Verkkokoulutus menojen käsittelyjärjestelmään uusille asiatarkastajille
Nieminen, Miisa (2024)
Nieminen, Miisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247498
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin valtionhallinnon organisaatiolle verkkokoulutus eOppiva-oppimisympäristöön. Opinnäytetyön tuotos toteutettiin toimeksiantona syksyllä 2023. Verkkokoulutuksen tavoitteena oli perehdyttää uudet asiatarkastajat menojen käsittelyjärjestelmään. Verkkokoulutus rajattiin koskemaan järjestelmän Laskut- ja Vastikkeettomat-moduulien perehdyttämistä. Työssä keskityttiin pohtimaan mahdollisimman hyödyllisen ja oppimiseen kannustavan verkkokoulutuksen rakentamista.
Oppiminen on aktiivista uuden tiedon omaksumista, missä tiedolle annetaan merkitys. Oppimisesta on tehtävä mielenkiintoista ja sen on oltava merkityksellistä oppijalle, jotta esimerkiksi verkkokoulutus käydään loppuun asti. Verkkokoulutuksen on tarjottava yksinkertaisia ja käytännöllisiä resursseja, jotka on helppo löytää ja joita on miellyttävä käyttää. Verkkokoulutuksen rakentamisessa on huomioitava kohderyhmä.
Oppiminen pitäisi arvioida selkeästi määriteltyjen mittarien mukaan, jotka perustuvat käyttäytymisen ja ajatusmallien muuttumiseen. Oppimisesta on tärkeää saada palautetta, sillä ilman palautetta ei voi oppia. Palaute kertoo suoriutumisesta ja sen pyytäminen vaikuttaa menestymiseen kyseisessä asiassa.
Tietoperusta koostuu pääasiassa Shackleton-Jonesin ajatuksista ja hänen 5Di-mallistansa. Lisäksi tietoperustassa on käytetty esimerkiksi kirjalähteinä Suomista, Viitalaa, Noeta ja Ellingsonia. Huhtasen mallia on referoitu rakenteellisena ohjeena.
Opinnäytetyön tuotos eli verkkokoulutus tuotettiin ammattikäyttäjien huomioiden ja aiemmin tuotetun materiaalin avulla. Luomisessa otettiin huomioon hyvän verkkokoulutuksen rakentamisen ominaisuudet ja sovellettiin nykyaikaisia oppimiskäsityksiä aikuisopiskelussa. Koulutukseen lisättiin asioita, jotka uusien asiatarkastajien on hyvä tietää ennen menojen käsittelyä.
Opinnäytetyön lopussa on todettu verkkokoulutuksen olevan hyvä ja hyödyllinen. Sitä voidaan kehittää oppijoilta saatavan palautteen perusteella ja hyödyntää seuraavien moduulikoulutuksien rakentamisessa.
Opinnäytetyön tuotoksena tuotetusta verkkokoulutuksesta otetuista liitekuvista on häivytetty toimeksiantajan nimi ja muita salaisia tietoja. Liitteissä esitellään verkkokoulutuksen kaikki sivut ja esimerkkejä käytetyistä aktiviteeteista ja tehtävistä.
Oppiminen on aktiivista uuden tiedon omaksumista, missä tiedolle annetaan merkitys. Oppimisesta on tehtävä mielenkiintoista ja sen on oltava merkityksellistä oppijalle, jotta esimerkiksi verkkokoulutus käydään loppuun asti. Verkkokoulutuksen on tarjottava yksinkertaisia ja käytännöllisiä resursseja, jotka on helppo löytää ja joita on miellyttävä käyttää. Verkkokoulutuksen rakentamisessa on huomioitava kohderyhmä.
Oppiminen pitäisi arvioida selkeästi määriteltyjen mittarien mukaan, jotka perustuvat käyttäytymisen ja ajatusmallien muuttumiseen. Oppimisesta on tärkeää saada palautetta, sillä ilman palautetta ei voi oppia. Palaute kertoo suoriutumisesta ja sen pyytäminen vaikuttaa menestymiseen kyseisessä asiassa.
Tietoperusta koostuu pääasiassa Shackleton-Jonesin ajatuksista ja hänen 5Di-mallistansa. Lisäksi tietoperustassa on käytetty esimerkiksi kirjalähteinä Suomista, Viitalaa, Noeta ja Ellingsonia. Huhtasen mallia on referoitu rakenteellisena ohjeena.
Opinnäytetyön tuotos eli verkkokoulutus tuotettiin ammattikäyttäjien huomioiden ja aiemmin tuotetun materiaalin avulla. Luomisessa otettiin huomioon hyvän verkkokoulutuksen rakentamisen ominaisuudet ja sovellettiin nykyaikaisia oppimiskäsityksiä aikuisopiskelussa. Koulutukseen lisättiin asioita, jotka uusien asiatarkastajien on hyvä tietää ennen menojen käsittelyä.
Opinnäytetyön lopussa on todettu verkkokoulutuksen olevan hyvä ja hyödyllinen. Sitä voidaan kehittää oppijoilta saatavan palautteen perusteella ja hyödyntää seuraavien moduulikoulutuksien rakentamisessa.
Opinnäytetyön tuotoksena tuotetusta verkkokoulutuksesta otetuista liitekuvista on häivytetty toimeksiantajan nimi ja muita salaisia tietoja. Liitteissä esitellään verkkokoulutuksen kaikki sivut ja esimerkkejä käytetyistä aktiviteeteista ja tehtävistä.