Instagram-vaikuttajamarkkinoinnin merkitys kuluttajien ostokäyttäytymiseen
Mannerheimo, Ronja (2024)
Mannerheimo, Ronja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247513
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin Instagramin vaikuttajamarkkinointia. Opinnäytetyössä haetaan vastauksia mitkä tekijät vaikuttavat eri-ikäisten kuluttajien ostokäyttäytymiseen.
Työn tarkoituksena oli selvittää, miten Instagramin vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa eri-ikäryhmien kulutustottumuksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyön teoriaosuus avasi ilmiön ymmärtämisen kannalta tärkeimmät vaikuttajamarkkinoinnin käsitteet ja työkalut. Teoreettinen viitekehys oli jaettu kolmeen osa-alueeseen: vaikuttajamarkkinointiin, Instagramiin vaikuttajamarkkinoinnin kanavana, asiakkaan ostopolkuun ja ostopäätösprosessiin, sekä kulutuskäyttäytymiseen.
Työn teoriaosuutta seurasi tutkimusosuus, jonka tarkoituksena oli löytää vastauksia työn keskeiseen tutkimuskysymykseen. Tutkimusosuudessa havainnoitiin opinnäytetyötä varten luodun kyselytutkimuksen pohjalta mitkä tekijät vaikuttavat eri ikäisten kesken ostopäätöksen tekemiseen ja kuinka ostopäätöksen tekeminen eroaa ikäluokkien välillä. Tutkimusosuudessa on hyödynnetty laadullisia- sekä määrällisiä tutkimuksen elementtejä.
Kyselytutkimuksen keskeisimpiä tuloksia olivat teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustulosten analysoinnin perusteella, että eri-ikäisen kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavien tekijöiden välillä on havaittavissa selkeitä eroja, mutta myös yhteneväisyyksiä.
Tutkimuksessa ilmeni, että ostopäätöstä tehdessä eri-ikäiset antavat erilaista painoarvoa erilaisille asioille. Esimerkiksi sometrendit ja sesonkimarkkinointi vaikutti huomattavasti nuorempaan kohderyhmään, kun taas vanhempi tutkimusjoukko arvosti trendejä enemmän konkreettisten hyötyjen esittämistä tuotteen toimivuudesta.
Tutkimuksen lopputulos johti päätelmään, että vaikuttajan täytyy ohjata oma markkinointi vain tietylle kohderyhmälle. Oman kohderyhmä tunnistaminen kasvattaa sosiaalisen median markkinoinnin vaikuttavuutta. Instagramin vaikuttajamarkkinointi on vaikuttajalle kaikkein kannattavinta silloin kun vaikuttaja tuntee oman seuraajakunnan ja kohderyhmän.
Työn tarkoituksena oli selvittää, miten Instagramin vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa eri-ikäryhmien kulutustottumuksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyön teoriaosuus avasi ilmiön ymmärtämisen kannalta tärkeimmät vaikuttajamarkkinoinnin käsitteet ja työkalut. Teoreettinen viitekehys oli jaettu kolmeen osa-alueeseen: vaikuttajamarkkinointiin, Instagramiin vaikuttajamarkkinoinnin kanavana, asiakkaan ostopolkuun ja ostopäätösprosessiin, sekä kulutuskäyttäytymiseen.
Työn teoriaosuutta seurasi tutkimusosuus, jonka tarkoituksena oli löytää vastauksia työn keskeiseen tutkimuskysymykseen. Tutkimusosuudessa havainnoitiin opinnäytetyötä varten luodun kyselytutkimuksen pohjalta mitkä tekijät vaikuttavat eri ikäisten kesken ostopäätöksen tekemiseen ja kuinka ostopäätöksen tekeminen eroaa ikäluokkien välillä. Tutkimusosuudessa on hyödynnetty laadullisia- sekä määrällisiä tutkimuksen elementtejä.
Kyselytutkimuksen keskeisimpiä tuloksia olivat teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustulosten analysoinnin perusteella, että eri-ikäisen kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavien tekijöiden välillä on havaittavissa selkeitä eroja, mutta myös yhteneväisyyksiä.
Tutkimuksessa ilmeni, että ostopäätöstä tehdessä eri-ikäiset antavat erilaista painoarvoa erilaisille asioille. Esimerkiksi sometrendit ja sesonkimarkkinointi vaikutti huomattavasti nuorempaan kohderyhmään, kun taas vanhempi tutkimusjoukko arvosti trendejä enemmän konkreettisten hyötyjen esittämistä tuotteen toimivuudesta.
Tutkimuksen lopputulos johti päätelmään, että vaikuttajan täytyy ohjata oma markkinointi vain tietylle kohderyhmälle. Oman kohderyhmä tunnistaminen kasvattaa sosiaalisen median markkinoinnin vaikuttavuutta. Instagramin vaikuttajamarkkinointi on vaikuttajalle kaikkein kannattavinta silloin kun vaikuttaja tuntee oman seuraajakunnan ja kohderyhmän.