B2C-myynnin manuaali huippumyyjäksi tähtääville
Eloranta, Oskari (2024)
Eloranta, Oskari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237320
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on kehittää helppokäyttöinen ja käyttäjäystävällinen manuaali, jonka kohderyhmänä toimii, joko B2C-myynin, eli kuluttajakaupan aloitteleva myyjä, tai etevämpi B2C-myynnin ammattilainen, B2C-myynnin manuaali on räätälöity toimimaan siis kattavana tukimateriaaliina toimialalla. Tämän manuaalin tarkoituksena on tuottaa myyjille tarvittava tieto sekä käytännön ohjeet, jonka avulla heidän on mahdollista luoda joko vankka perusta heidän tulevalle myyjänuralleen, tai vahvistaa jo entuudestaan heidän omaamaa pätevyyttä, opinnäytetyössä tuotettavaa B2C-myynnin manuaalia reflektoimalla.
Opinnäytetyössä pyritään vastaamaan kahteen pääkysymykseen: Millaisia ominaisuuksia menestyvältä B2C-myynin ammattilaiselta vaaditaan, ja miltä näyttää B2C-myynnin viitekehys, eli myyntiprosessi, ja kuinka se saatetaan onnistuneesti loppuun. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta käsikirjassa korostetaan parhaiden myyjien keskeisiä piirteitä ja hahmotellaan koko myyntiprosessi, joka ulottuu asiakkaan kohtaamisesta kaupan tekemiseen, lisämyyntiin ja myynnin jälkeiseen asiakaspalveluun.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee myyntiprosessia, ammattitaitoisen myyjän ominaisuuksia ja myyntitehtäviin sidonnaista vastuullisuutta. Tietoperustassa perehdytään myynnin viitekehyksiin, jotka tukevat myyntimenetelmiä, niiden ollessa ensisijaisessa asemassa myynnin tukimateriaalia luotaessa ja tätä kautta myyntikäytäntöjä edistäessä. Tätä tietoperustaa hyödyntäen opinnäytetyön tuotos, eli B2C-myynnin manuaali ilmentää tehokkaat myyntistrategiat, käytännönläheisen tietoperustan samalla muodostaen lukijan mielenkiinnon herättävän ja helposti ymmärrettävän kokonaisuuden itse tuotoksesta.
Opinnäytetyössä pyritään vastaamaan kahteen pääkysymykseen: Millaisia ominaisuuksia menestyvältä B2C-myynin ammattilaiselta vaaditaan, ja miltä näyttää B2C-myynnin viitekehys, eli myyntiprosessi, ja kuinka se saatetaan onnistuneesti loppuun. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta käsikirjassa korostetaan parhaiden myyjien keskeisiä piirteitä ja hahmotellaan koko myyntiprosessi, joka ulottuu asiakkaan kohtaamisesta kaupan tekemiseen, lisämyyntiin ja myynnin jälkeiseen asiakaspalveluun.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee myyntiprosessia, ammattitaitoisen myyjän ominaisuuksia ja myyntitehtäviin sidonnaista vastuullisuutta. Tietoperustassa perehdytään myynnin viitekehyksiin, jotka tukevat myyntimenetelmiä, niiden ollessa ensisijaisessa asemassa myynnin tukimateriaalia luotaessa ja tätä kautta myyntikäytäntöjä edistäessä. Tätä tietoperustaa hyödyntäen opinnäytetyön tuotos, eli B2C-myynnin manuaali ilmentää tehokkaat myyntistrategiat, käytännönläheisen tietoperustan samalla muodostaen lukijan mielenkiinnon herättävän ja helposti ymmärrettävän kokonaisuuden itse tuotoksesta.