TMA - törmäysvaunun käytön turvallisuuden kehittäminen
Pyhälä, Joonas (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404227163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404227163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää törmäysvaimentimien käytön nykytilannetta Pohjoismaissa, erityisesti Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös Destia Oy:ssä sattuneita TMA-laitteiden onnettomuuksia ja vertailtiin eri maiden käytäntöjä törmäysvaimentimien käytölle sekä niiden liikenteenjärjestelyohjeistuksia.
Tiedon hankinta Pohjoismaista osoittautui haasteelliseksi kielimuurin vuoksi, mikä vaati paljon kääntämistä ja internet-hakuja. Tulevaisuudessa jokaisesta Pohjoismaasta olisi hyvä olla liikenneviranomainen yhteyshenkilönä, joka tarjoaisi ohjeistuksia sekä omalla äidinkielellään että englanniksi, helpottaen näin kommunikointia ja vähentäen työaikaa.
Keskeinen havainto oli, että törmäysvaimentimet ovat olennainen osa tietyömaiden turvallisuutta, mutta onnettomuuksia tapahtuu edelleen, vaikka liikennejärjestelyt olisivat kunnossa. Esitetyt kehitysideat, kuten törmäysvaimentimien näkyvyyden parantaminen, voivat auttaa vähentämään tienkäyttäjien virhearviointeja ja siten pienentää onnettomuusriskiä.
Vertailtaessa Pohjoismaiden käytäntöjä ja ohjeistuksia havaittiin, että ne vaihtelivat hieman eri maissa, mutta pyrkivät yleisesti ottaen varmistamaan törmäysvaimentimien turvallisen käytön. Suositus onkin, että maiden välillä jaettaisiin käytäntöjä enemmän ja opittaisiin toinen toisiltaan.
Yhteenvetona voidaan todeta, että törmäysvaimentimet ovat tärkeä osa tietyömaiden turvallisuutta, mutta niiden käytön turvallisuutta voidaan edelleen parantaa. Tulevaisuudessa olisi tärkeää hyödyntää NordicWay -hanketta entistä enemmän ja kehittää sitä mahdollistaen tienkäyttäjille entistä paremmin tietoutta siitä, mitä tiestöllä tapahtuu.
Opinnäytetyö eteni suunnitellusti ja tarjosi arvokasta tietoa projektille. Kehitysprojektin jatkuessa keskitytään uusien kehitysideoiden testaukseen ja niiden käytännön soveltamiseen, tavoitteena parantaa entisestään törmäysvaimentimien käytön turvallisuutta.
Tiedon hankinta Pohjoismaista osoittautui haasteelliseksi kielimuurin vuoksi, mikä vaati paljon kääntämistä ja internet-hakuja. Tulevaisuudessa jokaisesta Pohjoismaasta olisi hyvä olla liikenneviranomainen yhteyshenkilönä, joka tarjoaisi ohjeistuksia sekä omalla äidinkielellään että englanniksi, helpottaen näin kommunikointia ja vähentäen työaikaa.
Keskeinen havainto oli, että törmäysvaimentimet ovat olennainen osa tietyömaiden turvallisuutta, mutta onnettomuuksia tapahtuu edelleen, vaikka liikennejärjestelyt olisivat kunnossa. Esitetyt kehitysideat, kuten törmäysvaimentimien näkyvyyden parantaminen, voivat auttaa vähentämään tienkäyttäjien virhearviointeja ja siten pienentää onnettomuusriskiä.
Vertailtaessa Pohjoismaiden käytäntöjä ja ohjeistuksia havaittiin, että ne vaihtelivat hieman eri maissa, mutta pyrkivät yleisesti ottaen varmistamaan törmäysvaimentimien turvallisen käytön. Suositus onkin, että maiden välillä jaettaisiin käytäntöjä enemmän ja opittaisiin toinen toisiltaan.
Yhteenvetona voidaan todeta, että törmäysvaimentimet ovat tärkeä osa tietyömaiden turvallisuutta, mutta niiden käytön turvallisuutta voidaan edelleen parantaa. Tulevaisuudessa olisi tärkeää hyödyntää NordicWay -hanketta entistä enemmän ja kehittää sitä mahdollistaen tienkäyttäjille entistä paremmin tietoutta siitä, mitä tiestöllä tapahtuu.
Opinnäytetyö eteni suunnitellusti ja tarjosi arvokasta tietoa projektille. Kehitysprojektin jatkuessa keskitytään uusien kehitysideoiden testaukseen ja niiden käytännön soveltamiseen, tavoitteena parantaa entisestään törmäysvaimentimien käytön turvallisuutta.