Erämaavaeltamisen hyödyntäminen luonto- ja elämystoiminnan ohjaamisen opetuksessa
Niemi, Milla (2024)
Niemi, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247505
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kvalitatiivisella tutkimusotteella Suomen Nuoriso-opisto Paukkulassa järjestettävää erämaavaellustoimintaa ja millä tavoin se mahdollistaa kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon luonto- ja elämystoiminnan ohjaamisen tutkinnonosan ammattitaitovaatimusten toteutumisen. Samalla tutkittiin, mitä eri osa-alueita opiskelijoiden toimijuudesta ilmenee, sillä toimijuus liittyy osallistavaan oppimiseen sekä ammattilaiseksi kehittymiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin lokakuun 2023 ja huhtikuun 2024 välisenä aikana. Tutkimuskysymykset olivat ”Miten erämaavaellustoiminta vastaa tutkinnon-osan ammattitaitovaatimuksiin?” ja ”Miten toimijuuden osa-alueet ilmenivät Muotkatunturin-vaellukselle osallistuneiden opiskelijoiden kertomuksista?”. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä var-ten haastateltiin neljää (4) kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon kolmannen vuoden opiskelijaa, jotka olivat valinneet luonto- ja elämystoiminnan ohjaamisen osaksi opintojaan. Litteroitu materiaali analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Opiskelijat kokivat vaelluskokonaisuuden arvokkaana ja antoisana. Suomen Nuoriso-opisto Paukkulan tapa toteuttaa luonto- ja elämystoiminnan ohjaamisen tutkinnonosaa mahdollistaa ammattitaitovaatimusten täyttymisen vertailtaessa opiskelijoiden vastauksia opetussuunnitelmaan. Tutkinnonosan toteutus tukee opiskelijoiden toimijuutta osallistamalla opiskelijoita aktiivisesti vaelluskokonaisuuden eri vaiheissa. Tutkimustuloksia rajoitti haastateltavien määrä.
Tutkimuksesta saatua tietoa Suomen Nuoriso-opisto Paukkula voi hyödyntää luonto- ja elämystoiminnan ohjaamisen opetuksen suunnitteluun ja kehittämiseen. Myös muut kasvatus- ja opetusalan tahot voivat soveltaa tutkimuksen tuloksia tai saada ideoita seikkailukasvatuksen ja luonto- ja elämystoiminnan ohjaamisen opetustapoihinsa.
Opinnäytetyö toteutettiin lokakuun 2023 ja huhtikuun 2024 välisenä aikana. Tutkimuskysymykset olivat ”Miten erämaavaellustoiminta vastaa tutkinnon-osan ammattitaitovaatimuksiin?” ja ”Miten toimijuuden osa-alueet ilmenivät Muotkatunturin-vaellukselle osallistuneiden opiskelijoiden kertomuksista?”. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä var-ten haastateltiin neljää (4) kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon kolmannen vuoden opiskelijaa, jotka olivat valinneet luonto- ja elämystoiminnan ohjaamisen osaksi opintojaan. Litteroitu materiaali analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Opiskelijat kokivat vaelluskokonaisuuden arvokkaana ja antoisana. Suomen Nuoriso-opisto Paukkulan tapa toteuttaa luonto- ja elämystoiminnan ohjaamisen tutkinnonosaa mahdollistaa ammattitaitovaatimusten täyttymisen vertailtaessa opiskelijoiden vastauksia opetussuunnitelmaan. Tutkinnonosan toteutus tukee opiskelijoiden toimijuutta osallistamalla opiskelijoita aktiivisesti vaelluskokonaisuuden eri vaiheissa. Tutkimustuloksia rajoitti haastateltavien määrä.
Tutkimuksesta saatua tietoa Suomen Nuoriso-opisto Paukkula voi hyödyntää luonto- ja elämystoiminnan ohjaamisen opetuksen suunnitteluun ja kehittämiseen. Myös muut kasvatus- ja opetusalan tahot voivat soveltaa tutkimuksen tuloksia tai saada ideoita seikkailukasvatuksen ja luonto- ja elämystoiminnan ohjaamisen opetustapoihinsa.