Neliosaajana musikaalissa
Sihvola, Kreetta (2024)
Sihvola, Kreetta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237234
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin neliosaajuuteen sekä teorian että käytännön tasolla.
Neliosaajuus tarkoittaa teatterialalla neljän eri taidon hallitsemista yhtäaikaisesti ja erinomaisesti. Termi ei ole vielä täysin vakiintunut, mutta yleistymässä teatterialan ammattilaisten keskuudessa. Opinnäytetyössä neliosaajuudella tarkoitetaan laulun, tanssin, näyttelemisen ja yhden tai useamman instrumentin soittotaitoa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin neliosaajuuden käsitettä, sen historiaa teatterialalla ja muutamia esimerkkiproduktioita. Opinnäytetyössä esiteltiin sekä suomalaisia, että ulkomaisia produktioita, joissa esiintyi neliosaajuutta.
Neliosaajuutta käsiteltiin käytännön kautta produktiossa työskentelyn ja opetustyön kautta. Tähän perehdyttiin ohjaajan, musikaalikapellimestarin, teatteriopettajan ja esiintyjän näkökulmasta. Jokaisessa näkökulmassa käsiteltiin kaikkia neljää osa-aluetta (tanssi, laulu, näytteleminen ja instrumentin soittoi).
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kahta sähköpostitse toteutettua asiantuntijahaastattelua, kirjallisuuslähteitä sekä kirjoittajan omakohtaista kokemusta neliosaajana.
Opinnäytetyön loppupäätelmä on, että tuottaaksemme tulevaisuudessa korkealaatuisia neliosaajuutta vaativia musikaaleja, tulee kaikkien niissä työskentelevien olla hyvin kouluttautuneita ja ahkeria ammattilaisia.
Neliosaajuus tarkoittaa teatterialalla neljän eri taidon hallitsemista yhtäaikaisesti ja erinomaisesti. Termi ei ole vielä täysin vakiintunut, mutta yleistymässä teatterialan ammattilaisten keskuudessa. Opinnäytetyössä neliosaajuudella tarkoitetaan laulun, tanssin, näyttelemisen ja yhden tai useamman instrumentin soittotaitoa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin neliosaajuuden käsitettä, sen historiaa teatterialalla ja muutamia esimerkkiproduktioita. Opinnäytetyössä esiteltiin sekä suomalaisia, että ulkomaisia produktioita, joissa esiintyi neliosaajuutta.
Neliosaajuutta käsiteltiin käytännön kautta produktiossa työskentelyn ja opetustyön kautta. Tähän perehdyttiin ohjaajan, musikaalikapellimestarin, teatteriopettajan ja esiintyjän näkökulmasta. Jokaisessa näkökulmassa käsiteltiin kaikkia neljää osa-aluetta (tanssi, laulu, näytteleminen ja instrumentin soittoi).
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kahta sähköpostitse toteutettua asiantuntijahaastattelua, kirjallisuuslähteitä sekä kirjoittajan omakohtaista kokemusta neliosaajana.
Opinnäytetyön loppupäätelmä on, että tuottaaksemme tulevaisuudessa korkealaatuisia neliosaajuutta vaativia musikaaleja, tulee kaikkien niissä työskentelevien olla hyvin kouluttautuneita ja ahkeria ammattilaisia.