Asiakasymmärryksen muodostaminen opiskeluterveydenhuollon digitaalisten palvelujen kehittämiseksi: mielenterveys- ja päihdetyön näkökulma
Norontaus, Ulla (2024)
Norontaus, Ulla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237404
Tiivistelmä
Digitalisaation kehittymisen myötä terveydenhuollon toimintaa ja toimintamalleja on tarpeellista kehittää. Nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden tarve on kasvanut viime vuosina ja nykyisillä palveluilla on vaikea vastata nuorten tarpeisiin. Opiskeluterveydenhuollolla on tärkeä rooli nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden tuottajana myös digitaalisten palveluiden osalta. Digitaaliset palvelut ovat osa nykyaikaista terveydenhuoltoa, ja asiakkaiden osallistaminen niiden kehittämisessä on tärkeää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskeluterveydenhuollon palveluihin oikeutettujen opiskelijoiden tarpeita ja odotuksia digitaalisia mielenterveys- ja päihdepalveluita kohtaan. Tavoitteena oli muodostaa asiakasymmärrystä Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluterveydenhuollon digitaalisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittämisen tueksi. Opinnäytetyö oli osa suurempaa opinnäytetöiden kokonaisuutta, joka toteutettiin laadullisena tutkimuksena eläytymismenetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyökokonaisuuden tutkimusaineisto (n=114) kerättiin Keski-Suomen alueella yhteensä yhdeksässä lukion ja ammattiopiston opiskelijaryhmässä. Opinnäytetyön tutkimusaineisto (n=39) analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksina esiin nousi opiskelijoiden tarpeita mielenterveys- ja päihdeongelmiin sekä niiden ennaltaehkäisyyn liittyen. Mielenterveyden hyvinvoinnin näkökulmasta tuotiin esiin näkökulma ihmisen kokonaisvaltaisuudesta ja sen huomioimisesta opiskeluterveydenhuollon palveluissa. Digitaalisiin mielenterveys- ja päihdepalveluihin liittyvinä odotuksina esiin nostettiin palvelukokemukseen, palvelun tekniseen toteuttamiseen ja digitalisaation palveluihin tuomaan lisäarvoon sekä haasteisiin liittyviä elementtejä.
Nuorille suunnattujen digitaalisten terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä tulee kiinnittää huomiota nuorten arjessa käyttämiin digitaalisiin kanaviin ja niiden hyödyntämismahdollisuuteen terveydenhuollon palveluissa. Digitaalisten palveluiden kehittämisen yhteydessä ei pidä unohtaa lähipalveluiden merkitystä ja näitä palvelumuotoja tulee kehittää yhteisesti toisiaan tukeviksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää nuorille suunnattujen digitaalisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskeluterveydenhuollon palveluihin oikeutettujen opiskelijoiden tarpeita ja odotuksia digitaalisia mielenterveys- ja päihdepalveluita kohtaan. Tavoitteena oli muodostaa asiakasymmärrystä Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluterveydenhuollon digitaalisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittämisen tueksi. Opinnäytetyö oli osa suurempaa opinnäytetöiden kokonaisuutta, joka toteutettiin laadullisena tutkimuksena eläytymismenetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyökokonaisuuden tutkimusaineisto (n=114) kerättiin Keski-Suomen alueella yhteensä yhdeksässä lukion ja ammattiopiston opiskelijaryhmässä. Opinnäytetyön tutkimusaineisto (n=39) analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksina esiin nousi opiskelijoiden tarpeita mielenterveys- ja päihdeongelmiin sekä niiden ennaltaehkäisyyn liittyen. Mielenterveyden hyvinvoinnin näkökulmasta tuotiin esiin näkökulma ihmisen kokonaisvaltaisuudesta ja sen huomioimisesta opiskeluterveydenhuollon palveluissa. Digitaalisiin mielenterveys- ja päihdepalveluihin liittyvinä odotuksina esiin nostettiin palvelukokemukseen, palvelun tekniseen toteuttamiseen ja digitalisaation palveluihin tuomaan lisäarvoon sekä haasteisiin liittyviä elementtejä.
Nuorille suunnattujen digitaalisten terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä tulee kiinnittää huomiota nuorten arjessa käyttämiin digitaalisiin kanaviin ja niiden hyödyntämismahdollisuuteen terveydenhuollon palveluissa. Digitaalisten palveluiden kehittämisen yhteydessä ei pidä unohtaa lähipalveluiden merkitystä ja näitä palvelumuotoja tulee kehittää yhteisesti toisiaan tukeviksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää nuorille suunnattujen digitaalisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.