Designing implementable tools : the importance of easy and fast implementation in the metaverse era
Haavisto, Jaakko (2024)
Haavisto, Jaakko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237217
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia olemassa olevia kehittäjätyökalujen suunnittelutapoja ja näiden vaikutusta työkalun implementoinnin nopeuteen ja helppouteen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli myös kehittää työkalu Unity Engine -pelimoottorille, joka tulisi käyttöön tulevissa metaverse-alusta projekteissa. Tästä syystä opinnäytetyössä tutkittiin työkalujen suunnittelun vaikutusta metaverse-alustojen kehityksessä. Opinnäytetyössä selvitettiin myös Unity -pelimoottorin sopivuutta metaverse-alustojen kehittämiseen suhteessa Unreal Engine ja Godot -pelimoottoreihin.
Työkalun suunnittelussa ja kehityksessä käytettiin hyväksi kirjallisuuslähteistä löydettyjä suunnittelumalleja. Näiden suunnittelumallien tehokkuutta tutkittiin antamalla ryhmälle insinöörejä kysely suunnitteluelementtien vaikutuksesta työkalun implementaatioon.
Tutkimuksen tulokset kannattavat hypoteesia, että kehittäjien näkökulmasta implementaatioon keskittyen suunnitellut työkalut ovat merkittävästi helpompia ja nopeampia implementoida, mutta lisätutkimuksia vaaditaan tarkempien ja varmempien tulosten saamiseksi. The aim of this thesis was to investigate existing approaches to developer tool design and the impact these approaches have on the ease and speed of implementation.
The commissioner of this thesis, Futuristic Interactive Technologies research group at Turku University of Applied Sciences, requested that a Unity Engine tool for use in future metaverse platform development was developed as part of this thesis. In relation to this, this thesis explores the importance of properly designed developer tools in the realm of metaverse platform development and the viability of Unity Engine as a platform for metaverse platform development in comparison to Unreal Engine and Godot.
Existing material on tool design was researched and used to guide the design during the tool's development. Design principles derived from the material were then used to conduct a small study on the impact of specific design elements on the implementation of a tool.
The results of the study support the hypothesis that developers find consciously designed tools easier and faster to implement, though further studies are needed for more concrete and conclusive results.
Opinnäytetyön tavoitteena oli myös kehittää työkalu Unity Engine -pelimoottorille, joka tulisi käyttöön tulevissa metaverse-alusta projekteissa. Tästä syystä opinnäytetyössä tutkittiin työkalujen suunnittelun vaikutusta metaverse-alustojen kehityksessä. Opinnäytetyössä selvitettiin myös Unity -pelimoottorin sopivuutta metaverse-alustojen kehittämiseen suhteessa Unreal Engine ja Godot -pelimoottoreihin.
Työkalun suunnittelussa ja kehityksessä käytettiin hyväksi kirjallisuuslähteistä löydettyjä suunnittelumalleja. Näiden suunnittelumallien tehokkuutta tutkittiin antamalla ryhmälle insinöörejä kysely suunnitteluelementtien vaikutuksesta työkalun implementaatioon.
Tutkimuksen tulokset kannattavat hypoteesia, että kehittäjien näkökulmasta implementaatioon keskittyen suunnitellut työkalut ovat merkittävästi helpompia ja nopeampia implementoida, mutta lisätutkimuksia vaaditaan tarkempien ja varmempien tulosten saamiseksi.
The commissioner of this thesis, Futuristic Interactive Technologies research group at Turku University of Applied Sciences, requested that a Unity Engine tool for use in future metaverse platform development was developed as part of this thesis. In relation to this, this thesis explores the importance of properly designed developer tools in the realm of metaverse platform development and the viability of Unity Engine as a platform for metaverse platform development in comparison to Unreal Engine and Godot.
Existing material on tool design was researched and used to guide the design during the tool's development. Design principles derived from the material were then used to conduct a small study on the impact of specific design elements on the implementation of a tool.
The results of the study support the hypothesis that developers find consciously designed tools easier and faster to implement, though further studies are needed for more concrete and conclusive results.