Ohjaajan käsikirja Voimistelu Tampereen seuraohjaajille
Seppänen, Annamaija; Naskali, Pia (2024)
Seppänen, Annamaija
Naskali, Pia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237314
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ohjaajan käsikirja Voimistelu Tampereen seuralle. Tavoitteena oli selkeyttää uuden työntekijän työn aloitusta seurassa. Loimme helppolukuisen tietopaketin, josta seuran työntekijä löytää tarvitsemansa tiedon työn aloitukseen. Lisäksi tämä ohjaajan käsikirja helpottaa työnantajaa perehdyttämisprosessia. Tavoitteena oli kehittää selkeä ja helppolukuinen opas palvelumuotoilua hyödyntäen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui liikuntapedagogiikan, opetus-oppimisprosessin, ohjaajana toimimisen, palvelumuotoilun sekä Suomen voimisteluliiton lasten ja nuorten voimistelun linjauksen ympärille. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä palvelumuotoilua hyödyntäen. Kehittämisen menetelminä hyödynnettiin ohjaajien ja seuran johtokunnan haastatteluita sekä kyselyitä. Tehtävää rajattiin palvelumuotoilusta syntyneiden tulosten mukaisesti. Ohjaaja löytää siitä seuran toimintamallit, säännöt ja ohjaamista tukevan tiedon sekä seuran toivomat pedagogiset painotukset ja huomiot. Opas toimii hyvänä muistilistana ohjaajan perehdyttämistilanteissa.
Opasta arvioitiin johtokunnan kokouksessa sekä palautetta kerättiin nykyisiltä ohjaajilta. Kehittämisprosessi keskittyi hyvin pienelle seuralle, johon osallistui hyvin pieni ryhmä. Käsikirjan todellisesta hyödyllisyydestä saadaan näyttöä vasta ajan kuluessa, kun seura pääsee käyttämään käsikirjaa laaja-alaisemmin uusien ohjaajien kanssa.
Ohjaajan käsikirja tuotettiin aitoon seuratoimintaan. Käsikirjaa tullaan jatkossa käyttämään seuran arjessa, sekä sitä jatkojalostetaan seuran strategian mukaisesti. Uudessa seurassa on paljon kehittämistä ja toimintakulttuurin luomista. Tärkeimpiä saavutuksia olivat palvelumuotoilun kautta nousseiden aiheiden yhteen nivoutuminen selkeäksi kokonaisuudeksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui liikuntapedagogiikan, opetus-oppimisprosessin, ohjaajana toimimisen, palvelumuotoilun sekä Suomen voimisteluliiton lasten ja nuorten voimistelun linjauksen ympärille. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä palvelumuotoilua hyödyntäen. Kehittämisen menetelminä hyödynnettiin ohjaajien ja seuran johtokunnan haastatteluita sekä kyselyitä. Tehtävää rajattiin palvelumuotoilusta syntyneiden tulosten mukaisesti. Ohjaaja löytää siitä seuran toimintamallit, säännöt ja ohjaamista tukevan tiedon sekä seuran toivomat pedagogiset painotukset ja huomiot. Opas toimii hyvänä muistilistana ohjaajan perehdyttämistilanteissa.
Opasta arvioitiin johtokunnan kokouksessa sekä palautetta kerättiin nykyisiltä ohjaajilta. Kehittämisprosessi keskittyi hyvin pienelle seuralle, johon osallistui hyvin pieni ryhmä. Käsikirjan todellisesta hyödyllisyydestä saadaan näyttöä vasta ajan kuluessa, kun seura pääsee käyttämään käsikirjaa laaja-alaisemmin uusien ohjaajien kanssa.
Ohjaajan käsikirja tuotettiin aitoon seuratoimintaan. Käsikirjaa tullaan jatkossa käyttämään seuran arjessa, sekä sitä jatkojalostetaan seuran strategian mukaisesti. Uudessa seurassa on paljon kehittämistä ja toimintakulttuurin luomista. Tärkeimpiä saavutuksia olivat palvelumuotoilun kautta nousseiden aiheiden yhteen nivoutuminen selkeäksi kokonaisuudeksi.