Digitaalinen markkinointiviestintästrategia Evgeniia M. Studiolle
Peshkova, Albina (2024)
Peshkova, Albina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237433
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli muotoilla digitaalisen markkinointiviestintästrategia Helsingin keskustassa sijaitsevalle kynsistudiolle, joka tarjoaa monipuolisia kynsipalveluita. Kynsistudion päätavoitteena oli tasoittaa asiakasvirran läpi vuoden huomioiden kausivaihtelut digitaalisten markkinointikeinojen avulla. Opinnäytetyön keskiössä oli luoda suunnitelma, joka tarjoaa konkreettisia toimenpiteitä ja strategian digitaalisen markkinoinnin tehostamiseksi, sekä mahdollistaa jatkuvan seurannan ja kehityksen.
Työ koostui tietoperustasta ja strategian tuottamisen osuudesta. Tietoperustassa käsiteltiin digitaalista markkinointia yleisellä tasolla, mukaan lukien keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet. Opinnäytetyössä esiteltiin SOSTAC- ja RACE-mallit, joita hyödynnettiin digitaalisen markkinointiviestintästrategian rakentamisessa. Lisäksi lähtötilanneanalyysissä hyödynnettiin SWOT-analyysiä, jonka avulla kartoitettiin yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Opinnäytetyössä hyödynnettiin SMART-analyysia yrityksen tavoitteiden määrittämiseksi, varmistaen niiden selkeyden, mitattavuuden, saavutettavuuden, relevanssin ja aikarajoitukset, mikä tuki strategian linjaamista yrityksen tavoitteiden kanssa. Valituista markkinointikanavista ja niihin liittyvistä suosituksista kerrottiin tietoperustassa.
Toiminnallisena lopputuotoksena syntyi selkeä ja kattava digitaalinen markkinointiviestintästrategia, joka noudattaa RACE-mallin rakennetta. Strategia sisälsi lähtötilanneanalyysin, strategian rakenteen, kilpailija-analyysin, segmentoinnin, tavoitteet, ydinviestin, visuaalisen ilmeen, kanavakohtaiset toimenpiteet ja vuosikellon. Lopussa käsiteltiin myös mittausta ja seurantaa, jotta strategian tehokkuutta voidaan arvioida ja tarvittaessa tehdä muutoksia. Opinnäytetyö tarjosi konkreettisia esimerkkejä ja suosituksia, jotka auttavat yritystä parantamaan digitaalista markkinointiviestintäänsä ja saavuttamaan liiketoiminnalliset tavoitteensa.
Työ koostui tietoperustasta ja strategian tuottamisen osuudesta. Tietoperustassa käsiteltiin digitaalista markkinointia yleisellä tasolla, mukaan lukien keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet. Opinnäytetyössä esiteltiin SOSTAC- ja RACE-mallit, joita hyödynnettiin digitaalisen markkinointiviestintästrategian rakentamisessa. Lisäksi lähtötilanneanalyysissä hyödynnettiin SWOT-analyysiä, jonka avulla kartoitettiin yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Opinnäytetyössä hyödynnettiin SMART-analyysia yrityksen tavoitteiden määrittämiseksi, varmistaen niiden selkeyden, mitattavuuden, saavutettavuuden, relevanssin ja aikarajoitukset, mikä tuki strategian linjaamista yrityksen tavoitteiden kanssa. Valituista markkinointikanavista ja niihin liittyvistä suosituksista kerrottiin tietoperustassa.
Toiminnallisena lopputuotoksena syntyi selkeä ja kattava digitaalinen markkinointiviestintästrategia, joka noudattaa RACE-mallin rakennetta. Strategia sisälsi lähtötilanneanalyysin, strategian rakenteen, kilpailija-analyysin, segmentoinnin, tavoitteet, ydinviestin, visuaalisen ilmeen, kanavakohtaiset toimenpiteet ja vuosikellon. Lopussa käsiteltiin myös mittausta ja seurantaa, jotta strategian tehokkuutta voidaan arvioida ja tarvittaessa tehdä muutoksia. Opinnäytetyö tarjosi konkreettisia esimerkkejä ja suosituksia, jotka auttavat yritystä parantamaan digitaalista markkinointiviestintäänsä ja saavuttamaan liiketoiminnalliset tavoitteensa.