Pedagogisen dokumentoinnin välineet ja menetelmät Kokkolan varhaiskasvatuksessa
Eskeli, Jenna (2024)
Eskeli, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237252
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli pedagogisen dokumentoinnin välineet ja menetelmät Kokkolan varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä lasten tasa-arvoa ja kehittää opetuksen laatua Kokkolan varhaiskasvatuksessa yhdessä digihankkeen kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota varhaiskasvatuksen digihankkeelle ajankohtaista tietoa siitä, millaisia pedagogisen dokumentoinnin välineitä ja menetelmiä Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuksessa käytetään. Opinnäytetyö toteutettiin kyselynä pedagogisen dokumentoinnin välineistä ja menetelmistä Kokkolan varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden digihanke.
Digihankkeessa tuettiin Opintopolun ePerusteiden digitaalisen osaamisen kuvausten mukaisen pedagogisen toiminnan opetusta päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa sekä levitettiin osaamiskuvausten käyttöönottoon liittyviä hyviä käytäntöjä ja edistettiin kuvausten hyödyntämistä opetus- ja kasvatustilanteissa. Digihankkeessa myös tuotettiin ja koottiin digitaalista oppimis- ja opetusmateriaalia, joka tuki kuvausten mukaisten sisältöjen opettamista ja oppimista. Digihankkeen tavoite oli tukea Opintopolun ePerusteiden digitaalisen osaamisen kuvausten mukaisen pedagogisen toiminnan opetusta päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa, levittää osaamiskuvausten käyttöönottoon liittyviä hyviä käytäntöjä ja edistää kuvausten hyödyntämistä opetus- ja kasvatustilanteissa.
Opinnäytetyö noudattaa sekä laadullista että määrällistä tutkimusperinnettä. Kysely toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka oli suunnattu Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajille. Kokkolan varhaiskasvatuksessa toimi kyselyn toteuttamisen aikaan noin 140 varhaiskasvatuksen opettajaa. Kyselyt toteutettiin suomen ja ruotsin kielellä. Kyselyllä haluttiin saada tietoa pedagogisen dokumentoinnin välineistä ja menetelmistä, miten dokumentoinnilla saatua tietoa hyödynnetään ja miten lapsen osallisuus huomioidaan. Kyselyn tuloksien perusteella Kokkolan varhaiskasvatuksessa pedagogisen dokumentoinnin välineitä ja menetelmiä käytetään kattavasti ja lasten osallisuus huomioon ottaen.
Digihankkeessa tuettiin Opintopolun ePerusteiden digitaalisen osaamisen kuvausten mukaisen pedagogisen toiminnan opetusta päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa sekä levitettiin osaamiskuvausten käyttöönottoon liittyviä hyviä käytäntöjä ja edistettiin kuvausten hyödyntämistä opetus- ja kasvatustilanteissa. Digihankkeessa myös tuotettiin ja koottiin digitaalista oppimis- ja opetusmateriaalia, joka tuki kuvausten mukaisten sisältöjen opettamista ja oppimista. Digihankkeen tavoite oli tukea Opintopolun ePerusteiden digitaalisen osaamisen kuvausten mukaisen pedagogisen toiminnan opetusta päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa, levittää osaamiskuvausten käyttöönottoon liittyviä hyviä käytäntöjä ja edistää kuvausten hyödyntämistä opetus- ja kasvatustilanteissa.
Opinnäytetyö noudattaa sekä laadullista että määrällistä tutkimusperinnettä. Kysely toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka oli suunnattu Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajille. Kokkolan varhaiskasvatuksessa toimi kyselyn toteuttamisen aikaan noin 140 varhaiskasvatuksen opettajaa. Kyselyt toteutettiin suomen ja ruotsin kielellä. Kyselyllä haluttiin saada tietoa pedagogisen dokumentoinnin välineistä ja menetelmistä, miten dokumentoinnilla saatua tietoa hyödynnetään ja miten lapsen osallisuus huomioidaan. Kyselyn tuloksien perusteella Kokkolan varhaiskasvatuksessa pedagogisen dokumentoinnin välineitä ja menetelmiä käytetään kattavasti ja lasten osallisuus huomioon ottaen.