climate change due to its dependency of fossil fuels. Recently, the European Union has adopted new legislation which mandates the usage of sustainable aviation fuels to reduce emissions derived from air travel. The so called ReFuelEU Aviation regulation presents a gradually increasing amount of SAF required for every flight departing or arriving in the EU from 2025 onwards.
The objective of this thesis was to study the environmental and economic impact of the new legislation to the flight route between Helsinki and Kuopio. The effect of the regulations was approached by applying it to a single flight route in relatively small scope to provide an example case which could be applied to similar cases elsewhere. The scope of this study was limited to examine direct carbon emissions in scope 1. The economic impact was analyzed through the regulation’s direct effect to fuel costs and costs derived from infrastructural or organizational changes were not included.
The research was conducted by employing two separate semi-structured interviews with the fuel supplier and operating airline. In addition, secondary research was utilized to create a thorough understanding of the regulatory framework. This data was then combined to create future scenarios for the different stages of implementation for years 2025, 2030, 2035, 2040, 2045, and 2050. The data was presented for single operations and additionally on an annual basis.
It was found in this study that the effect of the regulation is relatively small during the first years of implementation. Yet, the results of this research showed promising decrease in carbon emissions over the whole implementation period. The ratio of SAF blend was found being directly correlational with direct emissions reductions, indicating that the ratio of SAF can be reduced from overall carbon emissions. By the end of the implementation in 2050, the emissions reductions were predicted to be 70% from the current situation in 2024. However, the economic impact showed a dramatic increase in fuel costs as they are expected to rise by 175% during the implementation. This would mean a significant change to the cost structure and operational profits. Vastuullisuudesta on tullut usean tutkimuksen kohde, ja useat ilmailualan haasteista liittyvät vastuullisuuden kehittämiseen. Ilmailulla on merkittävä vaikutus ilmastonmuutokseen, sillä ala on pitkälle riippuvainen fossiilisista polttoaineista. Euroopan unioni on hiljattain hyväksynyt asetuksen, joka velvoittaa kestävien polttoaineiden jakelua, jotta lentomatkustamisen päästöjä voitaisiin vähentää. ReFuelEU -asetus velvoittaa asteittain nousevan vähimmäisosuuden kestävää lentopolttoainetta jokaiselle EU:n alueella lähtevälle ja saapuvalle lennolle vuodesta 2025 alkaen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asetuksen talous- ja ympäristövaikutuksia Kuopion ja Helsingin väliseen lentoreittiin. Asetuksen vaikutusta lähestyttiin soveltamalla sitä yhteen lentoreittiin pienessä mittakaavassa, jotta tapausta voitaisiin verrata ja soveltaa samankaltaiseen reittiin muualla. Opinnäytetyö rajautui tutkimaan ympäristövaikutuksia vain suorien hiilidioksidipäästöjen kautta. Taloudellisia vaikutuksia tutkittiin polttoainekulujen kautta. Operatiivisista muutoksista tai infrastruktuurin muutoksista aiheutuvia kuluja ei huomioitu.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kaksi erillistä teemahaastattelua operoivan lentoyhtiön ja polttoaineen toimittajan kanssa. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin sekundääritutkimusta asetukseen liittyvän lainsäädännön ymmärtämiseen. Tutkimuksista kerätty data koottiin muodostamaan skenaariot vuosille 2025, 2030, 2035, 2040, 2045 ja 2050, jotka määrittävät asetuksen eri vaiheet. Tulokset esitettiin asetuksen vaikutuksesta yksittäiseen operaatioon sekä vuosittaisella tasolla.
Tutkimuksessa havaittiin asetuksen vaikutusten olevan verrattain pieni toimeenpanosta ensimmäisten vuosien aikana. Kuitenkin tulokset olivat lupaavia hiilidioksidipäästöjen vähentämisen kannalta koko aikavälillä, jolloin asetus on voimassa. Kestävän polttoaineen osuuden todettiin olevan suoraan verrannollinen päästövähennyksiin, mikä osoittaa, että SAF:in osuus voitaisiin vähentää suoraan päästöistä. Vuonna 2050 toimeenpanon lopussa hiilidioksidipäästötöjen ennustettiin vähentyvän 70% nykyiseen tilanteeseen verrattuna. Taloudelliset vaikutukset osoittivat huomattavaa nousua polttoainekuluissa kun niiden ennustettiin nousevan 175% koko toimeenpanon aikana. Tämä tarkoittaisi merkittäviä muutoksia kulurakenteeseen sekä operatiivisiin tuottoihin.
The objective of this thesis was to study the environmental and economic impact of the new legislation to the flight route between Helsinki and Kuopio. The effect of the regulations was approached by applying it to a single flight route in relatively small scope to provide an example case which could be applied to similar cases elsewhere. The scope of this study was limited to examine direct carbon emissions in scope 1. The economic impact was analyzed through the regulation’s direct effect to fuel costs and costs derived from infrastructural or organizational changes were not included.
The research was conducted by employing two separate semi-structured interviews with the fuel supplier and operating airline. In addition, secondary research was utilized to create a thorough understanding of the regulatory framework. This data was then combined to create future scenarios for the different stages of implementation for years 2025, 2030, 2035, 2040, 2045, and 2050. The data was presented for single operations and additionally on an annual basis.
It was found in this study that the effect of the regulation is relatively small during the first years of implementation. Yet, the results of this research showed promising decrease in carbon emissions over the whole implementation period. The ratio of SAF blend was found being directly correlational with direct emissions reductions, indicating that the ratio of SAF can be reduced from overall carbon emissions. By the end of the implementation in 2050, the emissions reductions were predicted to be 70% from the current situation in 2024. However, the economic impact showed a dramatic increase in fuel costs as they are expected to rise by 175% during the implementation. This would mean a significant change to the cost structure and operational profits.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asetuksen talous- ja ympäristövaikutuksia Kuopion ja Helsingin väliseen lentoreittiin. Asetuksen vaikutusta lähestyttiin soveltamalla sitä yhteen lentoreittiin pienessä mittakaavassa, jotta tapausta voitaisiin verrata ja soveltaa samankaltaiseen reittiin muualla. Opinnäytetyö rajautui tutkimaan ympäristövaikutuksia vain suorien hiilidioksidipäästöjen kautta. Taloudellisia vaikutuksia tutkittiin polttoainekulujen kautta. Operatiivisista muutoksista tai infrastruktuurin muutoksista aiheutuvia kuluja ei huomioitu.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kaksi erillistä teemahaastattelua operoivan lentoyhtiön ja polttoaineen toimittajan kanssa. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin sekundääritutkimusta asetukseen liittyvän lainsäädännön ymmärtämiseen. Tutkimuksista kerätty data koottiin muodostamaan skenaariot vuosille 2025, 2030, 2035, 2040, 2045 ja 2050, jotka määrittävät asetuksen eri vaiheet. Tulokset esitettiin asetuksen vaikutuksesta yksittäiseen operaatioon sekä vuosittaisella tasolla.
Tutkimuksessa havaittiin asetuksen vaikutusten olevan verrattain pieni toimeenpanosta ensimmäisten vuosien aikana. Kuitenkin tulokset olivat lupaavia hiilidioksidipäästöjen vähentämisen kannalta koko aikavälillä, jolloin asetus on voimassa. Kestävän polttoaineen osuuden todettiin olevan suoraan verrannollinen päästövähennyksiin, mikä osoittaa, että SAF:in osuus voitaisiin vähentää suoraan päästöistä. Vuonna 2050 toimeenpanon lopussa hiilidioksidipäästötöjen ennustettiin vähentyvän 70% nykyiseen tilanteeseen verrattuna. Taloudelliset vaikutukset osoittivat huomattavaa nousua polttoainekuluissa kun niiden ennustettiin nousevan 175% koko toimeenpanon aikana. Tämä tarkoittaisi merkittäviä muutoksia kulurakenteeseen sekä operatiivisiin tuottoihin.