Viinipullon ulkonäön vaikutus kuluttajien ostopäätökseen Alkon myymälässä
Leiponen, Laura (2024)
Leiponen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237457
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka paljon viinipullon ulkonäkö vaikuttaa kuluttaja-asiakkaiden ostopäätökseen Alkon myymälässä. Tutkimus oli rajattu Alkon myymälästä valko-, puna-, rosé- tai kuohuviiniä ostaviin kuluttaja-asiakkaisiin. Tutkimus voi auttaa kuluttajia ymmärtämään omia ostopäätöksiään ja viinialalla työskenteleviä saamaan arvokasta tietoa heidän asiakkaistaan.
Johdannon jälkeen opinnäytetyössä on teoriaosuus. Tietoperustassa käydään ensin läpi, mitä viini on, miten se valmistetaan ja minkälaisia viinipullot ovat. Tämän jälkeen siirrytään pakkaussuunnitteluun, sen vaikutukseen viinipulloa suunniteltaessa ja miten pakkauksella eli pullolla voidaan markkinoida viiniä. Teoriassa keskitytään visuaalisiin vaikuttajiin pakkaussuunnittelussa. Ostopäätökseen liittyen löytyy myös teoriaa. Siinä keskitytään kuluttaja-asiakkaisiin vaikuttaviin tekijöihin ja myymälässä vaikuttaviin tekijöihin.
Tutkimusmenetelmänä toimi määrällinen kyselytutkimus, koska sillä saatiin kerättyä monen kuluttajan mielipide helpoiten ja tehokkaitten. Sen avulla tekijä keräsi anonyymiä dataa liittyen kulut-tajien viinin ostopäätökseen Alkossa. Datan analysoinnilla saatiin esiin mielenkiintoisia tuloksia viinin ostopäätöksen syntymisestä ja siihen vaikuttavista taustatekijöistä.
Opinnäytetyön keskeisimmät tulokset ja päätelmät olivat, että viinipullon visuaalisuudella on merkitystä kuluttajien ostopäätökseen Alkossa, mutta se ei ole kaikista vahvinten vaikuttava tekijä. Tuloksissa kerrotaan tekijät, jotka vaikuttavat enemmän viinin ostopäätökseen kuin viinipullon ulkonäkö.
Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä marraskuu 2023 – huhtikuu 2024.
Johdannon jälkeen opinnäytetyössä on teoriaosuus. Tietoperustassa käydään ensin läpi, mitä viini on, miten se valmistetaan ja minkälaisia viinipullot ovat. Tämän jälkeen siirrytään pakkaussuunnitteluun, sen vaikutukseen viinipulloa suunniteltaessa ja miten pakkauksella eli pullolla voidaan markkinoida viiniä. Teoriassa keskitytään visuaalisiin vaikuttajiin pakkaussuunnittelussa. Ostopäätökseen liittyen löytyy myös teoriaa. Siinä keskitytään kuluttaja-asiakkaisiin vaikuttaviin tekijöihin ja myymälässä vaikuttaviin tekijöihin.
Tutkimusmenetelmänä toimi määrällinen kyselytutkimus, koska sillä saatiin kerättyä monen kuluttajan mielipide helpoiten ja tehokkaitten. Sen avulla tekijä keräsi anonyymiä dataa liittyen kulut-tajien viinin ostopäätökseen Alkossa. Datan analysoinnilla saatiin esiin mielenkiintoisia tuloksia viinin ostopäätöksen syntymisestä ja siihen vaikuttavista taustatekijöistä.
Opinnäytetyön keskeisimmät tulokset ja päätelmät olivat, että viinipullon visuaalisuudella on merkitystä kuluttajien ostopäätökseen Alkossa, mutta se ei ole kaikista vahvinten vaikuttava tekijä. Tuloksissa kerrotaan tekijät, jotka vaikuttavat enemmän viinin ostopäätökseen kuin viinipullon ulkonäkö.
Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä marraskuu 2023 – huhtikuu 2024.