Miksi surffata sohvilla - motivaatio couchsurfing-matkailun takana
Harjula, Anni (2014)
Harjula, Anni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017568
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä couchsurfing eli sohvasurffaus, yksi matkailun uusi muoto ja ilmiö. Työhön liitetyssä tutkimuksessa etsittiin ja tutkittiin tekijöitä, jotka motivoivat couchsurfing-palvelun jäseniä osallistumaan palveluun, etenkin kun toimintaan ei liity olennaisia palkitsemismetodeja kuten rahallista palkkiota.
Online-kyselyn avulla kerätyt tutkimustulokset analysoitiin sekä kvalitatiivisin että kvantitatiivisin metodein 1) yksilön, 2) palkitsemisen, 3) sosiaaliselta, 4) kulttuuriselta, 5) ekonomiselta, 6) muulta kannalta.
Opinnäytetyön yhtenä tärkeänä tavoitteena oli luoda couchsurfing-palvelusta suomenkielistä aineistoa. Aihe on suhteellisen uusi, mutta englannin kielellä löytyy jo paljon materiaalia. Kuitenkin suomen kielellä ei ole olemassa merkittävää aineistoa, joten tämä opinnäytetyö pyrki tarjoamaan mahdollisimman selkeää, mutta monipuolista materiaalia aiheesta. Työn voisi kuvailla olevan jonkinlainen ensimmäinen sohvasurffausopas.
Opinnäytetyössä teoreettisena pohjana käytettiin pääosin couchsurfing-palvelun www-sivuja, johon nojattiin voimakkaasti toimintaa esitellessä. Couchsurfing-palvelun ohessa esiteltiin lyhyesti myös muita sosiaalisia matkailuverkostoja ja - yhteisöitä. Motivaatio esiteltiin niin terminä kuin teoriana, jonka jälkeen analysoitiin kyselyn tulokset eri motivaatiotekijöiden näkökulmasta. Couchsurfing-toiminnasta tehtiin myös SWOT-analyysi.
Työssä esiteltiin ymmärrettävästi motivaatioita ja toiveita, joita yksilöllä on couchsurfing-toimintaan osallistumisen takana. Työn tarkoituksena oli osoittaa, että sohvasurffauksessa on itse asiassa kyse paljon laajemmasta kuvasta, kuin vain taloudel- lisesta edukkuudesta matkustaessa. Kyseessä on todellakin sosiaalinen verkosto, joka luo vahvaa yhteisöä matkailijoiden kesken ja antaa matkaajille mahdollisuuden päästä todella sisälle toiseen kulttuuriin ja oppia heidän elämästä.
Couchsurfing-palvelussa ei siis ole kyse vain ilmaisesta majoittumisesta, vaan kulttuurien vaihdosta. Tätä pyrittiin tuomaan opinnäytetyössä esille.
Online-kyselyn avulla kerätyt tutkimustulokset analysoitiin sekä kvalitatiivisin että kvantitatiivisin metodein 1) yksilön, 2) palkitsemisen, 3) sosiaaliselta, 4) kulttuuriselta, 5) ekonomiselta, 6) muulta kannalta.
Opinnäytetyön yhtenä tärkeänä tavoitteena oli luoda couchsurfing-palvelusta suomenkielistä aineistoa. Aihe on suhteellisen uusi, mutta englannin kielellä löytyy jo paljon materiaalia. Kuitenkin suomen kielellä ei ole olemassa merkittävää aineistoa, joten tämä opinnäytetyö pyrki tarjoamaan mahdollisimman selkeää, mutta monipuolista materiaalia aiheesta. Työn voisi kuvailla olevan jonkinlainen ensimmäinen sohvasurffausopas.
Opinnäytetyössä teoreettisena pohjana käytettiin pääosin couchsurfing-palvelun www-sivuja, johon nojattiin voimakkaasti toimintaa esitellessä. Couchsurfing-palvelun ohessa esiteltiin lyhyesti myös muita sosiaalisia matkailuverkostoja ja - yhteisöitä. Motivaatio esiteltiin niin terminä kuin teoriana, jonka jälkeen analysoitiin kyselyn tulokset eri motivaatiotekijöiden näkökulmasta. Couchsurfing-toiminnasta tehtiin myös SWOT-analyysi.
Työssä esiteltiin ymmärrettävästi motivaatioita ja toiveita, joita yksilöllä on couchsurfing-toimintaan osallistumisen takana. Työn tarkoituksena oli osoittaa, että sohvasurffauksessa on itse asiassa kyse paljon laajemmasta kuvasta, kuin vain taloudel- lisesta edukkuudesta matkustaessa. Kyseessä on todellakin sosiaalinen verkosto, joka luo vahvaa yhteisöä matkailijoiden kesken ja antaa matkaajille mahdollisuuden päästä todella sisälle toiseen kulttuuriin ja oppia heidän elämästä.
Couchsurfing-palvelussa ei siis ole kyse vain ilmaisesta majoittumisesta, vaan kulttuurien vaihdosta. Tätä pyrittiin tuomaan opinnäytetyössä esille.