Akuuttihoitotyössä työskentelevien sairaanhoitajien mielenterveysosaaminen
Mellqvist, Senja; Heikkinen, Marjanne (2024)
Mellqvist, Senja
Heikkinen, Marjanne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237233
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää akuuttihoitotyössä työskentelevien sairaanhoitajien mielenterveysosaamista. Tavoitteena oli koota ajankohtaista ja luotettavaa tietoa sairaanhoitajien mielenterveysosaamisesta akuuttihoitotyössä. Tutkimuskysymyksiksi muodostui ”Millainen akuuttihoitotyössä työskentelevien sairaanhoitajien mielenterveysosaaminen on?” ja ”Millaista akuuttihoitotyössä työskentelevien sairaanhoitajien mielenterveysosaamisen tulisi olla?”. Työn tilaajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusosioon valikoitui kuusi tutkimusta ja ne valittiin sisäänottokriteereiden mukaisesti ja niiden katsottiin vastaavan tutkimuskysymyksiin mahdollisimman tarkasti. Suomalaisia tutkimuksia ei aihepiiristä ollut saatavilla, ja valikoidut tutkimukset sijoittuvatkin suurimmaksi osaksi Euroopan alueelle. Tutkimustuloksia eriytettiin ja yhtenäistettiin hyödyntämällä teema-analyysia. Tulokset eivät olleet yksiselitteisiä, eikä strukturoitujen mittareiden puuttuessa voitu tehdä suoria johtopäätöksiä alan tilanteesta.
Tutkimustuloksissa toistui sairaanhoitajien mielenterveysosaamiseen vaikuttavan teoriatiedon riittämättömyys, jonka nähtiin vaikuttavan sairaanhoitajien koettuun mielenterveysosaamiseen. Yleisellä tasolla mielenterveysosaaminen nähtiin vaihtelevana ja siihen vaikuttavia tekijöitä olivat muun muassa asenteet, vuorovaikutustaidot ja mielenkiinto mielenterveyteen liittyviin häiriöihin ja sairauksiin sekä niiden hoitoon. Kirjallisuuskatsaukseen valittujen tutkimusten mukaan katsottiin, että sairaanhoitajien mielenterveysosaamiseen tulisi tulevaisuudessa panostaa lisäämällä koulutusta ja vähentämällä asenteellisia ennakkoluuloja.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa valinnaisten kurssien kehittämisessä ja lisäämällä aihepiiriin liittyvää simulaatio-opetusta akuutti- ja ensihoidon opetukseen. Aihepiiriin liittyville kotimaisille tutkimuksille ja osaamisen mittaristolle nähdään olevan tarvetta Suomen tilanteen selvittämiseksi ja mahdollisen kehittämistyön arvioimiseksi. The purpose of the thesis was to investigate and assess the mental health competence of nurses working in acute care. The aim was to gather current and reliable information on the mental health competence of nurses in acute care. The research questions formulated were "What is the mental health competence of nurses working in acute care?" and "What should the mental
health competence of nurses working in acute care be like?" The thesis was commissioned by the South-Eastern Finland University of Applied Sciences.
The thesis was conducted as a narrative literature review. In the research section, six studies were selected based on inclusion criteria, and they were considered to closely address the research questions. There were no Finnish studies available on the topic, so the selected studies were mostly from the European region. The research results were analyzed and synthesized using thematic analysis. The results were not conclusive, and due to the lack of structured measures, direct conclusions about the state of the field could not
be drawn.
The research results highlighted the inadequacy of theoretical knowledge regarding the mental health competence of registered nurses, which was perceived to affect their perceived mental health competence. On a general level, mental health competence varied, influenced by factors such as attitudes, interpersonal skills, and interest in mental health disorders and illnesses and their treatment. It was suggested that future efforts should focus on enhancing mental health competence among registered nurses by increasing education and reducing attitudinal prejudices.
The thesis can be utilized at South-Eastern Finland University of Applied Sciences for the development of elective courses and by incorporating simulation-based teaching related to acute and emergency care. There is seen to be a need for domestic research and competency measurement tools related to the topic to assess and potentially improve the situation in Finland.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusosioon valikoitui kuusi tutkimusta ja ne valittiin sisäänottokriteereiden mukaisesti ja niiden katsottiin vastaavan tutkimuskysymyksiin mahdollisimman tarkasti. Suomalaisia tutkimuksia ei aihepiiristä ollut saatavilla, ja valikoidut tutkimukset sijoittuvatkin suurimmaksi osaksi Euroopan alueelle. Tutkimustuloksia eriytettiin ja yhtenäistettiin hyödyntämällä teema-analyysia. Tulokset eivät olleet yksiselitteisiä, eikä strukturoitujen mittareiden puuttuessa voitu tehdä suoria johtopäätöksiä alan tilanteesta.
Tutkimustuloksissa toistui sairaanhoitajien mielenterveysosaamiseen vaikuttavan teoriatiedon riittämättömyys, jonka nähtiin vaikuttavan sairaanhoitajien koettuun mielenterveysosaamiseen. Yleisellä tasolla mielenterveysosaaminen nähtiin vaihtelevana ja siihen vaikuttavia tekijöitä olivat muun muassa asenteet, vuorovaikutustaidot ja mielenkiinto mielenterveyteen liittyviin häiriöihin ja sairauksiin sekä niiden hoitoon. Kirjallisuuskatsaukseen valittujen tutkimusten mukaan katsottiin, että sairaanhoitajien mielenterveysosaamiseen tulisi tulevaisuudessa panostaa lisäämällä koulutusta ja vähentämällä asenteellisia ennakkoluuloja.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa valinnaisten kurssien kehittämisessä ja lisäämällä aihepiiriin liittyvää simulaatio-opetusta akuutti- ja ensihoidon opetukseen. Aihepiiriin liittyville kotimaisille tutkimuksille ja osaamisen mittaristolle nähdään olevan tarvetta Suomen tilanteen selvittämiseksi ja mahdollisen kehittämistyön arvioimiseksi.
health competence of nurses working in acute care be like?" The thesis was commissioned by the South-Eastern Finland University of Applied Sciences.
The thesis was conducted as a narrative literature review. In the research section, six studies were selected based on inclusion criteria, and they were considered to closely address the research questions. There were no Finnish studies available on the topic, so the selected studies were mostly from the European region. The research results were analyzed and synthesized using thematic analysis. The results were not conclusive, and due to the lack of structured measures, direct conclusions about the state of the field could not
be drawn.
The research results highlighted the inadequacy of theoretical knowledge regarding the mental health competence of registered nurses, which was perceived to affect their perceived mental health competence. On a general level, mental health competence varied, influenced by factors such as attitudes, interpersonal skills, and interest in mental health disorders and illnesses and their treatment. It was suggested that future efforts should focus on enhancing mental health competence among registered nurses by increasing education and reducing attitudinal prejudices.
The thesis can be utilized at South-Eastern Finland University of Applied Sciences for the development of elective courses and by incorporating simulation-based teaching related to acute and emergency care. There is seen to be a need for domestic research and competency measurement tools related to the topic to assess and potentially improve the situation in Finland.