Kansipäällystön koulutus Filippiineillä
Ikonen, Iiro (2024)
Ikonen, Iiro
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247582
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on katsaus kansipäällystön koulutukseen Filippiineil-lä. Euroopan unioni tunnusti Filippiinien merenkulkualan koulutus- ja sertifi-ointijärjestelmän vuonna 2002, jonka jälkeen Filippiiniläiset merenkulkijat ovat voineet työskennellä EU-alueelle rekisteröidyillä aluksilla. Euroopan Meriturvallisuusvirasto EMSA teki vuonna 2006 ensimmäisen auditoinnin Filippiineille. Tässä tarkastuksessa EMSA totesi, että Filippiinien merenkulun koulutus- ja sertifiointijärjestelmissä on useita vakavia puutteita, eikä Filippiinit kaikilta osin noudata STCW-yleissopimuksen määräyksiä. Maahan on tehty tarkastukset myös vuosina 2010, 2012, 2013, 2014, 2017 ja 2020. Näissä tarkastuksissa tilanteen ei todettu juurikaan parantuneen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa, minkälaisista epäkohdista ja puutteista oli kysymys, mistä ne johtuivat, miten niihin on reagoitu ja kuinka opetus-rajapinnassa työskentelevät henkilöt niihin suhtautuivat. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimukseen sisältyvät haastattelut toteu-tettiin teemahaastatteluina tapaamalla haastateltavat henkilökohtaisesti heidän työpaikoillaan. Haastatteluun osallistui yhdeksän opettajaa ja kaksi dekaania.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Filippiinien meriteollisuudella on keskeinen rooli maan taloudellisen hyvinvoinnin turvaajana. Filippiinien menestymisen edellytyksenä jatkossa on, että kaikkien intressiryhmien edustajat pystyvät tiiviiseen yhteistyöhön koulutus- ja sertifiointijärjestelmän STCW-koodin vaatimusten mukaisena pitämiseksi ja sen kehittämiseksi vastaamaan kiristyvän kansainvälisen kilpailun vaatimuksiin.
Euroopan komission 31. maaliskuuta 2023 tekemä päätös, jatkaa Filippiinien koulutus- ja sertifiointijärjestelmän tunnustamista ja mahdollistaa Filippiiniläisten merenkulkijoiden työskentelyn eurooppalaisilla aluksilla, kertoo siitä, että Filippiinien viranomaiset ovat ottaneet asian vakavasti ja tehdyt toimenpiteet ovat olleet uskottavia. Tämä tutkimus avaa mahdollisuuden tutustua Filippiinien merenkulunopetus- ja sertifiointijärjestelmiin, niissä ilmenneisiin puutteisiin, eri viranomaisten toimintaan paikan päällä ja kuulla opetusrajapinnassa työskentelevienkin ääntä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa, minkälaisista epäkohdista ja puutteista oli kysymys, mistä ne johtuivat, miten niihin on reagoitu ja kuinka opetus-rajapinnassa työskentelevät henkilöt niihin suhtautuivat. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimukseen sisältyvät haastattelut toteu-tettiin teemahaastatteluina tapaamalla haastateltavat henkilökohtaisesti heidän työpaikoillaan. Haastatteluun osallistui yhdeksän opettajaa ja kaksi dekaania.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Filippiinien meriteollisuudella on keskeinen rooli maan taloudellisen hyvinvoinnin turvaajana. Filippiinien menestymisen edellytyksenä jatkossa on, että kaikkien intressiryhmien edustajat pystyvät tiiviiseen yhteistyöhön koulutus- ja sertifiointijärjestelmän STCW-koodin vaatimusten mukaisena pitämiseksi ja sen kehittämiseksi vastaamaan kiristyvän kansainvälisen kilpailun vaatimuksiin.
Euroopan komission 31. maaliskuuta 2023 tekemä päätös, jatkaa Filippiinien koulutus- ja sertifiointijärjestelmän tunnustamista ja mahdollistaa Filippiiniläisten merenkulkijoiden työskentelyn eurooppalaisilla aluksilla, kertoo siitä, että Filippiinien viranomaiset ovat ottaneet asian vakavasti ja tehdyt toimenpiteet ovat olleet uskottavia. Tämä tutkimus avaa mahdollisuuden tutustua Filippiinien merenkulunopetus- ja sertifiointijärjestelmiin, niissä ilmenneisiin puutteisiin, eri viranomaisten toimintaan paikan päällä ja kuulla opetusrajapinnassa työskentelevienkin ääntä.