BUSINESS PLAN FOR A CONSULTING COMPANY; CASE SANUNANI CONSULTING
Mäkelä, Sanna (2014)
Mäkelä, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217841
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena tutkittiin konsultointialaa, sekä kehitettiin liikeidea toimivaksi liiketoimintamalliksi. Työn tekijä yhdessä puolisonsa kanssa toivoi omaa yritystä mutta liikeidea tarvitsi sekä taustatietoa alasta että kehittämistä muodostuakseen toimivaksi ja menestyväksi liiketoiminnaksi.
Työn konseptuaalinen viitekehys jaettiin kahteen osaan: teoriaosuuteen ja empiiriseen osuuteen. Teoriaosuus keskittyi asiasanojen tarkasteluun yleisesti konsultoinnin alalla käyttäen tietolähteenä kirjallisuutta sekä muita lähteitä. Teoriaosuutta tukemaan tehtiin myös pieni kvalitatiivinen tutkimus jo olemassa olevien konsultointiyritysten joukossa, jotta saatiin aitoa tietoa konsultointialan liiketoimintaympäristöstä. Työn empiirinen osuus keskitettiin yhden liiketoimintasuunnitelman kehittämiseen. Tästä johtuen työn empiiristä osaa tukemaan suoritettiin kvalitatiivinen tutkimus perustettavan yrityksen mahdollisten asiakkaiden joukossa sähköpostikyselynä käyttäen puolistrukturoituja kysymyksiä, jotta kehitettävä palvelukokonaisuus saataisiin vastaamaan markkinoiden tarpeita.
Teoriaosuuteen kerätyn aineiston perusteella voidaan sanoa, että menestyäkseen konsultointialalla on yrittäjällä oltava vankka ammattitaito ja kokemustausta kyseessä olevasta liiketoiminta-alasta. Liikeideana konsultointiyritys kuulostaa hyvältä mutta markkinoilla vallitsevan negatiivisen asenteen vuoksi liiketoimintamalli on hiottava perinpohjaisesti, mikäli konsultointiyrityksestä toivoo menestyvää. Konsultointialan liiketoimintaympäristö on vallitsevilla aloilla pitkälle kilpailutettu mutta markkinoilta voi löytää potentiaalia sekä menestymismahdollisuuksia.
Kvalitatiivinen tutkimus paljasti, että liiketoimintaidealla on potentiaalia varsinkin yksityisasiakkaiden joukossa. Yrityksiltä, jotka olisivat mahdollisesti sekä kumppaneita että kilpailijoilta ei valitettavasti vastauksia saatu mutta sen sijaan instituutiot vaikuttivat kiinnostuneilta, mikäli perustettavan yrityksen henkilökunta on certifioitu sekä OPITOn (Offshore Petroleum industry Training Organisation) että OLFin (Oljeindustriens Landsforening = Norwegian oil and gas association) toimesta.
Kokonaisuudessaan työ osoitti, että konsultoinnin liiketoimintaympäristö on haastava ja että menestyäkseen alalla on jatkuva henkilökohtainen kehittyminen tarpeellista. Liikeidea osoittautui hyväksi ja siitä kehitettiin toimiva liiketoimintamalli. Vaikka tulevaisuus yrityksen menestykselle näyttää valoisalta, menestystä ei voida arvioida kuin vasta 1-2 vuoden kuluttua.
Työn konseptuaalinen viitekehys jaettiin kahteen osaan: teoriaosuuteen ja empiiriseen osuuteen. Teoriaosuus keskittyi asiasanojen tarkasteluun yleisesti konsultoinnin alalla käyttäen tietolähteenä kirjallisuutta sekä muita lähteitä. Teoriaosuutta tukemaan tehtiin myös pieni kvalitatiivinen tutkimus jo olemassa olevien konsultointiyritysten joukossa, jotta saatiin aitoa tietoa konsultointialan liiketoimintaympäristöstä. Työn empiirinen osuus keskitettiin yhden liiketoimintasuunnitelman kehittämiseen. Tästä johtuen työn empiiristä osaa tukemaan suoritettiin kvalitatiivinen tutkimus perustettavan yrityksen mahdollisten asiakkaiden joukossa sähköpostikyselynä käyttäen puolistrukturoituja kysymyksiä, jotta kehitettävä palvelukokonaisuus saataisiin vastaamaan markkinoiden tarpeita.
Teoriaosuuteen kerätyn aineiston perusteella voidaan sanoa, että menestyäkseen konsultointialalla on yrittäjällä oltava vankka ammattitaito ja kokemustausta kyseessä olevasta liiketoiminta-alasta. Liikeideana konsultointiyritys kuulostaa hyvältä mutta markkinoilla vallitsevan negatiivisen asenteen vuoksi liiketoimintamalli on hiottava perinpohjaisesti, mikäli konsultointiyrityksestä toivoo menestyvää. Konsultointialan liiketoimintaympäristö on vallitsevilla aloilla pitkälle kilpailutettu mutta markkinoilta voi löytää potentiaalia sekä menestymismahdollisuuksia.
Kvalitatiivinen tutkimus paljasti, että liiketoimintaidealla on potentiaalia varsinkin yksityisasiakkaiden joukossa. Yrityksiltä, jotka olisivat mahdollisesti sekä kumppaneita että kilpailijoilta ei valitettavasti vastauksia saatu mutta sen sijaan instituutiot vaikuttivat kiinnostuneilta, mikäli perustettavan yrityksen henkilökunta on certifioitu sekä OPITOn (Offshore Petroleum industry Training Organisation) että OLFin (Oljeindustriens Landsforening = Norwegian oil and gas association) toimesta.
Kokonaisuudessaan työ osoitti, että konsultoinnin liiketoimintaympäristö on haastava ja että menestyäkseen alalla on jatkuva henkilökohtainen kehittyminen tarpeellista. Liikeidea osoittautui hyväksi ja siitä kehitettiin toimiva liiketoimintamalli. Vaikka tulevaisuus yrityksen menestykselle näyttää valoisalta, menestystä ei voida arvioida kuin vasta 1-2 vuoden kuluttua.