Mechanical Design Concept for Top Dead Center, Valve Lift, and Camshaft Timing Tool
Hellström, Allan (2024)
Hellström, Allan
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247540
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Wärtsilä Finland Oy, ja aiheena on W31-moottorityypin antureiden ja koodareiden kiinnikkeiden mekaaninen suunnittelukonsepti. Antureiden ja koodareiden avulla moottorin ajoitusprosessi saadaan automatisoitua ja mahdolliset mittausvirheet pienenevät, kun mittaus tehdään manuaalisesti mittakelloilla. Tämä menetelmä absoluuttisen yläkuolokohdan ja venttiilin noston määrittämiseksi säästää aikaa ja antaa tarkempia tuloksia kuin perinteiset mittausmenetelmät.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään ainoastaan eri kiinnikkeiden konseptisuunnitteluvaihetta ja tuloksissa esitettyjen lopullisten konseptien lähestymistapaa. Opinnäytetyö valottaa konseptin suunnittelussa kohdattuja haasteita ja sitä, miten niihin vastattiin.
Tämän opinnäytetyön teoria keskittyy moottoriteoriaan, tuotekehitykseen ja suunnitteluun. Moottorin teoria antaa lukijalle paremman käsityksen siitä, miten eri osat korreloivat keskenään ja mikä on ajoituksen merkitys onnistuneen palamisen kannalta.
Tuloksena on suunnittelukonsepteja, joita kehitetään edelleen muihin moottorityyppeihin sopiviksi. Tämä automatisoitu tapa määrittää moottorin ajoitus vähentää mittausaikaa ja virheitä, joita inhimillinen tekijä voi aiheuttaa.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään ainoastaan eri kiinnikkeiden konseptisuunnitteluvaihetta ja tuloksissa esitettyjen lopullisten konseptien lähestymistapaa. Opinnäytetyö valottaa konseptin suunnittelussa kohdattuja haasteita ja sitä, miten niihin vastattiin.
Tämän opinnäytetyön teoria keskittyy moottoriteoriaan, tuotekehitykseen ja suunnitteluun. Moottorin teoria antaa lukijalle paremman käsityksen siitä, miten eri osat korreloivat keskenään ja mikä on ajoituksen merkitys onnistuneen palamisen kannalta.
Tuloksena on suunnittelukonsepteja, joita kehitetään edelleen muihin moottorityyppeihin sopiviksi. Tämä automatisoitu tapa määrittää moottorin ajoitus vähentää mittausaikaa ja virheitä, joita inhimillinen tekijä voi aiheuttaa.