Suurten musiikkitapahtumien vaikutus matkailuun ja matkailijoiden matkustusmotiiveihin
Mahrberg, Jemina (2024)
Mahrberg, Jemina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217108
Tiivistelmä
Suuret musiikkitapahtumat eli kuluttajaturvallisuuslain määrittelemät yleisötapahtumat ovat joka kesän kohokohta musiikista nauttiville ihmisille. Ison tapahtuman toteutus vaatii suunnittelua, ammattitaitoa ja asiakkaiden tuntemusta, jotta se antaisi positiivisia elämyksiä ja halua osallistua joka vuosi uudestaan. Suurilla musiikkitapahtumilla on aina vaikutuksia lähiympäristöön ja siksi on tärkeää pohtia ja tunnistaa nämä vaikutukset, jotta vältyttäisiin ylimääräisiltä haitoilta.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, miten suuret eli yli 10 000 osallistujan musiikkitapahtumat vaikuttavat kotimaan matkailuun. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten isot musiikkitapahtumat vaikuttavat matkailijoiden matkustusmotiiveihin, millainen on houkutteleva musiikkitapahtuma asiakkaiden näkökulmasta, sekä mitä sosiaalisia ja ympäristöllisiä vaikutuksia musiikkitapahtumalla on osana matkailua matkailijoiden näkökulmasta. Taloudellinen vastuullisuusnäkökulma on rajattu pois, sillä se ei ole oleellisin vastuullisuuden osa-alue asiakaskokemuksen näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena on antaa matkailualan ja tapahtuma-alan yrityksille, sekä asiasta kiinnostuneille kokonaiskäsitys siitä, mitkä tekijät tekevät isosta musiikkitapahtumasta houkuttelevan ja motivoivat matkustamaan musiikkitapahtumiin asiakkaan näkökulmasta. Matkustajamotiivit ovat matkailijoiden henkilökohtaisia syitä ostaa tiettyjä palveluja, tässä tapauksessa tapahtumapalveluja, joita ovat suuret musiikkitapahtumat. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tapahtumien asiakassuunnittelussa ja kohdentamisessa suomalaisille matkailijoille. Sen lisäksi tutkimus antaa tietoa, miten vastuullisuus näkyy asiakkaille ja miten sitä voidaan edistää musiikkitapahtumissa.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusotteella, jonka kohdeyleisö ovat kaikki yli 18-vuotiaat, jotka ovat vähintään kerran aikaisemmin osallistuneet suureen musiikkitapahtumaan. Tutkimuskysely on toteutettu Webropol-kysely- ja raportointityökalua käyttäen ajalla 23.1.-7.2.2024. Tutkimuksen ulkopuolelle on jätetty pienet musiikkitapahtumat, sekä ulkomaille suuntautuva musiikkimatkailu.
Tutkimustuloksista syntyi kokonaiskäsitys matkustajien odotuksista ja motivaatioista osallistua suureen musiikkitapahtumaan ja mitkä asiat tekevät tapahtumakokemuksesta elämyksellisen ja onnistuneen. Lempiartistin näkeminen, hyvä tunnelma, toimivat palvelut ja turvallisuus erityisesti houkuttelevat asiakkaita suuriin musiikkitapahtumiin. Tulokset antavat myös tietoa mihin vastuullisuuden osa-alueisiin asiakkaat kiinnittävät eniten huomiota ja mitä vastuullisuuden toimia he pitävät tärkeinä, jotta tapahtumakokemus olisi mukava ja josta ei aiheudu liikaa haittaa. Tärkeimpiä vastuullisuuden toimia ovat turvallisuus, työntekijöiden hyvinvointi, hygienia, jätteiden kierrätys ja julkisten kulkuvälineiden käyttömahdollisuus.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, miten suuret eli yli 10 000 osallistujan musiikkitapahtumat vaikuttavat kotimaan matkailuun. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten isot musiikkitapahtumat vaikuttavat matkailijoiden matkustusmotiiveihin, millainen on houkutteleva musiikkitapahtuma asiakkaiden näkökulmasta, sekä mitä sosiaalisia ja ympäristöllisiä vaikutuksia musiikkitapahtumalla on osana matkailua matkailijoiden näkökulmasta. Taloudellinen vastuullisuusnäkökulma on rajattu pois, sillä se ei ole oleellisin vastuullisuuden osa-alue asiakaskokemuksen näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena on antaa matkailualan ja tapahtuma-alan yrityksille, sekä asiasta kiinnostuneille kokonaiskäsitys siitä, mitkä tekijät tekevät isosta musiikkitapahtumasta houkuttelevan ja motivoivat matkustamaan musiikkitapahtumiin asiakkaan näkökulmasta. Matkustajamotiivit ovat matkailijoiden henkilökohtaisia syitä ostaa tiettyjä palveluja, tässä tapauksessa tapahtumapalveluja, joita ovat suuret musiikkitapahtumat. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tapahtumien asiakassuunnittelussa ja kohdentamisessa suomalaisille matkailijoille. Sen lisäksi tutkimus antaa tietoa, miten vastuullisuus näkyy asiakkaille ja miten sitä voidaan edistää musiikkitapahtumissa.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusotteella, jonka kohdeyleisö ovat kaikki yli 18-vuotiaat, jotka ovat vähintään kerran aikaisemmin osallistuneet suureen musiikkitapahtumaan. Tutkimuskysely on toteutettu Webropol-kysely- ja raportointityökalua käyttäen ajalla 23.1.-7.2.2024. Tutkimuksen ulkopuolelle on jätetty pienet musiikkitapahtumat, sekä ulkomaille suuntautuva musiikkimatkailu.
Tutkimustuloksista syntyi kokonaiskäsitys matkustajien odotuksista ja motivaatioista osallistua suureen musiikkitapahtumaan ja mitkä asiat tekevät tapahtumakokemuksesta elämyksellisen ja onnistuneen. Lempiartistin näkeminen, hyvä tunnelma, toimivat palvelut ja turvallisuus erityisesti houkuttelevat asiakkaita suuriin musiikkitapahtumiin. Tulokset antavat myös tietoa mihin vastuullisuuden osa-alueisiin asiakkaat kiinnittävät eniten huomiota ja mitä vastuullisuuden toimia he pitävät tärkeinä, jotta tapahtumakokemus olisi mukava ja josta ei aiheudu liikaa haittaa. Tärkeimpiä vastuullisuuden toimia ovat turvallisuus, työntekijöiden hyvinvointi, hygienia, jätteiden kierrätys ja julkisten kulkuvälineiden käyttömahdollisuus.