Perehdyttäjän päiväkirja
Kenzler, Anastasia (2024)
Kenzler, Anastasia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237250
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin perehdyttämisen merkitystä organisaatiolle sekä uusien työntekijöiden menestykselle ja hyvinvoinnille. Tarkoituksena oli varmistaa perusteellinen ja systemaattinen uuden työntekijän perehdytys, joka edistäisi sopeutumista, parantaisi työsuoritusta ja vähentäisi virheitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida ja kehittää perehdyttäjän näkökulmasta 8 viikon mittaista perehdytysprosessia uuden työntekijän integroimiseksi organisaatioon. Tarkastelu kattoi perehdyttämisen keskeiset osa-alueet, kuten vuorovaikutustaidot, ongelmanratkaisun ja digitaalisten menetelmien hyödyntämisen.
Opinnäytetyössä kuvattiin organisaation uuden työntekijän kahdeksan viikon mittainen perehdytysprosessi. Viikkoanalyyseihin sisällytettiin perehdyttäjän havainnointia, itsereflektiota, jota täydennettiin tietoperustalla. Työn keskiössä oli perehdyttäjän rooli ja päivittäiset haasteet organisaation menestyksen edistämisessä. Perehdyttäjän monipuoliset vaatimukset, kuten vuorovaikutustaidot ja jatkuva kehittyminen, korostuivat työssä.
Päiväkirjamuotoinen rakenne tarjosi reaaliaikaisen näkökulman perehdyttäjän arkeen, syventäen ymmärrystä perehdyttämisen dynamiikasta ja haasteista. Työn analysointi oli keskeinen työkalu kehityksen tukemisessa, ja sen avulla tunnistettiin vahvuudet ja kehittämiskohteet. Analyysissä hyödynnettiin vertaisarviointia, jossa sekä ylemmät tahot että perehdytettävä antoivat palautetta perehdyttäjälle suunnitelluista kehitysehdotuksista ja niiden toteutettavuudesta. Lisäksi perehdyttäjä antoi palautetta uudelle työntekijälle hänen perehdytykseensä liittyen, mikä tarjosi arvokasta tietoa perehdytysohjelman tehokkuudesta ja mahdollisista parannusmahdollisuuksista.
Opinnäytetyössä kuvattiin organisaation uuden työntekijän kahdeksan viikon mittainen perehdytysprosessi. Viikkoanalyyseihin sisällytettiin perehdyttäjän havainnointia, itsereflektiota, jota täydennettiin tietoperustalla. Työn keskiössä oli perehdyttäjän rooli ja päivittäiset haasteet organisaation menestyksen edistämisessä. Perehdyttäjän monipuoliset vaatimukset, kuten vuorovaikutustaidot ja jatkuva kehittyminen, korostuivat työssä.
Päiväkirjamuotoinen rakenne tarjosi reaaliaikaisen näkökulman perehdyttäjän arkeen, syventäen ymmärrystä perehdyttämisen dynamiikasta ja haasteista. Työn analysointi oli keskeinen työkalu kehityksen tukemisessa, ja sen avulla tunnistettiin vahvuudet ja kehittämiskohteet. Analyysissä hyödynnettiin vertaisarviointia, jossa sekä ylemmät tahot että perehdytettävä antoivat palautetta perehdyttäjälle suunnitelluista kehitysehdotuksista ja niiden toteutettavuudesta. Lisäksi perehdyttäjä antoi palautetta uudelle työntekijälle hänen perehdytykseensä liittyen, mikä tarjosi arvokasta tietoa perehdytysohjelman tehokkuudesta ja mahdollisista parannusmahdollisuuksista.