Kauppiaan käsikirja : motivaation johtaminen
Salmela, Krista (2024)
Salmela, Krista
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237367
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Keskon K-kauppiaille kekseliäs käsikirja henkilöstön motivaation johtamisen tueksi. Työtäni voi hyödyntää jo työssä olevien K-kauppiaiden kesken, tai esimerkiksi uraansa vasta aloittavien kauppiaiden kauppiaskoulutuksen yhteydessä. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen, sillä henkilöstön oikeanlainen motivaatio vaikuttaa moniin asioihin, mm. henkilöstötuottavuuteen.
Kaupan alalla kilpailu on kovaa ja ala kehittyy koko ajan. Esihenkilöiden on kyettävä ratkaisemaan ongelmia ja luomaan uusia toimintatapoja henkilöstön motivaation johtamisen tueksi. Hyvillä esihenkilö ja johtamistaidoilla voidaan saada aikaan tuloksia, jotka näkyvät niin sisäisille kuin ulkoisillekin asiakkaille sekä yhteystyökumppaneille. Henkilöstökulut ovat yksi suurimmista kuluista, joten henkilöstön oikealla motivoinnilla voidaan myös pienentää henkilöstökuluja. Henkilöstön hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta esihenkilöosaaminen ja motivointi nousee yhä enemmän puheenaiheeksi arkielämässä, mielestäni henkilöstöjohtamisella ja esihenkilöosaamisella voidaan myös erottautua kilpailijoista.
Käsikirjan tarkoitus on olla kekseliäs opas nimenomaan K-kauppiaille. Tämän oppaan avulla asioita voidaan katsoa uudesta näkökulmasta, sekä saada ideoita ja ajatuksia motivaation johtamisen tueksi. Käsikirjaa on mahdollista hyödyntää myös muissa kuin K-kaupoissa, mutta ensisijaisena tarkoituksenani on ollut laatia käsikirja K-kauppiaille motivaation johtamisesta.
Kaupan alalla kilpailu on kovaa ja ala kehittyy koko ajan. Esihenkilöiden on kyettävä ratkaisemaan ongelmia ja luomaan uusia toimintatapoja henkilöstön motivaation johtamisen tueksi. Hyvillä esihenkilö ja johtamistaidoilla voidaan saada aikaan tuloksia, jotka näkyvät niin sisäisille kuin ulkoisillekin asiakkaille sekä yhteystyökumppaneille. Henkilöstökulut ovat yksi suurimmista kuluista, joten henkilöstön oikealla motivoinnilla voidaan myös pienentää henkilöstökuluja. Henkilöstön hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta esihenkilöosaaminen ja motivointi nousee yhä enemmän puheenaiheeksi arkielämässä, mielestäni henkilöstöjohtamisella ja esihenkilöosaamisella voidaan myös erottautua kilpailijoista.
Käsikirjan tarkoitus on olla kekseliäs opas nimenomaan K-kauppiaille. Tämän oppaan avulla asioita voidaan katsoa uudesta näkökulmasta, sekä saada ideoita ja ajatuksia motivaation johtamisen tueksi. Käsikirjaa on mahdollista hyödyntää myös muissa kuin K-kaupoissa, mutta ensisijaisena tarkoituksenani on ollut laatia käsikirja K-kauppiaille motivaation johtamisesta.